شناسهٔ خبر: 25165888 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله صدیقی:

مبارزه با نفس اماره بزرگ‌ترین جهاد است

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ایمان بدون جهاد کامل نیست، گفت: مبارزه با نفس اماره جهاد است چیزی که سبب می‌شود انسان زیر بار فرعون خارجی رود همان مبارزه با نفس اماره است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، شب گذشته در سلسله جلسات هفتگی درس اخلاق که مسجد جامع ازگل برگزار شد، گفت: شعبان، ماه تقسیم رحمت حق است.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم به انسان هشدار می دهد تا به باطن خود توجه کند و از ایمان ظاهری پرهیز و به ایمان ایمان قلبی دست یابد.

آیت‌الله صدیقی خشوع در نماز را از مصادیق ایمان بیان کرد و اظهار داشت: انسان باید هنگام نماز کاملا به خدا توجه کند و این امر با برطرف کردن حجاب دل میسر می‌شود.

امام جمعه موقت تهران نفوذ ایمان در قلب را در گرو اطاعت از خداوند و رسول الهی دانست و ابراز کرد: گاهی در عبادت اطاعت مشاهده نمی‌شود و برخی امور عبادی از روی عادت انجام می‌شود بنابراین انسان برای انجام اوامر الهی باید خود را مامور و اجرا کننده امر الهی بداند.

تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) ادامه داد: گاهی برخی انسانها با انجام دادن عمل خیری از خداوند طلب کار می‌شوند در حالی که انسان باید از این امر اجتناب کند.

وی با بیان اینکه انسان عابد، برنامه عبادی خود را از سوی خدا می‌داند، گفت: انسان مومن خود را ملک خدا می‌داند و زمانی که از امر الهی را اطاعت می‌کند می‌داند که هرگز نابود نمی‌شود بنابراین هرگاه عمل انسان سبقه طاعت داشت مورد قبول درگاه حضرت حق قرار می‌گیرد و نابود نمی‌شود.

آیت‌الله صدیقی ادامه داد: انسان اگر علمش برای خدا باشد به طور قطع به خدا وصل می‌شود، انسان اگر به خدا وصل شود غیر خداوند کسی را نمی‌بیند.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه اگر کسی لذت بندگی خدا را بچشد هرگز به لذت و بندگی پول و لذائذ دنیا دل نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: مومن کسی است که هم خدا را قبول دارد و هم اینکه بدون امام و پیامبر نمی‌خواهد زندگی کند شیطان چون زیر بار ولایت آدم نرفت از درگاه خداوند رانده شد.

استاد درس اخلاق با استناد به کلام پیامبراکرم(ص) که فرمودند: ایمان بدون جهاد کامل نیست، گفت: جهاد اکبر از آن کسی است که با فرعون خارجی مبارزه می‌کند و نفس اماره ما فرعون درونی ما است. چیزی که باعث می‌شود انسان زیر بار فرعون خارجی رود همان مبارزه با نفس اماره است.

امام جمعه موقت تهران در پایان خاطرنشان کرد: انسان در این ماه که مهمان پیامبر اکرم(ص) است باید سعی کند ارتباطش را با پیامبرخدا مستحکم کند تا با ایمانی محکم وارد رمضان «ماه خداوند» شود./813/پ202/ب1

نظر شما