شناسهٔ خبر: 25162528 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معضل جهانی آلودگی هوا و آماری شوکه‌کننده؛

تنها 5 درصد از ما هوای پاک تنفس می‌کنیم

آلودگی هوا یکی از عواملی است که بر زندگی میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر دنیا تاثیر گذاشته است و براساس آخرین تحقیقات، فقط 5 درصد از مردم دنیا از مزیت تنفس هوای پاک برخوردارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌الرت، آلودگی یکی از نگرانی‌های عمده و معضلات بزرگ در بیشتر شهرهای توسعه یافته در سراسر جهان است. آخرین گزارش از "سازمان جهانی هوا" اعلام کرد که حدود 95 درصد از جمعیت زمین در معرض هوای آلوده قرار دارند.

هوای آلوده به هوایی گفته می‌شود که حاوی ذرات معلق در سطحی است که بیش از میزان تعریف شده در دستورالعمل‌های کیفیت جهانی هوا تعریف می‌شود. تاثیر این هوای آلوده بیشتر روی جوامع فقیر است.

مطالعه انجام شده توسط "موسسه اثرات سلامت"( HEI) در ایالات متحده بیان می‌کند که شکاف بین کشورهای کمتر آلوده و آلوده هر ساله در حال گسترش است.

سلامت مردم به علت افزایش آلودگی جهانی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. همانطور که در گزارش‌های "HEI"، سال 2006 شاهد حدود 1.6 میلیون مرگ و میر در سرتاسر جهان بود که به نظر می‌رسد به علت اثرات آلودگی بر انسان است.

برخی از بدترین مسائل بهداشتی مرتبط با آلودگی هوا که همواره در حال افزایش هستند، عبارتند از سرطان ریه، حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های مزمن ریوی.

آلودگی هوا به جایگاه چهارمین عامل مرگ و میر در جهان پس از فشار خون بالا، رژیم غذایی روزانه و سیگار کشیدن قرار گرفته است.

آلودگی هوا تغییر در ویژگی‌های طبیعی جو بر اثر مواد شیمیایی، ریزگردی یا عامل‌های زیست‌شناختی است. جو یا اتمسفر سامانه گازی طبیعی پویا و پیچیده‌ای است که زندگی در سیاره زمین به آن وابسته است.

کاهش ضخامت لایه اوزون در استراتوسفر به خاطر آلودگی هوا، دیر زمانی است که خطری برای تندرستی مردمان و نیز زیست‌بوم‌های زمین شناخته می‌شود.

آلودگی هوا بیش از هر آلودگی دیگری(دو سوم موارد مرگ ناشی از انواع آلودگی) جان انسان‌ها را گرفته است. پس از آن، آلودگی آب با 1.8 میلیون مرگ، دومین عامل مرگ و میر است. در جایگاه سوم، آلودگی محل کار، جان 800 هزار نفر را گرفته است.

آلودگی هوا ممکن است طبیعی (مانند فعالیت آتشفشان‌ها)، یا مصنوعی (ساخته دست انسان) باشد. بیشتر آلودگی‌های مصنوعی ناشی از فعالیت وسایل نقلیه و کارخانه‌ها هستند.

آلودگی هوا باعث ایجاد عوارض زیادی بر زندگی انسان‌ها می‌شود، چرا که موجب مراجعه پیر و جوان به بیمارستان، از دست رفتن کار و مدرسه، ایجاد استرس ذهنی و در نهایت مرگ زودرس می‌شود.

در حالی که آمارهای آلودگی در مناطق مختلف، تنها آلودگی در فضای باز را شامل می‌شود، اما این بار موسسه اثرات سلامت آمریکا، کیفیت هوای داخلی را در مطالعه خود اندازه‌گیری کرده و گنجانده است که شامل آلودگی ناشی از سوزاندن چوب، زغال‌سنگ و کود برای گرمایش و پخت و پز در خانه است.

بر اساس پرونده‌های سال 2016، آلودگی هوای داخلی منجر به مرگ حدود 2.6 میلیون شده است که تقریبا نیمی از کل آمار را تشکیل می‌دهد.

این مقادیر صرفا تفسیری نیستند و بر اساس اندازه‌گیری‌های واقعی شامل قرائت ماهواره‌ها و سایر منابع تحقیق و داده است.

کشورهایی که بیشترین تاثیر را از آلودگی هوا می‌گیرند شامل خاورمیانه، غرب آفریقا و شمال آفریقا هستند.

سوزاندن سوخت جامد و انتشار گرد و غبار معدنی از عوامل اصلی هستند که باعث آلودگی می‌شوند. نرخ مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به دلیل جمعیت رو به افزایش، در کشورهایی مانند هند و چین در حال افزایش است.

کشورهایی که کمترین میزان آلودگی هوا را دارند، عبارتند از کانادا، استرالیا، فنلاند، سوئد و ایسلند.

بر این اساس، تنها 5 درصد از جمعیت جهان قادر به تنفس هوای پاک هستند که این یک وضعیت جدی و تهدید جهانی است.

وقت آن رسیده است که اقدامات بین‌المللی در سراسر جهان برای کاهش آلودگی هوا انجام شود. این اقدامات نباید محدود به صنایع بزرگ شود، بلکه باید شامل خانواده‌ها نیز باشد.

چین به تازگی بعنوان تلاش برای توقف افزایش روزافزون آلودگی هوا، 40 درصد از کارخانه‌های خود را به طور موقت تعطیل کرده است. کشورهای دیگر نیز باید اقدامات مشابه را انجام دهند تا سطح آلودگی را کاهش دهند.
انتهای پیام

نظر شما