شناسهٔ خبر: 25157572 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

کشت چغندرقند پائیزه بحران آب را مدیریت می کند

به گزارش ایرنا غلامحسین طهماسبی دوشنبه در همایش روز ملی مزرعه در مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول افزود:در شرایط بحران کم آبی در کشور

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا غلامحسین طهماسبی دوشنبه در همایش روز ملی مزرعه در مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول افزود:در شرایط بحران کم آبی در کشور اصلاح روش کشت یکی از ضرورت ها و راهکار مدیریت این بحران است که توسعه کشت چغندرقند پائیزه راهکار مدیریت این بحران می باشد.
وی اظهار کرد:چغندرقند پائیزه 50 درصد کمتر از چغندرقند بهاره به آب نیاز دارد که باید مورد توجه کشاورزان پیشرو باشد ضمن اینکه استفاده از ارقام مناسب نیز یکی از ضرورت هاست که باید امروز در روز ملی مزرعه با شرکت های بین المللی تولید بذر تبادل نظر کرد.
وی با تاکید بر اینکه با اصلاح کشت چغندرقند و استفاده از بذر مناسب می توان از محدودیت های موجود عبور کرد گفت:البته در کنار این تدابیر باید سرانه مصرف شکر و روغن در کشور تعدیل شود.
طهماسبی افزود:در چند سال اخیر کشت چغندرقند پائیزه 80 درصد افزایش یافته که امیدواریم در استان خوزستان افزایش و به 50 هزار هکتار برسد .
وی همچنین بیان داشت: این همایش با هدف آشنایی با ارقام پائیزه چغندرقند و انتقال داشته ها و ترویج برگزار شده و امیدواریم با حضور محققان دیگر کشورها و شرکت های بین المللی تولید بذر و استفاده از تجربه آنها در کشت پائیزه شاهد توسعه هر چه بیشتر کشت این محصول در کشور باشیم.
وی آموزش و ترویج را از رویکردهای مهم دولت یازدهم در بخش کشاورزی دانست و گفت:از سال 92 تلاش شده با مطالعه علمی دقیق یک نظام علمی در ترویج بخش کشاورزی ایجاد کنیم که با مطالعه دقیقی که صورت گرفت توانستیم استراتژی مناسبی در طراحی و در پهنه های مختلف بخش کشاورزی با ورود 10 هزار نیروی جدید در وزارت جهاد کشاورزی اجرا کنیم .
وی با بیان اینکه با استفاده از بهترین محققان و مروجان و همچنین اعمال تغییر در آئین نامه های سازمانی شاهد بهبود شرایط ترویج بخش کشاورزی هستیم گفت:در سال 88 به ازای هر بهره بردار 12 دقیقه آموزش انجام می شد که با تلاش صوت گرفته در سال 92 به ازای هر بهره بردار 77 دقیقه آموزش ارائه شد که جهش قابل قبولی محسوب می شود و تلاش می شود این آموزش ها ارتقا یابد.
طهماسبی ابراز امیدورای کرد بخش تولید با استفاده از دانش مزرعه و شرایط مطلوب تری بتواند شرایط مطلوب تری در بخش کشاورزی منطقه ایجاد کند.
قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان داشت:با همت تولیدکنندگان پیشرو و مسئولان جهاد کشاورزی تلاش های خوبی در بالابردن تراز امنیت غذایی در کشور صورت گرفته و تراز تجاری بخش کشاورزی از منفی 8،5 میلیارد دلار به منفی 3،5 میلیارد دلار رسیده و شاهد بهبود پنج میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی بوده ایم و به سمت خودکفایی حرکت کرده ایم .
وی اضافه کرد:در تولید شکر در کشور به سمت خودکفایی حرکت خوبی در کشور صورت گرفته و شاهد کاهش واردات و ارتقاء خودکفایی بوده ایم که همه این برنامه ها در شرایط و محدودیت هایی چون تغییرات اقلیم و گرم شدن هوا،بروز پدیده ریزگردها و بحران آب محقق شدند.
سیدباقر محمودی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیزگفت:به علت مصرف کمتر آب ،کشت چغندرقند پائیزه مزیت های بیشتری نسبت به کشت بهاره دارد .
وی با بیان اینکه بیش از 50 رقم چغندرقند در لیست کشت پائیزه قرار دارند گفت:اولویت اول کشور در کشت چغندرقند پائیزه استان خوزستان و ایلام هستند که استان خوزستان ظرفیت کشت 70 تا 100 هزار هکتار چغندرقند پائیزه را دارد .
برنامه روز ملی مزرعه از روز دوشنبه به مدت 2 روز با حضور نمایندگان تولید بذر کشورهای ایران ، هلند ، دانمارک ، ایتالیا ، آلمان ، سوئد و بلژیک وروسای بخش های تحقیقاتی چغندرقند استانهای خراسان رضوی،فارس،کرمانشاه و خوزستان در مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد در حال برگزاری است.
7278/6068
انتهای پیام

نظر شما