شناسهٔ خبر: 25160653 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ورزش کبدی در مدارس کردستان آموزش داده می شود

رفیق رضاقلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برنامه ما در سال 97 اعزام مربی به مدارس برای آموزش دانش آموزان و جذب استعدادها در رده های سنی

صاحب‌خبر - رفیق رضاقلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برنامه ما در سال 97 اعزام مربی به مدارس برای آموزش دانش آموزان و جذب استعدادها در رده های سنی پایه برای کبدی است.
وی هدف دیگر هیات را معرفی این ورزش به مردم از طریق برگزاری بازی در پارک ها و اماکن تفریحی کردستان اعلام کرد و افزود: تلاش داریم در تمام شهرستان ها این رشته ورزشی را ترویج کنیم.
رضاقلی با بیان اینکه ورزش کبدی در مجموع در استان دارای جایگاه خوبی است، یادآور شد: مشکل اصلی کبدی، سختگیری خانواده ها و مخالفت آنان با فعالیت دختران در این رشته ورزشی بدلیل خاصیت برخوردی بودن آن است که امیدواریم با معرفی بهتر ورزش کبدی، دید خانواده ها نسبت به آن تغییر کند.
رئیس هیات ورزش کبدی کردستان با اشاره به اینکه سال گذشته مسابقات نوجوانان کشوری به میزبانی سنندج و با کسب مقام دومی تیم استان برگزار شد، اضافه کرد: بخاطر میزبانی موفق این مسابقات، رقابت های کبدی کشوری جوانان در بخش مردان و زنان هشتم اردیبهشت امسال در سنندج برگزار می شود.
رضاقلی از برگزاری کلاس های مربیگری و داوری کبدی در استان در سال 97 نیز خبر داد و گفت: با وجود کمک های اداره کل ورزش و جوانان، بودجه این هیات کافی نیست و نیازمند اختصاص اعتبارات بیشتری برای اجرای برنامه های خود هستیم.
به گفته وی، این رشته ورزشی در حال حاضر در شهرستان های سقز، مریوان و سنندج فعال است و فعال کردن خانه کبدی دیگر شهرستان از جمله قروه نیز در دست اجرا است.
به گزارش ایرنا، کبدی یا همان زو یک بازی ایرانی و اصیل و منشا آن بازی های بومی و محلی است این بازی نیاز به قدرت و مهارت داشته و کاملا ساده و کم هزینه است.
کبدی یک بازی بیرون سالنی و سالنی پر تحرک و ترکیبی از کشتی و راگبی است، برای گرفتن مهاجم یا فرار از دست حریف در این بازی، به مهارت، انعطاف پذیری، چابکی، استقامت، حضور ذهن و جرات نیاز است.
ورزش کبدی در تمام نقاط ایران معروف و مشهور است و در مسابقات آسیایی سال 1982 به صورت نمایشی برگزار شد و پس از آن در ردیف‌ رشته های رسمی بازی های آسیایی قرار گرفت و جمهوری اسلامی ایران از قدرتمندیرین تیم ها در این رشته در آسیا و جهان محسوب می شود.
حدود 150 ورزشکار کبدی کار سازمان یافته و بیمه شده در کردستان فعالیت دارند.
7355/9102
انتهای پیام

نظر شما