شناسهٔ خبر: 25156929 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رویداد کاخ سعودی از پهپاد کودکانه عمیق‌تر است

روزنامه جوان

ساعات آخر از شا‌مگاه شنبه‌شب لحظاتی آرام برای آل‌سعود نبود، چرا که صدای شلیک گلوله آرامش کاخ الخزامی را در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، به هم زده بود.

صاحب‌خبر -

ساعات آخر از شا‌مگاه شنبه‌شب لحظاتی آرام برای آل‌سعود نبود، چرا که صدای شلیک گلوله آرامش کاخ الخزامی را در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، به هم زده بود. با وجود آنکه رسانه‌های آل‌سعود در ابتدای کار سکوت کرده بودند اما بعد و با تسلط بر اوضاع دست به کار شدند تا روایت رسمی حاکمیت را منتشر کنند و حالا هم روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست با گرایش نزدیک به جمهوریخواهان به میدان آمده تا با انتشار گزارشی به این روایت رنگ و رویی بدهد. روایت رسمی این است که نیروهای حفاظت کاخ الخزامی در یک پست ایست و بازرسی پهپادی را شناسایی می‌کنند و بنابر دستوری که دارند به مدت 30 ثانیه به سوی آن پهپاد تیراندازی و آن را ساقط کردند و بعد متوجه می‌شوند که نه یک پهپاد نظامی بلکه پهپادی کوچک در حد یک اسباب‌بازی بوده است. در مقابل این روایت، روایت دیگری هم از سوی فعالان رسانه‌ای عربستان در فضای مجازی منتشر شده که با راه انداختن هشتگی به نام «تیراندازی در محله الخزامی» نه تنها ناقض روایت رسمی است بلکه حکایت از وقوع درگیری در محل اقامت محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع آل سعود، دارد.
این روایات غیر رسمی حکایت از نوعی کودتا یا دست‌کم درگیری در کاخ الخزامی دارند که مجتهد، فعال مشهور عربستانی، حتی از حمله افراد مسلح به الخزامی به قصد کشتن محمد بن سلمان گفت که طی درگیری‌‌‌‌ها هفت تن هم کشته شده‌اند. در جریان انتشار این دست روایت‌‌‌‌ها بازار شایعه تا آنجا داغ شده بود که زخمی شدن ملک سلمان، پادشاه آل سعود و انتقال او به بیمارستان یا انتقال محمد بن سلمان به فلسطین اشغالی هم سر زبان‌‌‌‌ها افتاد. هرچند که روایت و اخبار غیر رسمی قابل تأیید نیستند اما قصه‌سازی در روایت رسمی آن قدر ضعیف است که نمی‌تواند باورپذیر باشد و باید گفت صدای تیراندازی در آن لحظات آن قدر بوده که نمی‌تواند برای ساقط کردن یک پهپاد اسباب‌بازی باشد و باید ماجرا چیز دیگری باشد چنان که تشکر پادشاه و ولیعهد سعودی از عبدالعزیز بن سعود بن نایف، وزیرکشور سعودی، یک روز پس از آن تیراندازی گواه بر این نکته است که ماجرا بسیار جدی‌تر از آن روایت رسمی است.
جدای از صحت و سقم هر کدام از این دو روایت، یک نکته را نمی‌توان انکار کرد که محمد بن سلمان با دو نوبت کودتای نرم علیه عمو و پسرعمویش، مقرن بن عبدالعزیز و محمد بن نایف، و موج‌های گسترده‌ای از بازداشت شاهزادگان و متمولان سعودی در نوامبر گذشته، در مقابل صفی از شاهزادگان آل‌سعود قرار گرفته که درصدد سرنگونی او هستند. همین ژانویه گذشته بود که شاهزادگان معترض به دستگیری‌های گسترده در اطراف زندان حائر ریاض با نیروهای امنیتی درگیر شدند و در جریان آن، سه شاهزاده و هفت نگهبان زندان کشته شدند. تغییر برخی از فرماندهان ارتش عربستان در ماه مارس هم در جهت برخی از نگرانی‌‌‌‌ها نسبت به فرماندهان ارتش ارزیابی شد که پادشاه سعودی برای هموار کردن راه پسرش به سمت تخت پادشاهی جای فرماندهان نامطمئن را به کسانی داد که وفادار به پسرش باشند. حالا کسانی مثل مجتهد یا محمد البحرانی، رئیس مرکز الحرمین‌الاعلامی، معتقدند که درگیری اخیر در اطراف الخزامی اتفاقی است از روند صف‌آرایی مخالفان محمد بن سلمان تا به هر نحو شده او را هدف قرار داده و اجازه ندهند قدرت مطلقه را در عربستان به دست بگیرد. محمد بن سلمان که با انجام یک سری اصلاحات سعی دارد در خارج از عربستان و به خصوص در نزد غربی‌‌‌‌ها از خود چهره‌ای مد روز نشان بدهد، در داخل عربستان به دنبال به دست گرفتن بی‌چون و چرای قدرت است و در این مسیر خواه ناخواه با شاهزادگانی درگیر شده که درگیری الخزامی را به راه انداخته‌اند. به این ترتیب، درگیری الخزامی را نمی‌توان اولین یا آخرین نوع از درگیری شاهزادگان معترض با نیروهای امنیتی محمد بن سلمان دانست و باید انتظار تداوم این درگیری‌‌‌‌ها را حتی بعد از نشستن او بر تخت پادشاهی آل‌سعود، داشت.

نظر شما