شناسهٔ خبر: 25158654 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

حدود 2 تن مواد مخدر در محدوده 500 متری مدرسه ها در سال 96 ضبط شد

سایه مخدر روی دیوار مدارس

صاحب‌خبر - پویان خوشحال
سایه مواد مخدر همیشه روی سر ما ایرانی ها بوده است. به هرحال همسایگی با کشوری که 90 درصد تریاک کره خاکی را تولید می کند، بدی هایی هم دارد. جلوی قاچاق مواد مخدر را که نمی شود به همین راحتی گرفت، چه برسد به مصرفش! دلایل گرایش انسان به مصرف مواد مخدر بحثی طولانی پیش خواهد کشید که عوامل اقتصادی و اجتماعی از مهمترین آن است. آمار معتادان کشور را به طور رسمی بیش از 4 میلیون نفر تخمین می زنند و این در حالی است که هر روز بر شمار معتادان یا بهتر است با ادبیاتی ساده‌تر بگوییم مصرف کنندگان مواد مخدر افزوده می شود. حال اینکه در دو دهه اخیر این تنها تریاک نبوده که بلای جان خانواده ها می شده و مواد مخدر جدید نیز در سبد خرید مصرف کنندگان مواد دیده می شود که در بین جوانان و نوجوانان محبوبیت بیشتری را داشته است. همین موضوع باعث حساسیت مسئولان شده تا در دانشگاه ها و مدارس پیشگیری را بر در مان ترجیح دهند. براساس اظهارات جدید سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 96 در شعاع 500 متری مدارس حدود 2 تن انواع مواد مخدر از خرده فروشان کشف و ضبط شده است. به این معنی که در حال حاضر طعمه اصلی مواد فروشان، دانش آموزان هستند.
ضبط 1.9 تن مواد مخدر در فاصله 500 متری مدارس
طبق آمارهای بین‌المللی 30 درصد از مواد مخدر تولید شده در افغانستان از مسیر ایران ترانزیت می‌شود و بر اساس این آمارها تخمین زده می‌شود که حداکثر 20 تا 25 درصد مواد ورودی توسط دستگاه‌های کاشف کشف می‌شود؛ به فرض درنظر گرفتن کشف 810 تن مواد مخدر، حدود دو هزار و 400 تن انواع مواد مخدر از ایران عبور می‌کند که بخشی از این مواد در کشورمان رسوب کرده و توسط مصرف کنندگان مصرف می‌شود. با درنظر گرفتن 2.8 میلیون نفر مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور و با احتساب آن که 65 درصد مصرف این افراد تریاک و مشتقات آن است و حدود 500 هزار نفر از این معتادان تحت درمان دارو هستند. این آماری است که پرویز افشار در نشست خبری روز گذشته خود عنوان کرد. وی در بخشی از سخنان روز گذشته خود به ابلاغیه دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص موثرتر شدن اقدامات انجام شده برای مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: «در ابلاغ دبیرکل این ستاد افزایش سهم اقدامات اطلاعاتی در ضربه زدن به قاچاقچیان مورد تاکید کرده و در سال 96 سهم کشفیات مواد مخدر مبتنی بر اقدامات اطلاعاتی 64 درصد کل کشفیات را به خود اختصاص داده که با توجه به ابلاغ وزیر کشور در سال 97 می‌بایست سهم کشفیات مبتنی بر اقدامات اطلاعاتی به 80 درصد برسد.»
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سخت تر شدن دسترسی به مواد مخدر یکی دیگر از موضوعات مهم این ابلاغیه بود، افزود: «با توجه به این مهم تفاهمنامه‌ای با نیروی انتظامی منعقد شد و قرار شد تمام مدارس و مراکز مهم و حساس اجتماعی تا شعاع 500 متری تحت پوشش پلیس قرار گیرند.»
افشار اضافه کرد: «به دنبال اجرایی شدن این تفاهمنامه، نیروی انتظامی توانست در سال 96 در شعاع 500 متری مدارس 1.9 تن انواع مواد مخدر را از خرده فروشان کشف و ضبط کند که این امر باعث سخت‌تر شدن دسترسی به مواد مخدر در اطراف مدارس شد و این تفاهمنامه در سال 97 هم در دستور کار پلیس قرار خواهد داشت.»
رشد مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزان
در سال های اخیر با افزایش ماده مخدر «گُل» و در دسترس بودن آن شاهد مصرف این ماده در میان دانش آموزان و دانشجویان بوده ایم. در سال های اخیر رسانه ها در ارتباط با آگاه سازی از مضرات مصرف گل قدم های خوبی برداشته اند و آموزش و پروش و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز بر اقدامات خود افزوده اند. براساس آماری که منتشر شده است، در ارزیابی‌های سال 80 مشخص شد که 0.5 درصد از جمعیت دانش‌آموزی مقطع دوم متوسطه، تجربه مصرف مواد مخدر را داشتند که البته این آمار در سال 90 به یک درصد جمعیت دانش‌آموزی مقطع دوم متوسطه و در سال 95 به حدود 2 درصد جمعیت دانش‌آموزان این مقطع رسید. به عبارتی طی 15 سال مصرف مواد مخدر در میان این دانش آموزان 4 برابر شده است.
پرویز افشار در رابطه با این آمار گفته بود: «افزایش آمار تجربه مصرف در این مقطع تحصیلی بیشتر به دلیل مصرف ماده مخدر گل و تبلیغات فریبنده آن بوده که خوشبختانه در سال‌های اخیر و با اطلاع‌رسانی‌های انجام گرفته شاهد مصرف گل در جمعیت دانشجویی هستیم.»
قدم بعدی؛ مبارزه با مواد مخدر در فضای مجازی
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه نشست روز دوشنبه از امضای تفاهمنامه‌ای میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت ارشاد خبر داد که بر اساس آن امکان استفاده حداکثری از فضای مجازی از طریق گروه‌های بزرگ و چند میلیونی فعال در شبکه‌های اجتماعی برای رساندن پیام‌های پیشگیرانه فراهم می‌شود.
دوره دانش آموزی که در حال حاضر متولدین دهه هشتاد آن را سپری می کنند، به خودی خود در سن نوجوانی سپری می شود و این سن دقیقا سنی است که فرد می آموزد، یاد خواهد گرفت و شخصیت او شکل می گیرد. حال با تمرکز خرده فروشان مواد مخدر و در نگاه کلانتر قاچاقچیان این مواد نیاز به پیشگیری بیش از پیش حس می شود. نه تنها به بگیرو بند ها و مراقبت های سلبی در اطراف مدارس بلکه با آموزی صحیح به دانش آموزان و والدین آن هامی توان یک نسل را آسیب های این مواد افیونی آگاه و آنها را دور نگه داشت.

نظر شما