شناسهٔ خبر: 25160389 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

اروپایی‌ها در فکر افزایش نظارت بر سایت‌های هسته‌ای ایران هستند

نشریه فایننشال تایمز نوشت طرف‌های اروپایی برجام در پی افزایش نظارت‌ها بر سایت‌های هسته‌ای و تاسیسات نظامی ایران به منظور متقاعد کردن آمریکا برای ماندن در این توافق هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

نشریه فایننشال تایمز در مطلبی نوشت سران کشور‌های اروپایی در حال بررسی تحریم‌های بیشتر علیه ایران و گسترش بازرسی‌های سایت‌های اتمی این کشور هستند. آن‌ها در تلاش هستند تا با ایجاد این تغییرات، از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تهران جلوگیری کنند.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، در هفته جاری به صورت جداگانه به واشنگتن می‌روند تا ترامپ را متقاعد کنند در برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بماند. ترامپ پیشتر تهدید کرده بود ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) از این توافق خارج خواهد شد.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اعلام کرد سفر این دو مقام پرنفوذ اروپا به آمریکا فرصتی است برای متقاعد کردن ترامپ قبل از ۱۲ مه (موعد اعلام تصمیم آمریکا درباره برجام). ترامپ در ماه ژانویه شرایطی را برای ماندن در توافق هسته‌ای ایران مطرح کرد و فرانسه، آلمان و انگلیس –سه کشوری که برجام را امضا کرده اند- در تلاش هستند تا پاسخ خود به درخواست‌های او را نهایی کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: آن‌ها به روش‌هایی فکر می‌کنند که نظارت بر سایت‌های هسته‌ای، تاسیسات نظامی، دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های ایران را افزایش دهند. دیپلمات‌ها می‌گویند تحریم‌های بیشتری به دلیل مداخله ایران در تنش‌های منطقه‌ای مانند جنگ‌های سوریه و یمن و پیشبرد برنامه موشکی تهران در نظر گرفته شده است.

«استفن سیبرت» سخنگوی مرکل، هفته گذشته گفت: آلمان «نگران برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای او است، چون این دو منافع امنیتی اروپا را تحت تاثیر می‌گذارند». یکی از مقامات اروپایی اگر تحریم‌هایی آمریکا که در مقابل محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران لغو شدند بار دیگر اعمال شوند هیچ راهی برای محافظت ازشرکت‌های اروپایی که در ایران مشغول به کار هستند وجود ندارد. این مقام در این خصوص گفت: «هیچ برنامه دومی وجود ندارد. بدون آمریکا دیگر توافقی در کار نیست».

مکرون برای یک سفر سه روزه به واشنگتن رفته است و مرکل نیز قرار است روز جمعه ترامپ را در کاخ سفید ملاقات کند.

یک مقام دولتی آمریکا نیز گفت: ایران موضوع اصلی گفتگو‌های مکرون در واشنگتن خواهد بود، اما ترامپ تا اواسط ماه مه برای اتخاذ یک تصمیم نهایی وقت دارد. این مقام آمریکایی گفت: «کشور‌های اروپایی برای رسیدگی به برخی از نگرانی‌های اصلی ما به شدت تلاش کرده اند، اما هنوز نتیجه نهایی حاصل نشده است».

این مقام آمریکایی در ادامه افزود واشنگتن هنوز هم به دنبال اقدامات سختگیرانه‌تر در خصوص برنامه موشکی ایران و نقش منطقه‌ای این کشور است. واشنگتن همچنین خواستار تمدید زمان بی اثر شدن محدودیت‌های فعالیت‌های هسته‌ای تهران است. بر اساس توافق هسته‌ای ایران، این محدودیت‌ها از سال ۲۰۲۵ بی اثر می‌شوند. مقام آمریکایی مذکور می‌گوید: «این جایی است که ما نیاز به همکاری واقعی داریم».

فایننشال تایمز در ادامه آورده است: سران کشور‌های اروپایی شک دارند که تلاش‌های آن‌ها بتواند ترامپ و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی جدید، او را قانع کند. تلاش‌های اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌هایی بر ایران به دلیل حمایت این کشور از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، نیز ناکام ماند و اکنون مرکل و مکرون هیچ اقدام ملموسی ندارند که در مقابل ترامپ قرار دهند.

یکی از دیپلمات‌های اروپایی، که مخالف اقدام علیه ایران است، گفت: «اگر انگیزه ما زنده نگه داشتن برجام باشد، باید از تهیه فهرست جدیدی از تحریم‌ها دست برداریم».

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، به کشور‌های اروپایی درباره ایجاد یک توافق جانبی در کنار توافق هسته‌ای ایران هشدار داده است.

 

نظر شما