شناسهٔ خبر: 25161543 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

«ایران» گزارش می‌دهد

ابهامات جدید در پرونده واردات غیرقانونی خودرو

ابهام‌ها درمورد خودروهای وارداتی در زمانی‌که سایت ثبت سفارش واردات خودرو بسته بود، هر روز بیشتر می‌شود.با انتشار برخی شایعات در خصوص تخلف واردات 6 هزار و 481 دستگاه خودرو در زمانی که سایت ثبت سفارش بسته بود، مواضع مختلفی از سوی دستگاه‌های مختلف دست‌اندرکار شنیده شد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / گمرک با تأیید تخلف صورت گرفته، آن را پروسه‌ای مربوط به سازمان توسعه تجارت دانسته و اعلام کرد که بر مبنای ثبت سفارش‌های انجام شده از سوی وزارت صنعت اقدام به ترخیص خودروها کرده است و سازمان توسعه تجارت نیز اخیراً با تأیید این موضوع از پیگیری قضایی آن خبر داد.

گمرک اعلام کرد مرجع صدور مجوز ثبت سفارش کالا بر اساس قانون مقررات صادرات و واردات گمرک نیست.بر اساس ماده ۸ قانون مقررات صادرات و واردات کشور مصوب مجلس شورای اسلامی، واردکنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی جهت اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش باید منحصراً به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند.بعد از آن خبر دیگری در رسانه‌ها پررنگ شد که برخی از واردکنندگان با پرداخت 5 تا 20میلیون تومان برای هر خودرو توانستند قفل سایت ثبت سفارش را باز کنند. این خبر هم از سوی اعضای انجمن وارد‌کنندگان خودرو رد شد ولی در نهایت مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو این موضوع را تأیید کرد و گفت:برخی‌ها که مدعی دسترسی به سایت ثبت سفارش واردات خودرو بودند پیشنهاد واردات خودرو را دادند و بعضی از واردکنندگان همچنین  پیشنهادی را پذیرفتند.
واردکننده‌ها: 15 هزار خودرو ثبت سفارش غیرقانونی شد
روز گذشته نیز ابهام دیگری در مورد واردات خودروهای خارجی مطرح شد که البته بسرعت با واکنش سازمان توسعه تجارت روبه‌رو شد. فرهاد احتشام‌زاد نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو که راوی این خبر است می‌گوید: طبق اطلاعات ما در زمان بسته بودن ثبت سفارش بیش از ۱۵ هزار دستگاه خودرو به صورت غیرقانونی وارد شده است.
این موضوع را از دو مرجع دولتی (گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت) پیگیری کردیم و منابع مطلع تنها عدد واردات 6هزار و 481 هزار خودرو را تأیید کردند. آنها اظهار داشتند، خودروهایی که از آن صحبت می‌شود در دو قالب وارد کشور شده است.یک تمدید ثبت سفارش‌های قبلی و دیگری ثبت سفارش‌های جدید بوده است. حتی واردکنندگان از اینکه خودروهایشان در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو بسته بوده است، هیچ اطلاعی نداشتند. با این تفاسیر گمرک اعلام کرده است، مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته این مجموعه با اخذا مدارک از واردکنندگان که در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش اقدام به تمدید یا مجوز جدید کردند، موضوع را بررسی می‌کند و اگر مغایرت داشته باشد به‌عنوان ضابط قضایی علیه واردکنندگان اعلام جرم می‌کند و بدین جهت خودروهای وارداتی که برخی از آنها تحویل مردم شده است، قاچاق محسوب می‌شود.
واکنش سازمان توسعه تجارت
در عین حال روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران به ادعای نایب رئیس انجمن وارد‌کنندگان خودرو در مورد تأیید واردات غیرقانونی ۶۴۰۰ دستگاه خودرو از سوی سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر اینکه «عددی که انجمن از آمار دارد بیش از این مقدار است و طبق اطلاعات انجمن در زمان بسته بودن ثبت سفارش بیش از ۱۵هزار دستگاه خودرو به صورت غیرقانونی وارد شده است» واکنش نشان داد.
این روابط‌عمومی در خصوص این خبر ضمن ابراز تردید در خصوص آمار و اطلاعات مطروحه اعلام کرد: شایسته است، نایب رئیس محترم انجمن واردکنندگان خودرو که اطلاعات دقیق‌تری از واردات غیرقانونی و کار متخلفین خودرو دارند، هر چه سریع‌تر این اطلاعات را در اختیار مقامات نظارتی و امنیتی کشور برای رسیدگی لازم قرار دهند.  در بازه زمانی تیر تا دی ماه سال گذشته (۱۳۹۶)، ثبت سفارش جدید برای خودرو متوقف بود اما گفته می‌شود در این مدت تعدادی خودرو به‌صورت غیرقانونی ثبت سفارش و وارد شده است.
به هر‌ترتیب با وسیع ترشدن ابهام‌ها و جلوگیری از واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی بدون آنکه مجموعه‌ای یا سازمان نظارتی بر آن نظارت کند، در حال افزایش است و افرادی که واردکننده خودرو بودند، سودهای میلیاردی عایدشان می‌شود. این در حالی است که واردکنندگان اصلی از اینکه بازار خودروهای خارجی دست دلالان افتاده است، گلایه دارند.
 

/ایران

نظر شما