شناسهٔ خبر: 25161506 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

در نشست خبری اعلام شد:

انجمن‌های ادبی صاحب خانه می‌شوند

گام اول دولت در حمایت از انجمن‌های ادبی، اختصاص مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان در بودجه امسال است. رقمی که برای تعداد و درخواست‌های انجمن‌های ادبی بسیار ناچیز است، ولی این اتفاق را باید به فال نیک گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق،‌ نشست خبری ساماندهی انجمن‌های ادبی، صبح امروز در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

در این جلسه مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با اشاره به سابقه فعالیت انجمن‌های ادبی در ایران گفت: این روزها شاهد اتفاق قابل توجه و تاثیرگذار در ادبیات ایران هستیم که برای اولین بار در چند دهه اخیر رخ می‌دهد.

وی افزود: تا پیش از این، انجمن‌های ادبی به صورت تشکل‌های غیردولتی و با مجوز مجموعه‌هایی نظیر شهرداری، وزارت کشور یا سازمان ملی جوانان و... فعالیت می‌کردند؛ ولی چندی پیش با ابلاغ «آیین‌نامه امور انجمن‌های ادبی» توسط وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساماندهی انجمن‌ها با هدف برنامه‌ریزی، حمایت، تخصیص منابع و ایجاد یک هویت جمعی، به بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان واگذار شده است.
قزلی گفت: «سامانه جامع امور انجمن‌های ادبی» به نشانی HLCLUBS.ir طراحی و به بهره‌برداری رسیده است؛ از این رو، همه انجمن‌های ادبی در صورت دارا بودن شرایط مندرج در آیین‌نامه مذکور، می‌توانند در مدت زمانی کمتر از 15 دقیقه در آن برای دریافت شناسه اقدام کنند.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان خاطرنشان کرد: در فرایند ثبت انجمن‌ها به هیچ‌وجه مساله‌ای با نام «صدور مجوز» نداریم، بلکه با اعطای شناسه، به دنبال شناسایی انجمن‌های ادبی سراسر کشور هستیم. به همین دلیل، هیچ الزام قانونی برای ثبت‌ انجمن‌های ادبی در سامانه وجود ندارد، بلکه بنیاد همه توان خود را برای حمایت از فعالیت‌های انجمن‌های ثبت‌شده به کار خواهد بست.

خانه انجمن‌های ادبی پایه‌گذاری می‌شود
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی تصریح کرد: برای پیگیری موثرتر کارهای مورد نیاز در این حوزه، کارگروهی هفت نفره با مدیریت بنیاد شعر و ادبیات داستانی تشکیل خواهد شد. در این کارگروه، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی، معاون فرهنگی و امور استان‌های بنیاد، دبیر هیات موسسات فرهنگی، سه نفر از صاحب‌نظران و فعالان انجمن‌های ادبی و دبیر «خانه انجمن‌های ادبی ایرانیان» به انتخاب مجمع عمومی انجمن‌های ادبی حضور خواهند داشت.
قزلی در ادامه اضافه کرد: مسیری که عنوان شد، از ابتدا با مشورت و گفت‌وگو با اهالی ادبیات پی‌ریزی شده است و فعالان انجمن‌های ادبی اعلام آمادگی کرده‌اند که در همین مسیر، سنگ بنای خانه انجمن‌های ادبی را بگذارند تا از آن پس، مسائل صنفی و مطالبات این حوزه از سوی این خانه پیگیری شود.

ثبت بیش از 180 انجمن در طول یک هفته
قزلی با ارائه آمار ثبت‌نام انجمن‌های ادبی گفت: ما حدس می‌زنیم حدود 500 انجمن ادبی فعال در کشور داشته باشیم که امیدواریم تا درماه اول ثبت‌نام، حداقل شصت درصد آنها در سامانه ثبت‌نام کنند.

وی با اعلام استقبال انجمن‌ها از سامانه امور انجمن‌های ادبی گفت: در نخستین هفته ثبت‌نام، بیش از 180 انجمن در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که این موضوع برای ما مایه خرسندی است.

رئیس کارگروه اعطای شناسه به انجمن‌های ادبی با تحلیل آمار ثبت‌نام‌کنندگان افزود: بیشترین ثبت‌نام مربوط به استان‌های تهران، اصفهان و خوزستان بوده و استان‌های کهگیلویه‌ و بویراحمد، کرمانشاه و جنوب کرمان نیز هنوز ثبت نامی نداشته‌اند. همچنین در این سامانه تاکنون انجمن‌های 25 استان و 88 شهرستان کشور ثبت‌نام کرده‌اند.

برای اولین بار، انجمن‌های ادبی صاحب سهمی از بودجه شدند
مهدی قزلی با اعلام خبر تخصیص بودجه به انجمن‎‌های ادبی گفت: گام اول دولت در حمایت از انجمن‌های ادبی، اختصاص مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان در بودجه امسال است. رقمی که برای تعداد و درخواست‌های انجمن‌های ادبی بسیار ناچیز است، ولی این اتفاق را باید به فال نیک گرفت.
وی ابراز امیدواری کرد با روند پیشِ‌رو و برجسته‌شدن فعالیت انجمن‌ها، این رقم در سال‌های آینده افزایش پیدا کند.

دومین دوره جایزه ادبی بهار برگزار می‌شود
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با یادآوری برگزاری نخستین جشنواره انجمن‌های ادبی گفت: سال گذشته در جریان با برگزاری نخستین دوره این رویداد ادبی با نام «جایزه ملک‌الشعرای بهار» از طرح‌های اجرایی بیش از 50 انجمن فعال کشور حمایت شد.

وی افزود: اردیبهشت‌ماه امسال نیز همزمان با یکصدمین سالروز انتشار «مجله ادبی دانشکده» توسط ملک‌الشعرای بهار و همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دومین دوره «جایزه ادبی بهار» برگزار خواهد شد. انجمن‌های ادبی می‌توانند گزارش طرح‌های اجراشده در سال 96 و طرح‌های خود را برای سال 97 در «سامانه جامع امور انجمن‌های ادبی» ثبت کنند.

نظر شما