شناسهٔ خبر: 25161178 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

قاسم رضایی: در مرحله نهایی انتخابی کشتی نمی گیرم/ از حضور در سنگین وزن منصرف شدم

دارنده مدال‌های طلا و برنز المپیک با بیان اینکه قصد ندارد در سنگین‌وزن کشتی بگیرد، گفت: وزن من نهایتا به 110 کیلوگرم می‌رسد و این وزن مناسب برای حضور در سنگین وزن نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش جی پلاس، قاسم رضایی در پاسخ به این سوال که با توجه به داشتن مجوز برای حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم‌ ‌ملی کشتی فرنگی در این رقابت‌ها که کمتر از 20 روز دیگر  برگزار می‌شود، شرکت می‌کند یا خیر؟ اظهار کرد: لازمه حضور موفق در رقابت‌هایی همچون انتخابی تیم‌ ‌ملی انجام پنج یا شش ماه تمرین است، اما من در شرایط فعلی اصلا تمرین نداشتم و به همین دلیل نیز در مرحله نهایی انتخابی کشتی نمی گیرم.

دارنده مدال طلای  المپیک، افزود: در وزن 97 کیلوگرم کشتی فرنگی چهره خوبی همچون سید مصطفی صالحی زاده را داریم که از همه لحاظ کشتی‌گیر کاملی است و هم در سر پا و هم در حالت خاک بسیار خوب کار می‌کند. ان‌شاء‌الله در مسابقات جهانی امسال بتواند عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کند، چرا که شایستگی این را دارد و سال گذشته هم لیاقتش این بود که به طلای جهان برسد. او یکی از بهترین‌های دنیا است و در حال‌ حاضر نیز شرایط جسمی – روحی بسیار خوبی دارد. با توجه به شرایط موجود ان‌شاء‌الله دیگر احتیاجی به من نباشد و نفرات جوان بتوانند بهترین نتیجه‌ را برای کشتی کشورمان بدست بیاورند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد کماکان به کشتی ادامه‌ دهد یا خیر، گفت‌: دوست دارم کشتی‌ بگیرم و اگر شرایط مهیا باشد سال بعد در همان وزن خودم کشتی را ادامه‌ می‌دهم.

رضایی در پاسخ به این سوال که  آیا از حضور در  وزن 130 کیلوگرم کشتی فرنگی منصرف شده؟ گفت‌: شرایط وزنی من به گونه‌ای است که وزنم بیشتر از 110 کیلوگرم نمی‌شود و این‌ در حالی است که نفرات سنگین وزن در جهان 140 کیلوگرم وزن دارند. در سنگین وزن کشتی فرنگی بر خلاف آزاد استقامت و قدرت بدنی حرف اول را می زند و تکنیک و تاکتیک کشتی‌گیر خیلی به کار نمی آید. به همین دلیل از حضور در سنگین وزن منصرف شدم و اگر قرار باشد به کشتی ادامه‌ بدهم در همان وزن سابق خواهد بود.

فرنگی‌کار سابق تیم ملی درباره شرایط تیم ملی کشتی فرنگی ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشتی‌گیران خوبی همچون گرایی، نوری، صالحی‌زاده، مهدی‌زاده و... را در تیم ملی داریم که می‌توانند در رقابت‌های آسیایی و جهانی بهترین نتایج را برای تیم ملی به دست بیاورند. اگر کادر فنی تیم ملی بر روی همین نفرات تمرکز کند، مطمئنا به نتیجه لازم خواهیم رسید. شرایط را در حال حاضر خوب می‌بینم اما لازم است نفرات تیم ملی با توجه به وضع قوانین جدید، خود را به‌روز کنند و ضمن رفع ایرادات‌شان سعی کنند استقامت و قدرت بدنی خود را افزایش داده و در شرایط دشوار مبارزه تصمیم‌های درستی اتخاذ کنند. کشتی‌گیری 6 دانگ است که هم بتواند در سرپا، خاک و هم در دفاع و حمله خوب باشد و کشتی را به خوبی مدیریت کند. کشتی‌گیری که می‌خواهد قهرمان جهان و المپیک شود نباید به چیزی جز تمرین و کشتی تمرکز کند و باید آمادگی بسیار بالایی داشته باشد. زمانی که ما در تیم ملی بودیم، به عنوان مثال حمید سوریان که در سبک وزن کشتی می‌گرفت، حتی کشتی‌گیرانی که دو وزن از او بالاتر بودند را نیز شکست می‌داد یا حبیب اخلاقی که یک وزن از من پایین‌تر بود به من امتیاز نمی‌داد.

رضایی افزود: بر همین اساس کشتی‌گیران ما هم باید در اردوها با یک یا دو وزن بالاتر از خودشان کشتی بگیرند تا در شرایط سخت قرار بگیرند. در این صورت است که می‌توانند با تحمل فشارهای بیشتر در مسابقه‌های جهانی و المپیک، شانس مدال داشته باشند نه اینکه فقط با هم‌وزن‌های خودشان تمرین کنند و کشتی بگیرند. باید بیشتر از آنچه که هستند تلاش کنند و راضی به شرایط فعلی خود نباشند.

دارنده مدال‌های طلا و برنز المپیک و یک نقره و دو برنز جهان در ادامه درباره برخی اختلافاتها میان فدراسیون کشتی و وزارت ورزش و جوانان گفت: تنها ورزشی که مردم با احساس آن را دنبال می‌کنند و علاقه بسیار زیادی به آن دارند، کشتی است و قلبا کشتی را دوست دارند. کما اینکه مثلا کشتی لوچو در مازندران یا کشتی چوخه در گود زینل خان ده‌ها هزار نفر تماشاگر را به این مسابقه‌ها می‌کشانند. ایران تنها کشوری در جهان است که تا این حد مردمانش به کشتی علاقه دارند و وقتی کشتی‌گیران آمریکایی یا روس به ایران می‌آیند، غبطه می‌خورند و می‌گویند کاش ما هم در ایران کشتی می‌گرفتیم.

وی با تاکید بر لزوم حمایت هرچه بیشتر مسئولان از ورزش کشتی با توجه به جایگاه و افتخارات این رشته گفت: وقتی خادم به عنوان رییس فدراسیون مشکلات را می‌گوید، مسئولان باید به آن‌ها رسیدگی کنند. فرق نمی‌کند این صحبت از طرف چه کسی باشد. کما اینکه یزدانی خرم هم در اواخر دوره‌اش با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد و یا مرحوم خطیب هم مشکلات مالی زیادی را در زمان ریاستش داشت. چرا کشتی ما باید همیشه با مشکلات مالی روبه‌رو باشد.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی مردم ما تا این حد کشتی را دوست دارند و کشتی هم توانسته همیشه برای کشورمان افتخارآفرین باشد پس چرا مسئولان نباید حداقل به خاطر مردم هم که شده با تمام توان به کشتی کمک کنند. آقایان برای یک تیم حاضرند میلیاردها تومان هزینه کنند که هیچ عایدی برای ورزش کشور نداشته اما زمان حمایت از کشتی که می‌شود، بهانه‌های مختلف می‌آورند. مگر ما در کشتی تختی را نداریم که به عنوان نماد پهلوانی از او یاد می‌کنیم و همه او را الگو قرار داده‌اند. کشتی نماد پهلوانی است که در فرهنگ‌سازی هم برای جوانان ما پیشرو بوده است. پس لازم است مسئولان به وظایف‌شان عمل کنند و کشتی را مورد حمایت جدی قرار دهند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما