شناسهٔ خبر: 25160817 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ظریف در شوراي روابط خارجي آمريکا:

دولت آمريکا برجام را نقض کرده است/ بايد به فقدان گفتگو در منطقه پايان دهيم

خبرگزاری شبستان: وزير امورخارجه کشورمان در نيويورک گفت: در دولت ترامپ هيچ مجوزي از سوي OFAC صادر نشده و دولت آمريکا برجام را نقض کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از واحد مرکزی خبر، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان در سخنراني خود در شوراي روابط خارجي آمريکا گفت: ما بايد به عنوان گام نخست و اصلي، به فقدان گفتگو در منطقه پايان دهيم.

 

ظریف اظهار داشت: من نمي خواهم درباره استفاده از تسليحات شيميايي عليه ايران صحبت کنم زيرا همه شما درباره آن مي دانيد. من به عنوان ديپلمات جوان پيش نويس يک نامه اي را به دبير کل سازمان ملل متحد نوشتم که از طريق دکتر ولايتي،وزير خارجه وقت فرستاده شد و از دبير کل سازمان ملل متحد پرسيدم تا ببينيد آيا مي توان تمهيدات منطقه اي براي جلوگيري از گسترش مناقشه در خليج فارس ايجاد کند. اين نامه مربوط به تاريخ 1985 يا 1986 بود. اين نامه بعدا اساس پارگراف هشت قطعنامه 598 سازمان ملل متحد شد که به جنگ ايران و عراق خاتمه داد. اين پارگراف از دبير کل خواست تمهيدات منطقه اي ميان کشورهاي در خليج فارس فراهم کند تا از گسترش مناقشه و شدت گرفتن بيشتر اوضاع خودداري کنند.

 

وی افزود: ما شروع به اجراي قطعنامه 598 يعني آتش بس و خروج نيرو کرديم. حتي اين پارگراف از دبير کل خواست علت هاي آغاز اين مناقشه را بررسي کند. دبير کل بعدا با گزارشي آمد و همانطور که همه شما مي دانيد گفت عراق جنگ هشت ساله را شروع کرد که منجر به نابودي بسيار شد اما متاسفانه وضعي شد که جامعه بين المللي از متجاوز تقريبا به صورت کامل حمايت کرد. دبير کل هرگز به پارگراف هشت نرسيد زيرا کشورهاي منطقه با آن راحت نبودند. دو سال بعد از جنگ ايران و عراق در سال 1988، صدام حسين تفنگش را در دست گرفت- در حقيقت تفنگ هاي آنها را در دست گرفت زيرا در حقيقت آنها بودند که براي او آورده بودند و عليه کشوري نشانه رفت که اين تسليحات را براي وي فراهم کرده بود. کويت هدف اوليه بود اما اين پايان جاه طلبي وي نبود.وي (صدام) در پيامي که براي ما فرستاد گفت که ما قصد داريم خليج فارس را بگيريم. معنايش اين بود که وي مي خواست سراسر منطقه را بگيرد.

 

وزير امور خارجه ايران گفت: ما فاجعه هاي زيادي را در منطقه مان ديده ايم. ما پيش بيني کرده بوديم جنگ سوم يا چهارم خليج فارس فقط موجب افراطي گري بيشتر خواهد شد. ما اکنون در وضعي بسر مي بريم که الان در آن قرار داريم. اين جانبداري را بشکنيد و روابط جديدي را شروع کنيد. ما معتقديم در منطقه خود از گفتگو به خصوص زماني که اينجا (نيويورک) هستيم، آسيب ديده ايم. همسايگان ما به خصوص عربستان سعودي مي خواهند اين احساس را ايجاد کند که ما تهديد موجوديتي هستيم. ما اساس نهادي براي اين گفتگو منطقه اي را داريم. ما نياز داريم محيطي ايجاد کنيم که همه را شامل شود.

 

وزير خارجه کشورمان بیان داشت: ما بايد مجموعه اي از اصول را براي حل و فصل مشکلات در منطقه رعايت کنيم که از جمله از آن عدم دخالت در امور يکديگر و سپس آغاز اقدامات اعتمادساز است. در صورتي که منطقه به سمت تغيير گسترده پيش نرود و قدرتهاي بزرگ نيز در اين روند کمک کننده نباشند، آمريکا صرف نظر از اينکه چقدر سلاح به منطقه بفروشد باز هم زيان خواهد ديد زيرا بايد هزينه هاي بيشتري متحمل شود.

 

ظريف افزود: در جنگ هاي کنوني هيچ برنده اي وجود ندارد و همه بازنده اند، يک کشور مردم خود را در جنگ از دست مي دهد و کشور ديگر پول خود را. دوره بازي هاي مجموع صفر در جامعه بين المللي به سر آمده است و همه يا برنده يا بازنده ايم.

 

وزير امور خارجه کشورمان گفت: دوره نفوذ هژموني مدتهاست به سر آمده است اما آمريکا پس از جنگ سرد باز تلاش کرد اين روند را ادامه دهد. براي آنکه منطقه اي قدرتمند داشته باشيم نبايد تلاش کنيم که قدرتمندترين در منطقه باشيم و اگر کشوري تلاش کند که قدرتمندترين باشد در جهت نابودي منطقه گام برداشته است.

 

ظريف درباره عربستان سعودي گفت: ما را به مداخله در امورشان متهم مي‌کنند. مواردي وجود دارد که آن‌ها (عربستان) در امور داخلي ما دخالت کرده‌اند، اما ما هرگز مانند وليعهد سعودي نگفته‌ايم که درگيري را به داخل خاک عربستان خواهيم کشيد.

 

وزير امورخارجه کشورمان در نيويورک گفت: مردم ايران انتظارات اقتصادي بيشتري دارند. در دولت ترامپ هيچ مجوزي از سوي OFAC صادر نشده و دولت آمريکا برجام را نقض کرده است.

نظر شما