شناسهٔ خبر: 25161489 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل محیط زیست کرمان:

روزانه 400 تن زباله در کرمان تولید می شود

کرمان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: مشکل عمده امروز کره زمین، پسماندهای تولیدی توسط انسان است و در شهر کرمان روزانه حدود 400 تن زباله تولید می شود.

صاحب‌خبر -

رضا جزینی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر تن زباله حدود 400 مترمکعب گاز گلخانه ای تولید می کند و بیش از 500 لیتر شیرابه از این میزان خارج می شود و موجب از بین رفتن بافت خاک و آلودگی سفره های آب زیرزمینی می شود.
وی اظهار کرد: باید ضمن کاهش تولید زباله، این پسماندها در مبدا تفکیک شوند زیرا زباله های خشک قابل بازگرداندن به چرخه طبیعت است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: سال 96 حدود 16 میلیون تن زباله در شهر کرمان تولید شده است و این زباله ها در جاده کوهپایه به کرمان دفن می شوند.
وی افزود: حدود 10 درصد از زباله های تولیدی استان کرمان در سال 96 به چرخه بازیافت بازگشت داده شد لذا نیازمند فرهنگسازی عمومی و حرکتی همه گیر برای مدیریت پسماند در این استان هستیم .
جزینی زاده ادامه داد: برای این اقدام ابتدا باید از خودمان آغاز کنیم تا پاسخگوی سلامت خانواده و جامعه خود باشیم.
وی گفت: به ازای هر یک تن کاغذ 15 درخت تنومند قطع می شود لذا می توان با استفاده از سیستم های فضای مجازی و دولت الکترونیک میزان مصرف کاغذ را کاهش داد.
وی افزود: چالش های امروز محیط زیست ازجمله انباشت زباله، آلودگی آب، خاک و هوا و جنگل ها مسائلی است که امروز گریبانگیر محیط زیست شده و لازمه مقابله با این چالش ها فرهنگسازی عمومی و همیاری و هم افزایی بین مدیران تمامی دستگاه ها است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان تصریح کرد: مدیریت و نظارت بر پسماندهای خانگی، عادی، ویژه و خطرناک، رادیو اکتیو و الکترونیک برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی با بیان اینکه دستگاهی که زباله تولید می کند باید زباله را بی خطر کرده و تحویل شهرداری دهد گفت: شهرداری نیز باید بر اساس اصول قانون پسماند و مدیریت زیست محیطی، نسبت به دفع و دفن پسماند اقدام کند.
جزینی زاده افزود: با توجه به حجم زباله های تولیدی در شهر کرمان و رویکرد سلامت محور شهرداری و شورای اسلامی این شهر، در این زمینه حرکت خوبی آغاز شده و باید تداوم داشته باشد اما کافی نیست و اداره کل حفاظت محیط زیست نیز آمادگی راهنمایی و همکاری در این راستا را دارد.
وی تاکید کرد: تهدید بر علیه بهداشت عمومی و سلامت جامعه جرم محسوب می شود لذا با برخورد قانونی و یا تعامل مناسب برای تنویر افکار عمومی، می توان لایه های عمومی مردم را برای حفاظت از محیط زیست همراه کرد.
وی گفت: در صورت نداشتن همراهی و مشارکت مردم در زمینه حفاظت از زمین پاک و مدیریت پسماند و حفاظت از محیط زیست، تمامی کارهای دستگاه های دولتی در این زمینه بی نتیجه خواهد ماند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: تاکنون در استان کرمان کارگروه مدیریت پسماند استانداری توصیه های جدی و اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داده است.
جزینی زاده افزود: محیط زیست سالم بمعنی سلامت انسان و درنتیجه موجب توسعه پایدار می شود.
وی اظهار داشت: باید قدر طبیعت و سخاوتمندی آن را بدانیم زیرا با حفاظت از طبیعت پاک می توان اثرگذاری مفیدی برای نسل های آینده داشته باشیم.
باتوجه به اهمیت محیط زیست، 29 دیماه روز هوای پاک، دوم فروردین ماه هرسال روز جهانی آب، 2 اردیبهشت روز زمین پاک و 15 خرداد به عنوان روز محیط زیست نامگذاری شده است.
مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست شامل پارک های ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده است که در مجموع 2 میلیون و 405 هزار و 257 هکتار معادل 13و یک دهم درصد از وسعت استان کرمان را در بر می گیرد.
7420/ 5054

نظر شما