شناسهٔ خبر: 25164394 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در جلسه هماهنگی شبکه‌های شهرهای دوستدار کتاب مصوب شد:

انتخاب خانه آل‌یاسین کاشان به‌عنوان دبیرخانه شبکه شهرهای دوستدار کتاب

اعضای شبکه شهرهای دوستدار کتاب ضمن تاکید بر تدوین راهبردهای ترویج کتابخوانی تا دوماه آینده خانه آل‌یاسین کاشان را به‌عنوان دبیرخانه شبکه شهرهای دوستدار کتاب انتخاب کردند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست هماهنگی شبکه‌های دوستدار کتاب بعدازظهر دیروز دوشنبه (سوم اردیبهشت‌ماه) با حضور علی‌اصغر سیدآبادی؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه‌ریزی و دبیر پایتخت کتاب ایران، مهدی جمالی‌نژاد؛ شهردار یزد، مصطفی جوادی مقدم؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد کاشان و همچنین سعید ابریشمی راد؛ شهردار کاشان پایتخت کتاب ایران در ساختمان شهرداری کاشان برگزار شد.
 
در این نشست که بیش از دوساعت به‌طول انجامید ابریشمی‌راد با اشاره به نقش کتاب بر تمدن‌سازی گفت: دانش با روش‌های مختلف ماندگار می‌شود اما اگر از طریق کتاب دانش را حفظ کنیم فرهنگ شفاهی را به فرهنگ مکتوب تبدیل کرده‌ایم.
 
به گفته شهردار پایتخت کتاب ایران فرهنگ مکتوب موجب می‌شود تا غیرمستند حرف نزنیم. در نتیجه از تعصبات و خودخواهی‌ها پرهیز می‌شود.
 
ابریشمی‌راد با بیان این مطلب که متاسفانه دانش امروزه از نظر ادبی ضعف دارد افزود: اگر بتوان به‌غنای ادبی شاخه‌های مختلف دانش توجه کرد تعاملات اجتماعی توسعه پیدا خواهد کرد و به‌دنبال آن مشکلات اداره شهرها نیز کاهش پیدا می‌کند.
 
وی با اشاره به غنای تاریخی کاشان گفت: امیدواریم در یک‌سال پایتختی کتاب کاشان مقدمه‌ای برای بسترسازی تکرار تاریخ چندهزارساله سیلک فراهم شود. همچنین امیدوارم طی یک‌سال جاری، کتاب در کاشان به موضوع اصلی مردم تبدیل شود.
 
ابریشمی‌راد تاکید کرد که تجهیز کتابخانه‌ها و کتاب عیدی‌دادن به خودی‌خود به جریان کتابخانی تبدیل نمی‌شود؛ بنابراین باید به ایجاد جذابیت برای مردم فکر کنیم. به‌نظر می‌رسد توجه به ایجاد جذابیت کتابخوانی، مردم را به‌سوی کتاب جلب می‌کند و بی‌تردید در این مسیر باید از مدارس شروع کنیم.
 
در ادامه این نشست جمالی‌نژاد با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی شبکه شهرهای دوستدار کتاب بیان کرد: باتوجه به شکل‌گیری شورای هماهنگی شهرهای دوستدار کتاب باید به سمت شهر و تدوین وظایف این شورا حرکت کنیم.
 
وی ادامه داد: براساس ماده 15 شیوه‌نامه تشکیل و فعالیت شبکه شهرهای دوستدار کتاب دبیرخانه شبکه هرسال در شهری که به‌عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود مستقر خواهد شد. با توجه به حمایت‌های دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شده تا برای انجام وظایف شبکه دفتری نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شود.
 
شهردار یزد همچنین تاکید کرد: برای حفظ ارتباط بین دستگاه‌های مرتبط با ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش شود تا نماینده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست‌های شورای هماهنگی حضور داشته باشد.
 
سیدآبادی نیز در ادامه این نشست با اشاره به دیدگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاثیر گذرگاه‌های فرهنگ و هنر، درباره نقش شبکه‌ شهرهای دوستدار کتاب گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طرح‌های ترویج کتابخوانی نقش تسهیل‌کننده داشته باشد و نه تصدی‌گرانه.
 
وی افزود: با تاکید سیدعباس صالحی تلاش داریم تا با اولویت‌ قرار دادن شهرهای دوستدار کتاب، گذرگاه‌های فرهنگ و هنر ایجاد شود.
 
سیدآبادی همچنین پیشنهاد کرد تا کتاب‌های ادبی و هنری درباره شهرهای ایران به قلم نویسندگان صاحب‌نام ایرانی و حتی خارجی با اقامت چندماه نویسندگان در شهرهای مختلف تولید شود. به گفته او ایده تولید این دست از کتاب‌ها را می‌توان در قالب بین‌المللی پیگیری کرد و برای اجرای این ایده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقام مشاور و تدوین‌گر آئین‌نامه‌ها همکاری می‌کند.
 
در ادامه این نشست جوادی‌مقدم با اشاره به تلاش نهادهای مختلف کاشان به‌ویژه شهرداری برای موفقیت این شهر در جریان انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: شبکه دوستدار کتاب باید ایده‌های جدید تولید کند تا به هدف اصلی یعنی تغییر عادت مطالعه برسیم. بنابراین باید بعد از تدوین اسناد راهبردی به تبادل ایده‌ها توجه کنیم.
 
وی در ادامه همچنین پیشنهاد کرد: برای تقویت ارتباط بیشتر شهرهای دوستدار کتاب عقد خواهرخواندگی بین شهرها خوانده شود.
 
لیلا دودمان نیز در ادامه این نشست با بیان این مطلب که پایتختی کتاب نباید فقط به یک لقب محدود باشد گفت: این لقب باید به جریان‌سازی فرهنگی تبدیل شود هدف فقط افزایش سرانه مطالعه نیست بلکه باید به دنبال ایجاد سرمایه اجتماعی باشیم.
 
این عضو شورای شهر شیراز با تاکید بر جایگاه کتابخانه‌های مرکزی در تقویت و توسعه گردشگری، درباره گذر فرهنگ و هنر شیراز بیان کرد: تجربه زیبا و متفاوت ایجاد گذر فرهنگ و هنر شیراز سال گذشته با حضور نویسندگان سوئیسی و بزرگ‌ترین گرافیست جهان ایجاد شد.
 
خانه آل‌یاسین دبیرخانه شبکه شهرهای دوستدار کتاب شد
در جلسه هماهنگی شبکه‌های شهرهای دوستدار کتاب، خانه آل‌یاسین به‌عنوان دبیرخانه این شبکه انتخاب شد. اعضا همچنین مقرر کردند تا دوماه آینده برنامه های راهبردی با استفاده مشورت معاونت‌ برنامه‌ریزی شهرداری‌ها تدوین شود.
 
ابریشمی‌راد در این نشست تاکید کرد: با توجه به راهبرد کلان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در ذیل طرح پایتخت کتاب ایران، طرح و ایده شهرهای پایتخت کتاب ایران هر سال عملیاتی دنبال شود.
 
جمالی‌نژاد نیز پیشنهاد کرد تا ایده‌ها و شهرهای 20 شهر رقیب طرح پایتخت کتاب از سوی دبیرخانه احصا و در اختیار دیگر شهرها قرار بگیرد. جلسه بعدی نشست هماهنگی با تصویب اعضا در شیراز برگزار می‌شود. طراحی لوگو نیز از سوی دبیرخانه پایتخت کتاب ایران و بعد از پایان فرخوان شهرداری کاشان طراحی خواهد شد.
 
علی‌آبادی؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار، در ادامه این نشست پیشنهاد کرد با هدف افزایش انگیزه شهرها برای حضور در رقابت انتخاب شهر دوستدار کتاب عناوین شهرهای دوستدار کتاب افزایش پیدا کند.
 
وی پیشنهاد داد تا شهر منتخب در زمینه ترویج کتابخوانی شبیه به شهر خلاق که در جریان انتخاب شهر دوستدار کتاب وجود دارد اضافه شود.
 
سیدمحمد موسوی؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان ری، لیلا دودمان؛ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز، فروغ هاشمی؛ نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز، حیدری؛ معاون دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسوی؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رامهرمز، محمد علی‌آبادی؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار، کرخ؛، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور در این جلسه حضور داشتند. احکام اعضای شورای هماهنگی شهرهای دوستدار کتاب نیز در این جلسه صادر شد.

نظر شما