شناسهٔ خبر: 25166223 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بالکان و گرایش همزمان به سوی روسیه و غرب

بلگراد - ایرنا - کشورهای بالکان غربی هر چند گرایش به سوی غرب دارند و خواهان عضویت در اتحادیه اروپا هستند، اما همزمان تلاش می کنند با رویکرد همکاری های اقتصادی یا نظامی به روسیه هم نزدیک شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مونته نگرو کشوری در غرب بالکان در حالیکه سال گذشته به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آمد و از تحریم های غرب علیه روسیه حمایت کرده و همچنین اقدام به اخراج یک دیپلمات روسی کرد، در عین حال از آمادگی برای عادی سازی روابط با مسکو خبر داده است.
تلویزیون صربستان در این باره گزارش داد که میلو جوکانوویچ رئیس جمهوری منتخب مونته نگرو خواستار ادامه مسیر اروپا - آتلانتیک می باشد، اما در عین حال آمادگی برای عادی سازی روابط با روسیه را اعلام کرده است.
تلویزیون صربستان از منابع خبری خود افزوده است: جوکانوویچ رهبر حزب دمکراتیک سوسیالیست که اخیرا در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده، این موفقیت را تایید سیاست ورود به ناتو و مراحل الحاق اروپایی توسط اکثریت شهروندان مونته نگرو توصیف کرده است.
جوکانوویچ همچنین اخیرا ضمن اعلام آمادگی مونته نگرو برای عادی سازی روابط با مسکو گفت که در مقام ریاست جمهوری به این روند کمک خواهد کرد.
رسانه خبری صربستان ادامه داده که پیام اخیر تبریک ولادیمیر پویتن رئیس جمهوری فدراسیون روسیه به جوکانوویچ پس از پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری مونته نگرو در ماه گذشته نشانه علاقه مسکو برای عادی سازی روابط دو جانبه است.
دولت مونته نگرو در ارتباط با پرونده مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روسیه در حمایت از انگلیس دیپلمات روسیه در پودگوریتسا را نامطلوب خواند و اخراج کرد. دولت مونته نگرو تصمیم در مورد اخراج دیپلمات روسی از این کشور را در چارچوب اقدامات انجام شده از سوی اتحادیه اروپا و ناتو اتخاذ کرده است.
جوکانوویچ رهبر حزب دمکراتیک سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری که 26 فروردین سال جاری برگزار شد با کسب 54 درصد آرا پیروز شد.
مونته نگرو همچنین با حمایت از سیاست های ضدروسی آمریکا و اتحادیه اروپا به تحریم ها علیه روسیه در چارچوب پرونده اوکراین پیوسته است.
مونته نگرو نوامبر سال 2010 برای پیوستن به اتحادیه اروپا نامزد و ماه ژوئن 2012 هم مذاکرات آغاز شد و همچنین سال 2017 رسما به عنوان بیست و نهمین عضو پیمان ناتو پذیرفته شد.
از سوی دیگر، تحلیلگران بر این باورند روسیه نفوذ خود را در بالکان غربی گسترش داده و همزمان نیز تنش های قومی در کشورهایی که امیدی برای پیوستن به اتحادیه اروپا ندارند، تشدید می شود و از همین رو این اتحادیه طرح افزایش اعضای خود را دو باره کلید زده است.
مسکو در چارچوب رویکردهای منطقه ای تلاش می کند، راه هایی را برای نزدیک شدن به کشورهای غرب بالکان بیابد تا بتواند فرصت های مهمی را پیدا کند.
در این منطقه ظرفیت برای رقابت با روسیه وجود دارد، بویژه برای ایجاد بی ثباتی جدید در بالکان که هنوز در حال گذراندن پیامدهای جنگ های دهه 90 به سر می برد و به فروپاشی یوگسلاوی منجر شد.
صربستان هم که بی طرفی نظامی دارد، همزمان با انجام تمرینات نظامی با نیروهای ناتو، بیشتر تجهیزات جنگی و جنگ افزارهای خود را از روسیه تامین کند و از لحاظ اقتصادی و سیاسی روابط بسیار نزدیکی بین بلگراد و مسکو وجود دارد.
همگام با روسیه، آمریکا هم به بالکان علاقه نشان می دهد و این منطقه را بسیار راهبردی می داند.
علاقه جدید واشنگتن به بالکان ناشی از نگرانی گسترش نفوذ روسیه است و اکنون هم کنگره آمریکا از وزارت دفاع (پنتاگون) خواسته همکاری های امنیتی بین غرب بالکان و روسیه را ارزیابی کند.
شبه جزیره‌ای ۷۲۸٬۰۰۰ کیلومتر مربعی بالکان در جنوب شرق اروپا از شرق به دریای سیاه و دریای اژه، از غرب به دریای یونان و دریای آدریاتیک؛ از جنوب به دریای مدیترانه وشمال به کوه‌های آلپ دینار و آلپ ترانسیلوانی و جلگه مجارستان مرزبندی می‌شود.
یونان، آلبانی، بلغارستان، مجارستان، بوسنی هرزگوین، کرواسی، اسلوونی، مقدونیه، صربستان، مونته‌نگرو، رومانی و بخش اروپایی ترکیه در این منطقه قرار دارند.
از نگاه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بالکان یک منطقه جدید برای جنگ سرد بین غرب و روسیه محسوب می شود.
اروپام**436**1516**1590

نظر شما