شناسهٔ خبر: 25166234 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حسن روحانی در جمع مردم تبریز:

آرامش مردم و بازار را حفظ می‌کنیم/ هشدار به کاخ سفید/ ارتفاع دریاچه ارومیه یک متر افزایش می‌یابد

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مردم و دولت ایران مسیر توسعه کشور را قدرتمندانه ادامه خواهند داد، گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند این ملت را مأیوس و امید به آینده را از آن بگیرد؛ کاخ سفید بداند چه به تعهداتش پایبند باشد یا نباشد، ملت بزرگ ایران با هرگونه توطئه و نقشه آنها با قدرت برخورد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی امروز سه‌شنبه در اجتماع بزرگ و پرشور مردم تبریز در ورزشگاه جهان پهلوان تختی تبریز، با حمد و سپاس به پیشگاه پروردگار بزرگ و ذکر صلوات بر حضرت محمد و خاندان پاک و مطهرش اظهار کرد: درود و سلام بر مردم غیور استان آذربایجان، یاشاسین آذربایجان؛ یاشاسین تبریز؛ مردم غیور و دلاوری که همواره ستون اصلی ایران عزیز ما بودند.

وی، آذربایجان را سرزمین علما، بزرگان، شعرا، انقلابیون و شهدای بزرگ ایران اسلامی برشمرد و با بیان اینکه مردم آذربایجان، نامداران ایرانند، تاکید کرد: در اردیبهشت 96 به مردم امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت را وعده دادیم و  برای احیای دریاچه ارومیه، زبان ترکی، پیشرفت ورزش و به ویژه باشگاه تراکتورسازی تاکید داشتیم و پای آن ایستاده‌ایم.

روحانی افزود: مردم عزیز و غیور آذربایجان! این دیار به عنوان سرزمین مردان و زنان نامدار بزرگ؛ سرزمین علما و بزرگان و شعرا و انقلابیون؛ سرزمین مقام معظم رهبری؛ سرزمین شعرای بزرگی چون شهریار؛ سرزمین ستارخان‌ها باقرخان‌ها و ثقه‌الاسلام تبریزی، سرزمین سردار باکری‌ها، باقری‌ها، شفیع‌زاده‌ها، سرزمین لشکر عاشورا، سرزمین پایگاه دوم شکاری تبریز، سرزمین علامه طباطبایی، علامه امینی، شهید قاضی، شهید مدنی و همه بزرگان این سرزمین است.

وی خطاب به مردم تبریز قهرمان با بیان اینکه امروز یک بار دیگر ما می‌خواهیم باهم پیوند جدیدی را برای ارتقاء آذربایجان و سربلندی ایران ببندیم؛ افزود: ما از اردیبهشت پارسال وعده دادیم که امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت را تحقق ببخشیم و این چهار مورد شعار اصلی اردیبهشت سال گذشته ما بود و امروز برمی‌گردیم به آنچه که وعده دادیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد:ما به آذربایجان برای دریاچه ارومیه، برای فرهنگ و زبان ترکی، برای ارتقاء ورزش و تیم تراکتور قول داده‌ایم و پای وعده‌های خود ایستادیم؛ اول راجع به ایران و بعد راجع به آذربایجان وعده دادیم، سرزمین ما امن باشد و امروز به برکت دلاوری‌های سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی ایران و بسیج ایثارگر شاهد امنیت مثال‌زدنی ایران عزیزمان هستیم.

روحانی تشریح کرد: ما پاس می‌داریم این امنیتی که در سایه وحدت و انسجام ملت به وجود آمده و این انسجام و وحدت را ادامه می‌دهیم؛ قرار ما آرامش بود؛ ما آرامش مردم و بازار را حفظ خواهیم کرد و به شما مردم ایران و آذربایجان قول می‌دهم توطئه آمریکا، صهیونیست‌ها و ارتجاع عرب در پیشرفت ایران تاثیری نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: آنها که در کاخ سفید نشسته‌اند، بدانند به تعهداتشان پایبند باشند یا نه، به انسانیت خود پایبند باشند یا نه، ملت بزرگ ایران در برابر توطئه و نقشه آنها با قدرت می‌ایستد و دولت ایران به نمایندگی از ملت ایران در برابر آنها با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

رئیس جمهور ابراز کرد: مردم عزیز! هیچ کس این ملت بزرگ را نمی‌تواند مایوس کرده و امید به آینده را از ملت بگیرد؛ ما از هر زمان دیگر مقتدرتر پای پیمان‌ها ایستاده‌ایم؛ اما اگر کسی بخواهد به پیمان ما خیانت کند، بداند عواقب وخیمی شامل حال او خواهد شد.

روحانی یادآور شد: مردم و دولت ایران برای تمام مراحل مختلف در برابر دشمنان برنامه‌ریزی کرده است و ما مشکلی را پیش رو نخواهیم داشت و اگر داریم با دست پرکفایت ملت حل می‌کنیم؛ به همین دلیل برای آرامش مردم تصمیمات قاطع و محکم راجع به ارز اتخاذ کردیم و کسی نگران واردات، صادرات و تامین کالاهای مورد نیاز کشور نباشد. 

وی ادامه داد: ما در برابر توطئه خارجی و افراد کوته‌بین داخلی برنامه‌ریزی قاطعی را انجام دادیم و تمام کالاهای مورد نیاز  با ارز 4 هزار و 200 تومان وارد می‌شود و تمام کالاهای اساسی با قیمت قبل وارد خواهد شد و مردم نگرانی برای واردات نداشته باشند. 

رئیس جمهور گفت: اگر واردات پارسال 50 میلیارد دلار بود، امسال 60 میلیارد دلار خواهد بود و اگر میزان خدمات 10 واردات ما 10میلیارد بود، امسال 20 میلیارد دلار می‌شود و از این بابت نگرانی نداریم. 

وی، آمار صادرات کشور را در فروردین ماه اعلام کرد و افزود: صادرات غیرنفتی ما در فروردین امسال نسبت به پارسال 25 درصد افزایش پیدا کرده است و واردات ما هم هفت درصد افزایش یافته است؛ مسیر ما مسیر توسعه خواهد بود و هرگونه مشکلی باشد حل می‌کنیم.

روحانی با  تشکر از همه ارکان کشور اظهار کرد: ما مسیر و راهمان را که توسعه کشور است، ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: در استان آذربایجان‌شرقی 3 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح و برای 6 هزار میلیارد طرح و پروژه کلنگ‌زنی می‌شود و برای توسعه صنایع معدنی استان که دستور دادم توقفی که در پروژه ذوب مس شده بود برداشته شود؛ فعالیت مس سونگون آغاز خواهد شد و اشتغال و پیشرفت پیش پای استان است.

وی ادامه داد: امام جمعه تبریز توضیح دادند که ما نیاز به ارتقاء بهداشت و درمان همچنین امکانات پیوند کبد در استان داریم و اعلام می‌کنم امروز اولین پیوند کبد در تبریز انجام شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه از مردم غیور آذربایجان تشکر می‌کنم به خاطر ادب، ایثار، کار و کوششان افزود: در هیات دولت وقتی موضوع آذربایجان مطرح شد همه وزرا به اتفاق از کار و کوشش بی‌وقفه مردم و پروژه‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان و تعهدشان نسبت به بانک‌ها، کمترین معوقات بانکی، نظافت شهر و نبودن گدا در اینجا افتخار کردند؛ دولت و ملت ایران به آذربایجان می‌بالد و به تبریز افتخار می‌کند.

روحانی یادآور شد: خیران استان برای بهداشت و درمان بسیار تلاش کرده‌اند و 100 نفر خیر فداکار در طول پنج سال 260 میلیارد تومان برای درمان و بهداشت هزینه کردند؛ دولت هم متقابلا در این پنج سال 800 میلیارد تومان برای سلامت و درمان در استان هزینه کرده است و شاهد افتتاح طرح‌های متعدد تا پایان امسال در زمینه درمان و بهداشت، صنعت، کشاورزی و سدسازی خواهیم بود.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود توضیح داد: زبان ترکی و آذری جزو افتخارات ایران عزیز ماست؛ ما از دانشگاه‌های استان، از استاندار و مسوولان می‌خواهم مرکز ادب و زبان ترکی را ارتقاء دهند و کتاب‌های لازم را به چاپ رسانند چرا که زبان ترکی به عنوان یکی از افتخارات این سرزمین است و ما باید به این مردم افتخار کنیم.

روحانی همچنین خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه تعهد دولت است؛ به مردم تبریز، آذربایجان و منطقه غرب اعلام می‌کنیم اگر تلاش‌های دولت یازدهم و دوازدهم از سال 92 نبود، شهریور پارسال شما چیزی به نام دریاچه ارومیه نداشتید و امروز اعلام می‌کنم دولت یازدهم 2 هزار و 200 میلیارد تومان برای دریاچه ارومیه هزینه کرده است و قول می‌دهم این دریاچه به عنوان نگین ایران باقی خواهد ماند. 

رئیس جمهور ادامه داد: دولت به تعهداتش در این زمینه عمل می‌کند؛ به طوری که همین الان بیش از هزار میلیارد تومان طرح و پروژه‌های متعدد اجرا می‌شود و از مسوولان ستاد احیا خواسته‌ام تا پایان دولت دوازدهم ارتفاع آب دریاچه یک متر اضافه شود.

وی اذعان کرد: در سفر قبلی به شما 23 طرح و پروژه قول دادیم در خصوص اعتبارها، بیش از آنچه قول دادیم، اعتبار تامین شد؛ از 23 طرح سفر قبل 18 پروژه عمل شده و 5 پروژه در دست اجراست و وعده می‌دهم دولت همه پروژه‌ها را تا پایان کار پیگیر باشد.

رئیس جمهور گفت: می‌دانم بزرگ راه اهر به تبریز جزو وعده ما بوده که 50 درصد عملی شده و بقیه دردست اجراست؛ مقدار اعتبار لازم برای پروژه 90 میلیارد تومان بود که ما 104 میلیارد تومان پرداخت کردیم ولی تمام نشده اما باقی مانده آن بر عهد ماست. 

روحانی ادامه داد: راه‌آهن میانه به تبریز نیز جزو وعده‌های ماست و تا هفته آینده ریل‌گذاری پروژه به بستان‌آباد می‌رسد،  برای ادامه به سمت تبریز هم متعهد هستیم و ادامه خواهیم داد؛ ما پای وعده خود ایستاده‌ایم هر چند که سختی و مشکلات وجود دارد.

وی گفت: شما امسال از رحمت الهی برخوردار بودید و وضع بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر بوده و نسبت به بلند مدت هم بهتر شد؛ در حالی که در استان‌های دیگر با سختی‌هایی در زمینه آب کشاورزی و صنعت حتی آشامیدنی مواجهیم که دولت متعهد است این سختی‌ها را رفع کند و کمیته سه نفره متشکل از وزیر نیرو، وزیر کشاورزی و محیط زیست مسئله آب را در کشور دنبال می‌کنند. 

رئیس جمهور گفت: آنچه که وعده ما نسبت به آذربایجان بوده را عملی می‌کنیم؛ در دولت یازدهم 3 هزار و 997 میلیارد تومان برای پروژه‌های مختلف استان هزینه کرده‌ایم یعنی 2.1 دهم برابر چهار سال قبل و در این سفر 28 طرح و پروژه استان را در شورای اداری تشریح می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در سفر دوم ما به آذربایجان‌شرقی یک‌هزار و 188 میلیارد تومان وعده دولت به مردم آذربایجان است و این رقم غیر از 735 میلیاردی است که از طریق صندوق توسعه به استان پرداخت می‌شود.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: مردم به امنیت و آرامش کشور، به آزادی و پیشرفت کشور مطمئن باشند و امسال بیش از سال‌های گذشته برای تولید داخلی باید تلاش کنیم و این تلاش را دولت در کنار مردم انجام خواهد داد.

انتهای پیام/ج/

نظر شما