شناسهٔ خبر: 25163207 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بلای 18 هزار تنی استان عنوان روزنامه خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- روزنامه خراسان شمالی سه شنبه در شماره 2697 خود در گزارشی با عنوان 'بلای 18 هزار تنی استان' به بررسی مشکلات در این زمینه پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
شعار روز زمین پاک نه به کیسه های پلاستیکی بود؛ شعاری که به دلیل استفاده بی رویه از پلاستیک انتخاب شده است. بر اساس گزارش های اعلام شده، میزان تولید پلاستیک در دو سال گذشته در داخل کشور 248 هزار تن بود و میزان مصرف مواد پلاستیکی اعم از تولیدات داخلی و وارداتی بالغ بر 2.1 میلیون تن در سال برآورد شده و رها کردن کیسه ها و بطری های پلاستیکی به معضل جدی در شهرها و روستا ها تبدیل شده است.
سالانه 450 هزار تن زباله در استان تولید می شود و میزان تولید زباله در استان روزانه 600 تن است که 4 درصد آن‌ را کیسه‌ های پلاستیکی تشکیل می‌دهند.
«نه به کیسه های پلاستیکی» شعار روز زمین پاک امسال بود این در حالی است که مصرف کیسه های پلاستیکی آنقدر افزایش یافته که به معضلی بزرگ در طبیعت تبدیل شده است.
یک کارشناس محیط زیست می گوید: روزی نیست که کارشناسان و دانشمندان از روند رو به رشد تخریب منابع طبیعی سخن نگویند و نسبت به آلودگی های زیست محیطی هشدار ندهند اما گوش شنوا نداریم و تا تبعات این همه بی توجهی را نبینیم درک صحیحی از آن چه در اطراف مان اتفاق می افتد نخواهیم داشت.
«عابدی» تصریح می کند: یکی از این مشکلات که باید برای رفع آن اقدام مناسبی انجام شود روند رو به رشد استفاده از کیسه های پلاستیکی در بین مردم است، سالانه 450 هزار تن زباله در استان تولید می شود که 4 درصد آن را کیسه های پلاستیکی تشکیل می دهند.
وی با بیان این که در روستا ها جمع آوری و دپوی زباله به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است، می افزاید: کافی است چند کیلومتر از شهر خارج شویم تا ببینیم چگونه کیسه های پلاستیکی در حاشیه جاده ها و اراضی و باغ ها با باد به هر سو می روند.
مدیر عامل سمن «مهر بخش اترک» که از سمن های دوستدار طبیعت است و نخستین کمپین نه به کیسه های پلاستیکی در بجنورد در سال 93 توسط آن راه اندازی شد در این مورد می گوید: فرهنگ درست مصرف کردن، موضوعی چند بعدی است که مهم‌ترین آن‌ ابعاد فرهنگی، ساختاری، اقتصادی، آموزشی و عملکردی است.
«محمد رضا وحدت» می افزاید: کاهش مصرف مواد پلاستیکی و بررسی راه‌ های کاستن از مصرف بی ‌رویه منابع طبیعی باید به فرهنگ تبدیل شود و قدم موثر در این راه آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع‌ رسانی به وسیله رسانه ‌ها و ترغیب طبقات مختلف مردم به تغییر الگو‌های مصرف و نیز کاهش استفاده از کالاهای یک بار مصرف توسط خانواده‌ هاست.
وی با اشاره به نقش رسانه ‌ها و سمن ها در آموزش می گوید: ارتقای دانش زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است و مردم باید توجیه شوند که ‎مصرف ظروف یک بار مصرف پلیمری و کیسه‌های پلاستیکی، ضمن آن که هزینه ها را افزایش می دهد به محیط زیست آسیب می‌رساند، بنابراین کاهش مصرف آن‌ها علاوه بر این که موجب حفاظت از محیط زیست می‌شود، حجم ضایعات تولیدی را تا حد زیادی کاهش می دهد.
مدیر عامل سازمان مردم نهاد پیوند در ادامه می گوید: این سمن در راستای رسالتی که دارد تاکنون کمپین های مختلفی را راه اندازی کرده است مانند کمپین نه به پلاستیک و شهری بدون زباله بدون پلاستیک، در واقع با راه اندازی این کمپین ها کوشیده ایم فرهنگ تولید کمتر زباله و استفاده از کیسه های پارچه ای به جای نایلونی را نهادینه کنیم.
وی خاطرنشان می کند: با توجه به روز جهانی زمین پاک و مناسبت های محیط زیستی در نظر داریم با مشارکت انجمن ها، سازمان ها و افراد علاقه مند و با انجام فعالیت های میدانی در فضای حقیقی دامنه این فعالیت ها را گسترش دهیم.
مدیرکل سابق مدیریت بحران هم در مورد تولید زباله در استان می گوید: تولید زباله به ازای هر نفر در استان 650 و در مرکز استان 619 گرم است که از میانگین کشوری 590 گرم بیشتر است و باید کاهش یابد.
عظیمی می افزاید: آموزش و فرهنگ ‌سازی مهم‌ ترین عناصری هستندکه می‌توانند در کاهش مصرف کیسه‌ های پلاستیکی تأثیر به سزایی داشته باشند بنابراین باید برنامه ‌های مدونی دراین ‌باره با مشارکت بخش خصوصی و سازمان‌های مردم ‌نهاد برگزار شود.
دکتر اسلامی، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی یکی از مشکلات استان در این بخش را نبود کارشناسان متخصص می داند و می گوید: هنوز به شکل کارشناسی اطلاعات و آماری درباره میزان آلودگی خاک و دشت های استان وجود ندارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ریزگردها و بحران آب را از مهم ترین مشکلات در حال حاضر استان می داند و می گوید: کاهش منابع آب که به علل مختلف اتفاق افتاده موجب کاهش پوشش گیاهی می شود و از سویی وقتی پوشش گیاهی کم شود حیات وحش دچار مشکل می شود.
مطهری ادامه می دهد: منابع آب زیر زمینی با کمبود و بحران مواجه اند به طوری که در چند نقطه استان فرونشست گزارش شده است اما می توانیم وضعیت را مدیریت کنیم که مشکل حادتر نشود.
وی تصریح می کند: در همه حوزه ها باید آب با دقت و حساسیت مصرف شود چه در حوزه شهری و چه در حوزه های روستایی و کشاورزی و در مورد مدیریت پسماند مهمترین مشکل بحث تفکیک زباله از مبداست.
وی می افزاید: حجم زباله مصرفی در استان از میانگین کشوری بیشتر است و لازم است آن را کاهش دهیم تا زباله به بحران تبدیل نشود اما مهمتر از همه ریزگردها و گرد و غباری است که در استان با آن مواجه ایم و در همه شهرها وجود دارد.
وی اذعان می کند: کاهش پوشش گیاهی باید با بذرکاری و نهال کاری جبران شود اما این اتفاق به کندی انجام می شود و از سویی تعادل بین دام و مرتع هم از مواردی است که رعایت آن به افزایش پوشش گیاهی می انجامد.
وی خاطرنشان می کند: ایجاد مراکز سنجش گرد و غبار در همه شهرستان ها پی گیری می شود و در حالی که استان با گرد و غبار مواجه است باید اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهیم تا بحران حاد نشود.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی @IRNAB‌OJNURD پیگیری کنید.
ع/6042

نظر شما