شناسهٔ خبر: 25164203 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

آیا تبدیل دی‌اکسید کربن هوا به سوخت دیزل امکانپذیر است؟

صاحب‌خبر -


محققان پیشنهاد داده اند که از طریق جذب دی‌اکسید کربن از هوا و می توان سوخت دیزلی تولید کرد. اما سؤال مهم آن است که آیا این ایده امکان تبدیل به یک واحد صنعتی اقتصادی را خواهد داشت؟
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، واحدی نیمه‌صنعتی در این زمینه در کانادا با پشتیبانی سه چهره مهم از صاحبان شرکت‌های نفتی برای اجرای این ایده در حال ساخت است.
اگر این ایده به تحقق برسد سود سرشاری نصیب آنها خواهد شد در این ایده هوا به وسیله فن‌هایی مکیده شده و دی‌اکسید کربن آن توسط موارد شیمیایی جدا می‌شود و در نهایت تبدیل به سوخت دیزل می‌شود. این تکنولوژی‌ها هر یک تکنولوژی جدیدی نیست اما ترکیب آن‌ها با هم تازگی دارد. واحد نیمه‌صنعتی ساخته‌شده در کانادا توان جذب یک تن دی‌اکسید کربن در روز از هوای پیرامون را دارد.
هیدروژن از الکترولیز آب تولید می‌شود و با دی‌اکسید کربن جذب‌شده در واحد تبدیل هوا به سوخت، سوخت زیستی تولید می‌کند. هدف دیگر از اجرای این طرح، تأمین برق موردنیاز این واحد از طریق برق خورشیدی است.
سوخت زیستی تولید شده با این روش دیگر نیازی به پایه گیاهی ندارد و آب مصرف‌شده در فرایند آن نیز بسیار کمتر از سوخت زیستی است و مشکلات و ممانعت‌های کنونی از سر راه سوخت زیستی برداشته خواهد شد.
پایان پیام/23

نظر شما