شناسهٔ خبر: 25157143 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

واکسیناسیون دام های هرمزگان علیه تب برفکی آغاز شد

دکتر محمد جانباز عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دراین مرحله افزون بر 20هزار راس دام سنگین و 200 هزار راس دام سبک عشایر و روستاییان این استان مایه

صاحب‌خبر - دکتر محمد جانباز عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دراین مرحله افزون بر 20هزار راس دام سنگین و 200 هزار راس دام سبک عشایر و روستاییان این استان مایه کوبی می شوند.
وی پیش بینی کرد: مرحله اول واکسیناسیون تب برفکی دام های سبک و سنگین این استان با همکاری و مشارکت گروه های دولتی و غیردولتی به مدت یک ماه انجام شود.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان از تب برفکی به عنوان یک بیماری ویروسی واگیردار ویژه 'زوج سُم های' اهلی و وحشی نام برد و از سرعت انتشار بالا در بین جمعیت دامی به عنوان مهم ترین ویژگی آن نام برد.
این مقام مسوول یادآورشد: بیماری تب برفکی به دلیل واگیری بالا به راحتی منتشر و ویروس آن نیز با سویه های مختلفی که دارد ممکن است در طبیعت جهش یابد و یک سویه جدید ایجاد کند که در این صورت خسارت های اقتصادی زیادی به صنعت دامپروری وارد می کند .
دکتر جانباز از دامداران به ویژه عشایر و روستاییان هرمزگان خواست ضمن رعایت بهداشت جایگاه دام ها و جلوگیری از ترددهای غیرضروری دراین مدت، همکاری لازم را با گروه های واکسیناسیون داشته باشند.
مایه کوبی دام های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی بسته به نوع داروی مورد استفاده (ساخت داخل یا خارج از کشور) و همچنین مناطق پرخطر و کم خطر، سالانه 2 تا 3مرحله انجام می شود که واکسیناسیون هر راس دام 56 هزار ریال هزینه دارد.
تب برفکی یا همان بیماری دهان و پا از بیماری های دامی شایع در ایران و کشورهای منطقه است که از سال 78 در ایران نیز شناسایی شد.
شناخت کم دامداران سنتی از پیامدهای خطرناک این بیماری همه ساله باعث مرگ تعدادی از دام های آنان می شود.
نشانه های تب برفکی در دام :
تب بالای40 درجه، وجود تاول دهان، دست و پا و ایجاد شکاف در سُم، بی حالی و کاهش شیردهی و ساییدن دهان به یکدیگر از نشانه های بالینی بیماری تب برفکی در دام های سبک و سنگین اعلام شده است .
واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه بیماری های بروسلوز، آبله، پی پی آر، تب برفکی، هاری و همچنین تست سل از جمله وظایف مهم سازمان دامپزشکی است که همه ساله بر اساس تقویم از قبل تهیه شده، با همکاری و مشارکت بخش خصوصی و دولتی در کشور انجام می شود.
در آمارهای منتشره معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان تعداد دام های سبک و سنگین این استان دو میلیون واحد دامی ذکر شده است.
6149/2094

آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام

نظر شما