شناسهٔ خبر: 25158451 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

مخالفت وزیر ارتباطات با مصوبه کمیسیون فرهنگی مجلس

«نه» به انحصار صداوسیما

صاحب‌خبر -

مصوبه روز یکشنبه کمیسیون فرهنگی مجلس واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. طبق مصوبه کمیسیون فرهنگی در ماده چهار طرح نظارت بر صداوسیما، پخش فراگیر برنامه‌های رادیویی یا تلویزیونی در داخل و خارج از کشور در انحصار سازمان صداوسیما است و مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان صداوسیماست و هرگونه ارائه خدمات نوین پخش فراگیر رادیویی و تلویزیونی الزاماً بر بستر شبکه ملی اطلاعات منحصر و محدود می‌شود.انتشار خبر تصویب این مصوبه واکنش وزیر ارتباطات، سخنگوی دولت و چند تن از نمایندگان مجلس را به همراه داشت.
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، ابتدا محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بامداد روز دوشنبه، از طریق صفحه شخصی‌اش در توییتر، مخالفت خود را با طرح مجلس برای دادن مسوولیت صدور مجوز و مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی به صداوسیما، اعلام کرد. او در توییتر خود نوشت: «ضمن احترام به نظر جمعی از نمایندگان محترم کمیسیون فرهنگی مجلس، تصویب قانون اختیارات صوت و تصویر فراگیر برای صداوسیما، بدون ذکر تعریف دقیقی از مصادیق صوت و تصویر فراگیر، مانع بزرگی در تحقق لایه‌های خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.»
او در این  رابطه در گفت و گو با ایرنا به تشریح چرایی مخالفت خود با این انحصار پرداخت و گفت: صدا و سیما اعتقاد دارد به دلیل آنکه پخش تلویزیونی (برادکست) براساس قانون اساسی به صورت انحصاری در اختیار این سازمان است، در فضای مجازی (برادبند) نیز باید این ظرفیت برای آنها فراهم باشد؛ همچنین مدعی اند هرگونه پخش صوتی و تصویری در فضای مجازی باید تحت مدیریت و تحت نظارت و مقررات این سازمان انجام شود.
وی با بیان اینکه صداوسیما به این رویکرد معتقد بوده و پیگیر آن است، گفت: البته درباره عبارت صوت و تصویر فراگیر اشاره شده در طرح پیشنهادی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اگر ناظر به تلویزیون باشد، بدلیل الزامات قانونی خدشه‌ای به آن وارد نیست؛ اما اکنون مدیران صداوسیما تفسیری فراتر نسبت به این موضوع دارند و حتی برخی مواقع در مراجع قضایی نسبت به فعالان بخش خصوصی فعال در این عرصه نیز شکایت‌هایی را مطرح می‌کنند.
وی ادامه داد: مدیران صداوسیما برنامه‌های ویدئویی درخواستی ضبط شده(VOD) را نیز شامل این مساله می‌دانند، در صورتی که بین تلویزیون اینترنتی (IPTV ) و برنامه‌های ویدئویی درخواستی ضبط شده (VOD ) تفاوت‌های ماهوی وجود دارد و محتواهای کاربر محور(UGC) نیز به طورکامل از بحث VOD و IPTV متفاوت است.
آذری جهرمی افزود: برداشت صداوسیما از لفظ صوت و تصویر فراگیر آن است که محتواهای کاربر محور (UGC)، برنامه‌های ویدئویی درخواستی ضبط شده (VOD) و تلویزیون اینترنتی (IPTV) به همراه کانال‌های رسانه‌ای بالای پنج هزار عضو نیز جزو صوت و تصویر فراگیر است و باید تحت نظر آنها باشد.
وی بر مشخص شدن تعریف دقیق مصادیق تاکید کرد و گفت: دیدگاه ما این است که این انحصار فقط باید محدود به همان بحث تلویزیون اینترنتی(IPTV) باشد.
آذری جهرمی با بیان اینکه صداوسیما می‌خواهد تنظیم مقررات، تصدی‌گری و مالکیت در حوزه صوت و تصویر را به صورت یکجا در دست بگیرد، تاکید کرد: اکنون براساس این رویه، قرارداد بسته، مزایده‌ای برگزار کرده و پنج پیمانکار انتخاب کرده‌اند.
وزیر ارتباطات ادامه داد: صداوسیما در انتخاب این پیمانکاران به فعالان عرصه صوت و تصویر اعلام کرده که باید جدا از ضمانت نامه‌ها و تعهداتی به سازمان، 50 درصد کل درآمدهای خود را نیز به این سازمان بدهند؛ ضمن آنکه کسانی که فاقد مجوز این سازمان باشند با حکم مرجع قضایی تعطیل خواهند شد.
آذری جهرمی افزود: مفهوم این کار آنکه هر شرکتی بخواهد در این عرصه وارد شده و فعالیت کند علاوه برهزینه‌های ثابت خود، باید نیمی از درآمد آن را به صداوسیما بدهد؛ این کار سبب افزایش قیمت تمام شده خدمات صوت و تصویر برای کاربران شبکه ملی اطلاعات می‌شود.
وی تصریح کرد: این افزایش قیمت، در تولید محتوا برای این عرصه مانع ایجاد می‌کند.
وزیر ارتباطات مدل ورود صداوسیما به این عرصه را با توجه به مدل اقتصادی که دنبال آن است و تحلیل و تفسیری که دارد، بازدارنده رشد تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات دانست.
وی گفت: معتقدیم باید مصادیق صوت و تصویر فراگیر و نیز مصادیق انحصار با دقت مشخص و شفاف باشد تا موانعی برای فعالان بخش خصوصی ایجاد نکنیم و بتوانیم نظم و مدیریت تولید محتوا را نیز در کشور داشته باشیم.
آذری جهرمی خاطرنشان ساخت: این طرح کمیسیون فرهنگی مجلس، ضمن تصدی‌گری، سبب رقابت حاکمیت با بخش خصوصی نیز می‌شود که خلاف قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ است. در عین حال برای فعالان بخش خصوصی نیز هزینه دارد و بازار آنها را کوچک می‌کند.
صبح دیروز نیز سخنگوی دولت در نشست خبری خود به این مصوبه کمیسیون فرهنگی واکنش نشان داد. نوبخت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه موضع دولت درباره طرح کمیسیون فرهنگی مجلس مبنی بر این‌که مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی بر عهده صداوسیما قرار گیرد، چیست؟ گفت: «اطلاع نداشتم که چنین طرحی در مجلس مطرح شده، قطعا اگر این طرح در مجلس بخواهد تصویب شود، دولت نماینده خود را خواهد فرستاد اما تاکنون این موضوع در هیئت دولت مطرح نشده بود که بخواهم از سوی دولت نظری را بیان کنم.»
اما فاطمه ذوالقدر دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس خبر مربوط به مصوبه این کمیسیون درباره اعطای اختیار صدور مجوز و مقررات ‏صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به صداوسیما را تکذیب کرد.‏
ذوالقدر در گفت‌وگو با «انتخاب» گفت: روز یکشنبه طرح خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما در دستور کار جلسه ‏کمیسیون فرهنگی قرار داشت که در این جلسه ماده چهار این طرح به تصویب رسید که براساس آن پخش فراگیر ‏برنامه‌های رادیویی یا تلویزیونی در داخل و خارج از کشور در انحصار سازمان صداوسیما است و مسئولیت صدور مجوز و ‏تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان صداوسیماست و هرگونه ارائه خدمات نوین ‏پخش فراگیر رادیویی و تلویزیونی الزاماً بر بستر شبکه ملی اطلاعات منحصر و محدود می‌شود‎.‎
او خبری که روز یکشنبه در خصوص اعطای اختیار صدور مجوز و مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به ‏صداوسیما منتشر شد را نادرست دانست.‏ به گفته ذوالقدر، ماده دو این طرح که در آن فضای مجازی، تعریف شده، مراعا مانده و قرار است در کمیته هنر و رسانه ‏کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.‏
ذوالقدر در پاسخ به سوال درباره پیش بینی خود از احتمال تصویب چنین طرحی در صحن علنی مجلس، در صورت تصویب آن در ‏کمیسیون فرهنگی، آن را بعید دانست.‏
همچنین پروانه سلحشوری، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در جلسه روز یکشنبه کمیسیون فرهنگی ‏حاضر نبود، درباره خبر اعطای اختیار صدور مجوز و مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به صداوسیما به ‏خبرنگار «انتخاب» گفت: با پرس‌وجویی که از همکارانم کردم، چنین چیزی به تصویب نرسیده و مراعا گذاشته شده است.‏
او در پاسخ به این سوال که در صورت طرح این موضوع در کمیسیون فرهنگی با آن موافقت می‌کنید یا خیر گفت: «کاملا مخالفم. ‏با اعطای هیچ نوع اختیاری به صداوسیما موافق نیستم. صداوسیما به اندازه‌ای انحصار ایجاد کرده که یکی از عوامل آسیب‌های ‏اجتماعی و ناکارآمدی‌های ما همین صداوسیماست.‏»
همچنین در این رابطه محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: «مصوبه روز یکشنبه کمیسیون فرهنگی در حالی به تصویب رسید که ما به دلیل درگیری برای برگزاری مراسم نشست مشترک سه قوه در جلسه حضور نداشتیم و این باعث شد این موضوع که جزو بندهای اختلافی بود به تصویب برسد.» وی افزود: «البته روایتی که از مصوبه کمیسیون فرهنگی ارائه می‌شود با واقعیت فاصله دارد، ‌این مصوبه شامل فعالیت‌های مجازی و خبرگزاری‌ها نمی‌شود و در واقع به معنی انحصار صداوسیما برای صدور مجوز رادیو و تلویزیون دیجیتالی است که هنوز هم کامل نشده است.»
وکیلی با بیان اینکه طرح خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما همچنان در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار دارد، گفت: «ما در ادامه جلسات بررسی این طرح ابهامات موجود را برطرف خواهیم کرد.»

نظر شما