شناسهٔ خبر: 25160744 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

کنایه ترامپ به سنا: با این سرعت، روند تایید نامزدهای معرفی شده ۹ سال طول می‌کشد

رئیس جمهوری آمریکا اخیرا در پیامی توئیتری از سرعت کند سنا در بررسی صلاحیت نامزدهای معرفی شده برای تصدی مناصب سیاسی دولت ابراز نارضایتی کرده و گفته است که با این سرعت ۹ سال طول می‌کشد تا همه تأیید شوند، اما ماجرا واقعا چیست؟

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، همزمان با فرارسیدن موعد بررسی صلاحیت مایک پامپئو برای تصدی سمت وزیر خارجه آمریکا از سوی کمیته تخصصی روابط خارجی سنا این کشور، نشریه واشنگتن پست به بررسی برخی اظهارات ترامپ و اطرافیانش در این خصوص پرداخته است.

اولین مورد، توئیت سه روز پیش ترامپ بود که در آن از اینکه بررسی های سنا زمان زیادی می برد ابراز نارضایتی کرده و گفته بود که با این سرعت، «9 سال طول می کشد» تا تمامی نامزدهای معرفی شده از سوی وی برای تصدی سمت های دولتی بتوانند تأیید سنا را کسب کنند. ترامپ در این توئیت نوشته است:

اما از سوی دیگر مارک شورت مدیر امور حقوقی کاخ سفید نیز دو روز پیش از توئیت ترامپ در گفتگو با رادیو ملی آمریکا گفت: «با این سرعت، تأیید تمامی نامزدهای معرفی شده برای تصدی مناصب سیاسی دولت از سوی سنای آمریکا بیش از 11 به طول می انجامد. این یک فرآیند ناکارآمد است ... در طول دوران چهار رئیس جمهوری پیشین آمریکا - بوش پدر، کلینتون، بوش پسر و اوباما - سنای آمریکا در مجموع 32 نامزد معرفی شده از سوی تمامی این چهار رئیس جمهوری را دچار اطاله بررسی کرده است. این در حالی است که دولت کنونی طی 15 ماهی که از آغاز به کارش گذشته است، در بیش از 80 مورد با اطاله بررسی سنا برای تأیید نامزدهای معرفی شده اش مواجه شده است».

به نوشته واشنگتن پست، هرچند کاخ سفید از روند طولانی بررسی صلاحیت نامزدها ناراضی است، اما درباره شدت و حدت آن نظر یکسانی بین مقامات کاخ سفید وجود ندارد، زیرا ترامپ از یکسو از 9 سال سخن به میان آورده است و یکی از دستیارانش از 11 سال سخن گفته است، اما در هر حال هر دو بر این نظرند که مدت آن از دو دوره حداکثر ریاست جمهوری - 8 سال - بیشتر است.

اما بررسی های واشنگتن پست نشان می دهد که حرف های ترامپ تنها تا حدودی درست است؛ برای نامزدهای معرفی شده از سوی ترامپ، بررسی صلاحیت شان به طور متوسط 85 روز طول می کشد، در حالی که این عدد برای افراد معرفی شده در دوران اوباما 65 روز و برای جورج بوش پسر 44 روز بوده است.

البته، ترامپ نیز با سرعتی کندتر از پیشینیان خود نامزدهای مدنظر خود را به سنا معرفی می کند. اوباما و بوش پسر طی 15 ماه اول ریاست جمهوری خود به ترتیب 774 و 888 نفر را برای کسب رأی تأیید به سنا معرفی کرده بودند، اما ترامپ طی مدت مشابه تنها 684 نفر را معرفی کرده است.

از سوی دیگر دموکرات ها می گویند که بسیاری از نامزدهای معرفی شده از سوی ترامپ صلاحیت چندانی نداشته و یا اسناد ارائه شده از سوی آن ها ناکامل است، مسئله ای که موجب تأخیر در بررسی ها می شود. ترامپ نیز با بیرون کردن یا اخراج اعضای کابینه به این روند کمکی نمی کند و سنا را وادار می کند تا بررسی پست های غیروزارتی را از اولویت خارج کرده و بررسی نامزدهای معرفی شده برای پست های ارشد را در کانون توجه خود قرار دهد. ترامپ همچنین تلاش چندانی برای تماس و رایزنی با دموکرات ها انجام نمی دهد، مسئله ای که می توانست تسهیل کننده این روند باشد.

با این حال یکی از عوامل کلیدی در این زمینه، ضرورت همیشگی اعلام کفایت مذاکرات و رأی گیری بر سر نامزدها است، مسئله ای که به اطاله بررسی مشهور است. اما نکته جالب اینجاست که پیشتر برای اعلام کفایت مذاکرات و اجتناب از اطاله دادرسی، کسب حد نصاب 60 رأی در سنا ضروری بود، اما در زمانی که هری رید دموکرات، ریاست سنا را برعهده داشت، کسب 51 رأی در سنا برای اعلام کفایت مذاکرات کفایت می کند. مسئله ای که نشان می دهد دموکرات ها الزاما عامل اصلی اطاله دادرسی نیستند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما