شناسهٔ خبر: 25161544 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

25 درصد آب توزیعی در شبکه قشم بازیافت می شود

قشم - ایرنا - مدیرعامل آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم گفت: هم اکنون بیش از 25 درصد آب توزیعی در این شهر بازیافت می شود که امید است تا پایان سال جاری این رقم به بیش از 30 درصد برسد.

صاحب‌خبر -

فرامرز مومنی روز سه شنبه در بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) قشم افزود: امروز وضعیت بازیافت آب در قشم از سطح استانداردهای ملی فراتر رفته است و به سمت استانداردهای جهانی در حال پیشرفت است.
وی ادامه داد: در اروپا بالاترین سطح بازیافت آب در اختیار اسپانیاست که در این کشور حدود 30 درصد از آب توزیعی بازیافت می شود که این امر نشان می دهد در شهر قشم وضعیت بازیافت مطلوب است.
مومنی تصریح کرد: هم اکنون کل فضای سبز شهری با آب بازیافتی سیراب می شود و فقط در 2 ماه تیر و مرداد روزانه 300 متر مکعب آب شیرین برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود.

** کنترل 25 درصد از آب به حساب نیامده قشم
مدیرعامل آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه سخنان خود گفت: همچنین در سال 94 با یک کار جهادی حدود یک سوم شبکه توزیع تعویض شد و با اجرای یک برنامه 2 ساله و انجام مطالعات در شهرهای موفق در بحث جلوگیری از هدر رفت آب، اکنون سالانه 2 بار تمام تاسیسات و شبکه آب مورد بررسی قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: بر این اساس 25 درصد از آب به حساب نیامده شامل نشتی های شبکه و انشعابات، برداشت غیر مجاز آب و خطای دستگاه های اندازه گیری کنترل می شود.

** افزایش تولید 2 هزار متر مکعب آب شیرین
مدیرعامل آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در سال 1394 روزانه سه هزار آب شیرین تولید می شد و این مقدار از تولید پاسخگوی نیاز شهر نبود.
وی افزود: همچنین اگرچه ظرفیت آب شیرین کن 17 هزار و 500 متر مکعب بود ولی انتقال بیش از 15 هزارمتر مکعب آب وجود نداشت.
مومنی ادامه داد: طی 2 ماه با استفاده از تجربه نیروهای انسانی موجود و بدون هزینه و با رفع ایرادات فنی سیستم ظرفیت تولید آب 2 هزار متر مکعب افزایش یافت.
وی اذعان کرد: همچنین دستگاه های انتقال ظرفیت 15 هزار متر مکعب آب را داشتند که با استفاده از فورمول های خاص در روزهای اوج مصرف تا 18 هزار و 500 متر مکعب آب انتقال پیدا کرد.
مومنی افزود: سیستم تولید آب شیرین به ظرفیت یکهزار متر مکعب تا پایان سال به بهره برداری می رسد و یک سیستم دیگر نیز در حال اجراست که تا پایان سال 98 آغاز به کار می کند.

** رفع هفت آفت و 11 نوع انگل از فضای سبز
مدیرعامل آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: در سال 94 با پایش فضای سبز مشخص شد 11 نوع انگل و 7 نوع آفت در حال از بین بردن فضای سبز و کاهش کیفیت آن است که طی یک برنامه چهار ماهه وضعیت کنترل و 2 پارک ایران زمین و جنگل اوکالیپتوس بازسازی شد.
وی افزود: همچنین با ایجاد نخلستان امام علی(ع) به وسعت پنج هکتار، مساحت فضای سبز شهری به 33 هکتار رسید که آبیاری آن به صورت روزانه انجام می گیرد.

**افزایش 10 درصدی تعرفه بهای آب
وی اظهار داشت: بهای آب به صورت تصاعدی پله ای محاسبه می شود که در جدول الگوی مصرف در برخی پله ها قیمت ثابت مانده است و در برخی پله ها تا 10 درصد افزایش داشته است.
مومنی در ادامه سخنان خود گفت: شرکت آب، برق و تاسیسات با توجه به هزینه هایی که بحث آب داشت سالانه 50 میلیارد ریال از سازمان منطقه آزاد قشم یارانه دریافت می کرد که هم اکنون با سیاست های اصلاحی درآمد افزایش یافت و یارانه به 5 میلیارد ریال رسید که نشان از کاهش 90 درصدی دارد.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.
7500

نظر شما