شناسهٔ خبر: 25161197 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کمین ساقی ها در اطراف مدارس خبر داد:

کشف 2 تن مواد مخدر در شعاع 500 متری مدارس

آمارهای تکان دهنده ستاد مبارزه با مواد‌مخدر از میزان کشفیات مواد مخدر در حاشیه 500 متری مدارس نشان می‌دهد سال گذشته در شعاع ۵۰۰ متری مدارس سراسر کشور یک تن و ۹۰۰کیلوگرم مواد مخدر در قالب بسته‌های نیم گرمی و یک گرمی کشف شده است.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / بر اساس تفاهمنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر و ناجا پاکی فضای مدارس تا شعاع 500 متری از سال گذشته در دستور کار پلیس قرار گرفت و مقرر شد پلیس به منظور کاهش دسترسی به مواد مخدر در جمعیت دانش‌آموزی، کسانی را که در اطراف مدارس و دانشگاه‌ها اقدام به خرده‌فروشی مواد مخدر می‌کنند، دستگیر کند.  بنابراین گزارش بررسی‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد، آمار دانش‌آموزانی که تجربه مصرف مواد‌مخدر دارند، روبه افزایش است به طوری که در سال ۸۰ نیم درصد از جمعیت دانش‌آموزی دوم متوسطه تجربه مصرف مواد مخدر را داشتند که این رقم در سال ۹۰ به یک درصد و در سال ۹۵ به دو درصد رسیده است. این افزایش در پنج سال اخیر بیشتر ناشی از افزایش مصرف ماده گل گزارش شده است.

به‌گزارش «ایران»، به گفته پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، کشف یک تن و 500 کیلوگرم مواد مخدر در قالب نیم گرم و یک گرم از جمله اقدامات فوق‌العاده‌ای است که در جلسه اردیبهشت ماه دستگاه‌های مرتبط با حوزه آسیب‌های اجتماعی به رهبر معظم انقلاب گزارش خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» مبنی بر اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر چه برنامه فوق‌العاده‌ای را در جلسه اردیبهشت ماه خدمت رهبری ارائه خواهد کرد، گفت: گزارش عملکرد ما محرمانه است و قرار نیست کار دستگاه‌های درگیر حوزه آسیب‌های اجتماعی را اعلام کنیم. برخی از این اقدامات قابلیت گفتن ندارد اما می‌توانیم برخی مسائل دیگر را بعد از جلسه با رهبر معظم انقلاب رسانه‌ای کنیم. البته برای مثال کشف مواد مخدر در شعاع 500 متری مدارس که یکی از مصادیق کاهش تقاضا است از جمله اقدامات ویژه ما بود که گزارش آن در جلسه با رهبر معظم انقلاب قرائت خواهد شد. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری روز گذشته خود با اصحاب رسانه درباره گزارش عملکرد این نهاد اظهار داشت در سال 96 مجموعاً حدود ۸۱۰ تن کشف انواع مواد مخدر را داشتیم که در مقایسه با سال ۹۵ که حدود ۷۰۸ تن بوده است، ۱۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. وی افزود: در سال گذشته ۸۱ درصد کشفیات تریاک، ۱۳.۵ درصد  حشیش، ۳.۳ درصد هرویین، ۱.۸ درصد مورفین، ۰.۰۳ درصد شیشه و   سایر مواد مخدر بوده است. در کشفیات حشیش  هم ۱۳.۵ درصد رشد داریم. البته رشد کشفیات هروئین و شیشه و مورفین نسبت به سال ۹۵ تغییر محسوسی را نشان نمی‌دهد.
او در ادامه به میزان مرگ و میر ناشی از مواد نیز اشاره کرد و گفت: میزان مرگ و میر در سال گذشته نسبت به سال ۹۵ حدود ۴.۹ درصد رشد منفی را نشان می‌دهد. مجموع میزان مرگ و میر در سال گذشته ۲۷۳۱ مورد بود که ۲۴۰۴ مورد مرد و ۳۲۷ مورد زن بودند. این آمار در سال ۹۵ حدود ۲۸۷۲ مورد بود.
افشار با اشاره به اینکه ساماندهی معتادان متجاهر نسبت به سال ۹۵ نیز از ۱۳ درصد رشد برخوردار شده است، گفت:معتادان متجاهر عمدتاً با ایجاد ظرفیت از طریق تبصره ۲ماده ۱۶ ساماندهی شده‌اند. افشار درباره شیوع ماده گل گفت: درباره این ماده تبلیغ شده که خطر ندارد اما تبعات منفی بسیاری دارد و با تبلیغات صورت گرفته برخی جوانان به سمت آن رفتند. باید به کمک رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود که این تبلیغات دروغین است.
افشار با بیان اینکه اکنون ۱۳ دستگاه ایکس ری بزرگ کامیونی و ۴۸ دستگاه ایکس ری چمدانی در گمرکات فعالند، گفت: در گمرک از دستگاه‌های دیگر چون فاندوسکوپ استفاده می‌کنند. همچنین گمرک ۲۱ قلاده سگ موادیاب داشت که تعدادی دیگر از سوی unodc اهدا شده و شمار سگ‌های موادیاب در سال جدید به ۴۹ مورد می‌رسد.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری مبارزه با مواد مخدر گفت: توانمندسازی و آموزش ۷۰۰ هزار دانش‌آموز و والدین و مشاوران مدارس مقطع متوسطه دوم، پوشش ۵میلیون و ۵۰۰ هزار برنامه  آموزشی و فراخوان‌ها در خانواده‌ها، آموزش ۳۵۰۰ نفر از استادان دانشگاهی و ۳۵۰ هزار دانشجو نیز در سال گذشته انجام شده است.
آماده‌سازی آیین‌نامه راه‌اندازی مراکز کاهش آسیب
او در ادامه به تکالیف محوله در راستای کاهش ۲۵ درصد اعتیاد در برنامه ششم توسعه اشاره و اظهار کرد: آیین نامه اجرایی راه‌اندازی مراکز کاهش آسیب را تدوین کردیم که به‌زودی برای تصویب در شورای اجتماعی مطرح خواهد شد.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از اقدامات مهم در حوزه پیشگیری را تجهیز خانه‌های ورزشی روستایی عنوان کرد و گفت: ما حدود ۱۲۰۰ خانه ورزشی را در روستاها مجهز کرده‌ایم، ضمن اینکه بر اساس تفاهمنامه با وزارت ورزش آنها هم همین میزان را عملیاتی کرده‌اند. افشار گفت: در سال ۹۷ نیز طبق روال سال‌های گذشته تأکید ما بر استفاده از روش‌های مدرن و جایگزینی آن با روش‌های سنتی است. در این زمینه ما تلاش می‌کنیم نهایت استفاده را از فضای مجازی ببریم تا مردم و سازمان‌های مردم نهاد با حضور در این سامانه‌ها خود اقدام به تبلیغ علیه مواد مخدر کنند.

نظر شما