شناسهٔ خبر: 25159871 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

در جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی مطرح شد

درخواست حداد عادل برای انتصاب بازرس ویژه بررسی نحوه اجرای برنامه‌های تحول در علوم انسانی

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخواست داریم تا یک بازرس ویژه با حکم ایشان به‌منظور بازرسی دقیق از نحوه اجرای برنامه‌های تحول در علوم انسانی منصوب شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 151 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل و با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حداد عادل گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های پیش روی این شورا ارائه کرد.
در این گزارش با تشریح ساختار شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، بازنگری 110 برنامه درسی و تدوین 72 برنامه تحول یافته در قالب 19 کارگروه و 246 عضو، با برگزاری بیش از 1200 جلسه نیز مورد اشاره قرار گرفت.
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به تلاش شورا برای واگذاری موضوع تحول و ارتقاء در علوم انسانی به جامعه علمی کشور، هماهنگی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور نیل به نتیجه مطلوب مورد تأکید قرار گرفت.
در ادامه این گزارش و در بخش مربوط به اصول و راهبردهای تحول و ارتقاء علوم انسانی مواردی مانند استمرار در بازنگری در علوم انسانی، توجه به معنای تحول در هر رشته درسی، استفاده از تجربه و توان همه مؤسسات علمی و پژوهشی، عدم مخالفت با دستاوردهای علوم انسانی، رایج و اجتناب از سطحی نگری و شتاب زدگی در این مسیر نیز مورد اشاره قرار گرفت.
در انتهای این گزارش هم اعلام شد تا کنون 13 کتاب درسی توسط شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی منتشر شده و بیش از 200 کتاب دیگر نیز در دست انتشار است.
منصور غلامی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: آموزش عالی مصرف کننده تولیدات و فرآورده های تحول و ارتقاء در علوم انسانی است.
وی افزود: تربیت اعضای هیئت علمی توانمند برای تدریس سرفصل های بازنگری شده یک گام مهم است که باید برای آن برنامه ریزی شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: زحمات زیادی کشیده شده و نتایج خوبی هم حاصل شده و امیدواریم با همکاری همه دستگاه های این جریان استمرار پیدا کند.
پس از سخنان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حداد عادل هم طی سخنانی گفت: انقلاب اسلامی به عنوان پیش زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی، نمی تواند نسبت به موضوع مهم علوم انسانی بی تفاوت باشد.
وی افزود: تاریخ 4 سده اخیر غرب نشان می دهد که علوم انسانی غربی در یک زمینه منقطع از وحی و الهیات اصیل رشد و نمو کرده و از این منظر تفاوت اساسی با نگاه اسلام به علوم انسانی دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بارها گفته ایم و تکرار می کنیم که تحول و بازنگری در علوم انسانی بدون همکاری و هماهنگی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ممکن نیست.
رئیس شورای تخصصی و تحول ارتقاء علوم انسانی گفت: با توجه به سیاست وزارت علوم در اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه ها، تقاضا داریم 16 رشته درسی موردبازنگری از حیطه برنامه ریزی دانشگاه ها مستثنی شوند.
وی افزود: تقاضای دیگر آن است که در نشست های فصلی روسای دانشگاه ها، وقت مناسبی برای تشریح دستاوردها، برنامه ها و اقدامات شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی تخصیص یابد.
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم هم در این جلسه گفت: شورای سیاست گذاری و شورای گسترش آموزش عالی در یکدیگر ادغام خواهند شد.
وی افزود: هدف از این کار کاستن از جلسات بیهوده و روان سازی امور است.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: تعامل با شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی هدف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
در ادامه جلسه نیز برخی از اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: استفاده از تمام ظرفیت های جامعه علمی کشور، توجه بیشتر به تألیف متون آموزشی، اجتناب از برخی دوباره کاری ها، توجه به پژوهش و تحقیقات، تربیت مدرس برای تدریس برخی سرفصل های جدید، انتقاد از برخی موضع گیری های سیاسی و شتاب زده در موردبازنگری در علوم انسانی، انطباق هرگونه برنامه آموزشی با سند آمایش آموزش عالی، ایجاد اتاق های فکر به منظور نظریه پردازی کلان در حوزه علوم انسانی و مسئله محور کردن آموزش علوم انسانی.
پس از سخنان اعضا، حداد عادل نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به استمرار این جلسات گفت: از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخواست داریم تا یک بازرس ویژه با حکم ایشان به منظور بازرسی دقیق از نحوه اجرای برنامه های تحول در علوم انسانی منصوب شود.
وی افزود: مشارکت بیشتر بدنه کارشناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روند بازنگری در علوم انسانی نیز لازم است.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در پایان این جلسه گفت: نظارت بر روند اجرای مصوبات و برنامه ها و بازخورد گیری از این اقدامات لازم است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما