شناسهٔ خبر: 25160261 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

روزنامه‌نگار «واشنگتن‌پست» در گفت‌وگو با «دانشجو»:

حمله نظامی امریکا به سوریه اشتباه بود/ کارشناسان آمریکایی سوریه را سخت‌ترین مسئله‌ای که با آن مواجه شده‌اند می‌دانند

روزنامه‌نگار «واشنگتن‌پست» گفت: افراد متخصص در سیاست خارجی دولت ایالات‌متحده می‌گویند که مسئله سوریه سخت‌ترین مشکلی است که تاکنون بر روی آن کارکرده‌اند. من هم با این حرف آن‌ها موافقم.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو-رضا حیدری؛ «گرگ جف» روزنامه‌نگار آمریکایی و خبرنگار حوزه امنیت است که از سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) با روزنامه «واشنگتن‌پست» همکاری می‌کند. او پیش از این‌هم با نشریات معتبری چون«وال استریت ژورنال» سابقه همکاری داشته است. این روزنامه‌نگار کتابی در حوزه امنیت با نام «ستاره چهارم: چهار ژنرال و مبارزه حماسی برای آینده ارتش ایالات‌متحده» به چاپ رسانده که روایتی از رشد و توسعه ارتش امریکا و معرفی چهار تن از فرماندهان ارتش این کشور است که توانسته‌اند تغییرات و دستاورد‌هایی را داشته باشند.
 
گفت‌وگویی ما با او در خصوص حمله موشکی امریکا با سوریه، راه‌حل برون‌رفت از این وضعیت فعلی و احتمال همکاری ایران، روسیه و امریکا در کشور سوریه است.

آقای پیتر فورد، سفیر سابق انگلیس در سوریه، به شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفته «تابه‌حال ثابت نشده است که حمله شیمیایی وجود دارد. واقعیت این است که ما توسط تبلیغات کشور‌های عربی فریب‌خورده‌ایم». با توجه به این مسئله آیا فکر می‌کنید که اقدام نظامی امریکا درست بود؟

من به‌عنوان یک خبرنگار واقعاً فکر نمی‌کنم که این اقدام درست بوده باشد. مسئله فقط یک‌طرف نیست، بلکه باید به همه طرف‌های مقابل و کسانی که به‌نوعی در ماجرا درگیر هستند، توجه داشت و آن‌ها را درک کرد.

به نظر شما راه‌حل بحران سوریه چیست؟

من راه‌حل را در این نقطه نمی‌دانم. افراد متخصص در سیاست خارجی دولت ایالات‌متحده می‌گویند که این سخت‌ترین مشکلی است که تاکنون بر روی آن کارکرده‌اند. من هم با این حرف آن‌ها موافقم. این مسئله یک مشکل دشوار است. در حال حاضر نمی‌دانم که راه‌حل چیست و مطمئن هم نیستم که کسی بتواند ادعا کند که راه‌حلی برای این مشکل داشته باشد. من هم همانند دیگران برای رنجی که مردم سوریه تحمل می‌کنند نگران هستم.

بهترین سیاستی که آمریکا می‌تواند در سوریه داشته باشد، چه می‌تواند باشد؟

دقیقاً نمی‌دانم؛ این‌یک مسئله دشوار است و کار من مشاوره دادن به ایالات‌متحده نیست. من فکر می‌کنم تمام گروه‌ها ازجمله گروه‌های داخلی سوریه و گروه‌های خارجی باید به‌نوعی توافق دیپلماتیک دست پیدا کنند؛ اما به نظر می‌رسد که ما تا رسیدن به این توافق فاصله بسیاری داریم. من خوش‌بین نیستم.

آیا می‌توانیم به همکاری ایالات‌متحده، روسیه و ایران در سوره امیدوار باشیم؟

من فکر می‌کنم که می‌توانیم و باید به همکاری بین ایالات‌متحده و روسیه در سوریه امیدوار باشیم. فکر می‌کنم که هر دو کشور دارای منافع مشترک هستند. اما در حال حاضر وضعیت خوبی وجود ندارد. همکاری بین آمریکا و ایران حتی سخت‌تر است. من مطمئن نیستم که ایالات‌متحده و ایران بتوانند در آینده نزدیک در سوریه همکاری داشته باشند. فکر می‌کنم بهترین چیزی که می‌توانیم انتظار داشته باشیم، وضعیتی است مشابه با آنچه در عراق اتفاق افتاد که در آن اساساً دو کشور با یکدیگر مواجهه‌ای نداشتند و به‌موازات یکدیگر اهداف متعددی را دنبال می‌کردند؛ مانند روشی که در حذف داعش دنبال می‌کنند.

نظر شما