شناسهٔ خبر: 25157573 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

اختصاص200 میلیون دلار برای طرح آبخیزداری

معاون امور جنگل های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال برای اجرای طرح های آبخیزداری در استان ها، 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص می یابد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /عباسعلی نوبخت روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار کرد: هنوز سهم اختصاص یافته برای هر استان از این میزان اعتبار مشخص نشده است.

وی افزود: طرح های آبخیزداری نقش مهمی در ذخیره منابع آبی دارد و می تواند برای حفظ ذخایر آبی کشور مورد توجه قرار گیرد.
آبخیزداری به مجموعه ای از فعالیت های بیولوژیکی، بیومکانیکی، مکانیکی و برخی از رفتارهای مدیریتی در بخش مرتعداری و بیابان زدایی گفته می شود که از جمله می توان به اصلاح شیب آبراهه ها از طریق احداث بندها و سدها، تراس بندی و بانکت سازی، دیواره سازی برای حفاظت کناره های بستر رودخانه و… اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه در کشور بیش از 14 میلیون و 355 هزار هکتار جنگل وجود دارد، اضافه کرد: جنگل های زاگرس در مجموع با بیش از 6 میلیون هکتار نقش مهمی در مهار و تولید آب در غرب کشور دارند.
نوبخت یادآور شد: جنگل های زاگرس سالانه بیش از 9 میلیارد مترمکعب آب تولید می کنند که این میزان حجم آب بیش از 40 درصد مصرف آب در کشور است.
وی گفت: سرچشمه هفت رودخانه از مجموع 9 رودخانه پر آب کشور از مناطق جنگلی زاگرس بر اهمیت جنگل های این منطقه افزوده است.
وی تاکید کرد: بدلیل تغییرات اقلیمی در آینده مهاجرت های اکولوژیکی در بسیاری از مناطق کشور روی می دهد و مناطق غرب و جنگل های زاگرس می تواند سکونتگاه خوبی برای مهاجران باشد./ایرنا

نظر شما