شناسهٔ خبر: 25161422 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

آقایی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل عقب‌نشینی رهبر کره‌شمالی از ادامه برنامه هسته‌ای و موشکی/ تاثیر خروجی مثبت مذاکرات «اون» و «ترامپ» بر ایران

چین در احیای روابط کره‌شمالی و آمریکا نقش حلقه واسط را بازی می‌کند اما عقب‌نشینی رهبر کره‌شمالی، یک تاکتیک عملیات روانی خواهد بود تا واقعیت سیاسی.

صاحب‌خبر -

«داوود آقایی» کارشناس مسائل شرق آسیا در تشریح دلایل اعلام تعدیل فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی توسط رهبر این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: حدود شش سال پیش معاهده‌ای میان کره‌شمالی و برخی دیگر از کشورهای اروپا به انضمام آمریکا به امضاء رسید و قرار شد پیونگ‌یانگ در ازای صادرات بنزین و نفت از سوی آمریکا اقدام به تعطیل کردن یکی از راکتورهای خود کند که این موضوع مورد توافق طرفین قرار گرفت و حتی کره‌شمالی اعلام کرد که یکی از راکتورهای خود را علاوه بر تعطیل کردن، تخریب خواهد کرد. از این جهت برای نظارت به این روند، قرار بود ماموران آژانس انرژی اتمی به روند کار تسلط داشته باشند که نهایتاً ایالات متحده در وعده‌هایی که داده بود، تجدید نظر کرد و پرونده وارد فاز تقابل شد.

وی ادامه داد: اقدام‌های آمریکا در آن زمان موجب شد تا کره‌شمالی به شدت عصبانی شود و همین موضوع باعث شد تا کره‌شمالی دقیقاً تمامی فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای خود را افزایش دهد و از این جهت است که جامعه بین‌الملل باور دارد که پیونگ‌یانگ به تکنولوژی هسته‌ای دست پیدا کرده است. اما مساله مهمی که در این چند سال و چند هفته اخیر بیش از هرچیز دیگری توجه‌ها را به سمت خود جلب کرده است، موضوع امتیاز دادن به آمریکا از سوی کره‌شمالی است. به گونه‌ای که رهبر این کشور اعلام کرده که از فعالیت‌های هسته‌ای خود دست می‌کشیم و مسائلی از این دست را عنوان کرد که این نشان می‌دهد فشار بر مردم این کشور و حتی دولت حاکم تا حد زیادی کارساز بوده و حتی افزایش پیدا کرده است.

ممکن است عده‌ای اظهارنظر کنند که مردم ایران همانند مردم کره‌شمالی زیر بار فشار تحریم‌های جهانی قرار داشته و دارند اما باید توجه داشت که مدل تحریم‌ها و محاصره پیونگ‌یانگ با کل دنیا تفاوت دارد و از این جهت به نظرم دولت کره‌شمالی دریافته است که به هر ترتیب باید فشارها کاهش پیدا کند؛ چراکه ممکن است اتفاقات ناخوشایندی در عرصه داخلی رخ دهد؛ از این منظر آنها به دنبال کاهش سطح منازعات خود با آمریکا و جامعه بین‌الملل هستند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه وجه دیگر اقدامات رهبر کره‌شمالی، انجام عملیات روانی است، گفت: ممکن است رهبر کره‌شمالی تمامی موضوعاتی را که اعلام کرده و گفته است که در آنها تعدیل انجام می‌دهد را به جهت اطمینان‌سازی صورت داده باشد. به عبارتی دیگر، «کیم جونگ اون» بر اساس راهبرهای قدیمی جنگ روانی پیونگ‌یانگ این اظهارات بیان می‌کند تا نظر خصمانه جامعه جهانی نسبت به خود و کشورش را کاهش دهد و به نوعی جایگاه و وجهه خود را مثبت جلوه دهد. او این موارد را به رفتار غربی‌ها و ایالات متحده مشروط کرده است و این نشان می‌دهد که پیونگ‌یانگ تمامی فناوری هسته‌ای و موشکی را در اختیار دارد و در صورت سنگ‌اندازی واشنگتن مجدداً دست به آزمایش‌های گذشته خواهد زد و همه چیز به حالت گذشته خود باز می‌گردد.

وی در پایان با اشاره به نقش چین در دیدار ترامپ و رهبر کره‌شمالی خاطرنشان کرد: به نظرم بخشی از این دیدار و به عبارتی دیگر قسمتی از این معامله توسط پکن به کره‌شمالی گوشزد شده است و همین موضوع نشان می‌دهد که یک هماهنگی چند وجهی در این خصوص وجود دارد؛ از این جهت نمی‌توان گفت که چین از نزدیک شدن آمریکا و کره‌شمالی به یکدیگر احساس خطر می‌کند. اما نکته‌ای که باید در آستانه رسیدگی به پرونده برجام و در فضای فعلی که آمریکا به دنبال نقض آن است، مورد اشاره قرار بگیرد این است که حل و فصل معادله دو مجهولی میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن می‌تواند بر ایران فشار وارد کند. باید توجه داشت که نمایندگان ایران و ۱+۵ دو سال با یکدیگر صحبت کردند اما همچنان شاهد عهدشکنی آمریکا هستیم. حتی کره‌شمالی می‌تواند از رفتار آمریکا در برجام به نفع خود استفاده کند اما به هر ترتیب نباید از تاثیرات این موضوع بر پرونده مذکور غافل ماند.                

نظر شما