شناسهٔ خبر: 25157068 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بخش تعاون برای حفاظت محیط زیست وارد گود شد

تهران- ایرنا- رییس اتاق تعاون ایران با اعلام آمادگی بخش تعاون برای تعامل و همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست، سه پیشنهاد به رییس این سازمان ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دوشنبه اتاق تعاون ایران، بهمن عبداللهی در نشست مشترک با رییس سازمان حفاظت محیط زیست و اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران اظهار کرد: نتایج پایش پارسال نشان می دهد شرکت های فعال در حوزه آبرسانی، مدیریت پسماند و فاضلاب و فعالیت های تصفیه آب، بدترین و سخت ترین شرایط را به لحاظ محیط کسب و کار دارند.
وی پیشنهاد کرد: بخش تعاون می تواند متولی اجرای بخشی از آموزش های مورد نظر سازمان حفاظت از محیط زیست باشد؛ بدینگونه که هم اعضای تعاون آموزش های لازم در چارچوب توسعه و حمایت از محیط زیست را فرا گیرند و هم بخش تعاون متولی فعالیت های آموزشی در زمان واگذاری تصدی گری ها باشد.
عبداللهی درباره پیشنهاد دوم توضیح داد: بخشی از فعالیت های تعاون در حوزه تصدی گری است که با توجه به پراکندگی تعاونی ها در کشور می تواند در انجام فعالیت های مرتبط، تعامل و همکاری خوبی با سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشد.
رییس اتاق تعاون ایران ادامه داد: حدود 75 درصد حمل و نقل درون شهری و برون شهری کشور در اختیار بخش تعاون است، اتاق تعاون می تواند از محل اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان متولی و مجری در چارچوب نوسازی این ناوگان اقدام کند.
وی پیشنهاد کرد این موارد در قالب یک تفاهمنامه بین اتاق تعاون ایران و سازمان حفاظت محیط زیست امضا شود.

*بحران آبزی پروری در خوزستان
مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرمابی در این نشست به تولید سالیانه یک میلیون و 500هزار تن ماهی در کشور اشاره و اعلام کرد: 600 هزار تن از این رقم ها، صید جنوب و شمال و 210هزار تن دیگر از آن ماهیان گرمابی است.
حسن آقازاده به فعالیت 70 درصد از تعاونی‌ها در حوزه شیلات و ماهیان اشاره و همکاری سازمان محیط زیست در آب‌رسانی به شهرهای مختلف را خواستار شد.
آقازاده ممنوعیت هر گونه فعالیت آبزی‌پروری در استان خوزستان را مشکل زا توصیف کرد و گفت سطح زیرکشت ماهیان گرمابی در خوزستان 16 هزار هکتار است که سه هزار و 200 شغل را پدید آورده است.
به گفته وی، با ارائه مجوز تولید ماهی تیلا‌پیلا نگران امنیت منابع آبی در کشور هستیم و با ارائه این مجوز برای تولید دیگر ماهی‌ها از جمله قزل‌آلا مشکل ایجاد می‌شود.

*ایجاد مشکلات گسترده در حوزه زنبورداری
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران نیز گفت: در هفت میلیون و 500 هزار کندو کشور، 80 هزار زنبور عسل گرده افشانی می‌کنند.
عفت رییسی اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته از برخی مراتع به دلیل نادر بودن گیاهان محافظت شد و از ورود زنبور و گرده افشانی آنها به این بخش‌ها جلوگیری و این موضوع باعث شد بسیاری از گونه‌های نادر و منابع خاکی کشور از بین برود.
وی از سازمان محیط زیست خواست برای ممانعت از کاهش و از بین رفتن منابع طبیعی و ملکه‌های زنبور عسل در این سیاست بازنگری شود.
رییسی گفت: به دلیل مشکلاتی که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست در بخش‌های مختلف مراتع برای زنبورداران ایجاد کرده‌اند، امسال تکثیر چندانی در حوزه زنبور عسل اتفاق نیفتاد.

*ظرفیت خالی کارخانه‌های خوراک دام
مدیرعامل اتحادیه خوراک‌های دامی گفت: اکنون در کشور 650 کارخانه خوراک دام با یک سوم ظرفیت فعالیت دارند و فقط هشت درصد تامین خوراک دام کشور را بر عهده داریم.
مهدی مسعودی افزود: وجود خوراک‌های دامی وارداتی باعث شده است طعم و مزه مرغ و گوشت تولیدی لذیذ نباشد؛ در حالی که اگر از کارخانه‌های خوراک‌های دامی در کشور حمایت شود مزه و طعم مرغ و گوشت‌های تولیدی بسیار بهتر می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه خوراک‌های دامی گفت: ظرفیت تولید کارخانه‌های خوراک دام 20 میلیون تن است، اما فقط هشت میلیون تن در کشور تولید می‌شود.

*گسترش فعالیت بوم‌گردی در کشور
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های منابع طبیعی و آبخیزداری نیز گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست می‌تواند با ایجاد بحث‌های بوم‌گردی در مناطق حفاظت شده به اقتصاد گردشگری کشور کمک کند.
حسین رضایی افزود: در سازمان صنایع دستی و گردشگری هنوز اتحادیه تعاونی‌ها در شورای برنامه‌ریزی تشکیل نشده و ما نتوانسته‌ایم در این بخش موفق باشیم.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فولاد نیزگفت: اتحادیه فولاد در کشور توانسته است جزو پنج دسته بزرگ تولیدکننده فولاد در دنیا باشد.
فاضل همامی افزود: تعاونی‌های مربوط به سازه‌های پتروشیمی توانسته اند 45 درصد از پتروشیمی کشور را به خود اختصاص دهند و بلبرینگ همه طرح‌های خودروسازی کشور را به تنهایی تولید کنند.
همامی تاکید کرد سازمان محیط زیست می‌تواند به جای تعطیل کردن کارخانه‌های پتروشیمی و فولاد برای جلوگیری از آلودگی هوا از حسگرهای تشخیص دود استفاده کند و در عوض، بسته‌های تشویقی ارائه کند.

*فرسودگی 90 درصد از خودروهای سنگین در کشور
رییس کمیسیون اتحادیه‌های حمل و نقل اتاق تعاون نیز اعلام کرد: 70 درصد جابجایی‌های حمل و نقلی در بخش تعاون انجام می‌شود.
احمد هاشمی گفت: متاسفانه یکی از معضلات اصلی در این بخش که به نوعی از دغدغه‌های اصلی دولت نیز به شمار می‌رود، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل است.
وی اضافه کرد: اکنون 90 درصد خودروهای سنگین و 50 درصد بخش تاکسیرانی فرسوده است.
به گزارش ایرنا، اتاق تعاون ایران در 23 گرایش مختلف کشاورزی فعالیت می‌کند و بیشترین محصولات کشاورزی در این بخش تولید می‌شود.

اقتصام*6984*1961*

نظر شما