شناسهٔ خبر: 25156836 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مجری طرح دانه ‌های روغنی: مراقب دستاوردهای خودکفایی باشیم

نگران تأخیر دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیک هستیم

صاحب‌خبر -

مجري طرح خودكفايي دانه‌هاي روغني با بيان اينكه تأخير در اعلام نرخ خريد تضميني اين محصولات شايسته نيست، گفت: متأسفانه ذائقه واردات در اقتصاد ايران بر اراده توليد داخلي غالب است و ريل‌هاي اقتصاد كشور در طول دوران طوري تنظيم شده كه تنها قطار واردات است كه با هيچ مانعي روبه‌رو نمي‌شود، بلكه امور آن تسهيل هم مي‌شود.
طرح خوداتكايي دانه‌هاي روغني يكي از مهم‌ترين طرح‌هاي وزارت جهاد‌كشاورزي در جهت كاهش وابستگي به خارج و تأمين نياز روغن كشور در داخل است؛ طرحي كه به سرانجام رسيدن آن مي‌تواند منجر به تأمين امنيت غذايي، اشتغالزايي و جلوگيري از خروج ارز از كشور شود؛ اما اقدامات دولتمردان طي سال‌جاري كشاورزان را دلسرد و نگران كرده است، در حالي كه نرخ خريد تضميني محصولات كشاورزي بايد حدود هفت ماه قبل اعلام مي‌شد، اما تاكنون اين اتفاق رخ نداده است. اين در حالي است كه مدتي از آغاز برداشت كلزا در كشور مي‌گذرد. كارشناسان هشدار مي‌دهند ادامه اين روند، دستاوردهايي كه تاكنون در طرح خودكفايي دانه‌هاي روغني حاصل شده را بر باد مي‌دهد و مي‌تواند منجر به شكست اين طرح شود. عليرضا مهاجر، مجري طرح دانه‌هاي روغني وزارت جهاد‌كشاورزي درگفت‌و‌گو با مهر مي‌گويد: بنده به‌عنوان مجري طرح دانه‌هاي روغني از تأخير دولت در اعلام نرخ خريد تضميني محصولات استراتژيك ناراحت هستم؛ چراكه ما به‌عنوان مسئول به زارعان مي‌گوييم محصولي را كه هم استراتژيك است و هم مورد حمايت دولت و مجلس است، كشت كنند. وقتي به هر دليلي درباره موضوعات آن اهمال شود باعث نارضايتي كشاورزان خواهد شد و در نهايت مشكلات بعدي ايجاد مي‌شود، توليدكنندگان سال آينده اقدام به كشت محصول نمي‌كنند؛ اين مسئله نيز به مفهوم آن است كه ما بايد اقدام به واردات اين محصولات كنيم. زماني كه واردات انجام مي‌دهيم، يعني ارز زيادي از كشور خارج مي‌كنيم و اشتغال زيادي از بين مي‌رود كه اين مسائل پيامدهاي بسياري را به دنبال خواهد داشت.

افزایش قیمت دانه‌های روغنی براساس نرخ تورم

وي در خصوص قيمت دانه‌هاي روغني مي‌افزايد: پيش‌بيني ما معمولاً مثبت است و اميدوار هستيم اتفاقي كه براي گندم افتاد درباره دانه‌هاي روغني رخ ندهد، حتماً قيمت تضميني دانه‌هاي روغني نسبت به سال گذشته مورد توجه منطقي قرار بگيرد. قانون به ما مي‌گويد هر سال به اندازه نرخ تورم قيمت خريد تضميني محصولات بايد افزايش يابد و به همين ميزان نيز ما پيشنهاد داديم كه قيمت‌ها تغيير كند.
مهاجر با اشاره به اينكه حجم بالاي واردات به روغن اختصاص دارد، مي‌گويد: بيشترين واردات ما در حوزه كشاورزي مربوط به دانه‌هاي روغني، روغن و كنجاله است كه وابستگي در اين حوزه به نظر ما فاجعه است. متأسفانه عمده روغن‌هاي وارداتي به كشور از كيفيت لازم برخوردار نيستند و به گفته كارشناسان بيشتر بيماري‌هاي قلب و عروق ناشي از روغن‌هاي بي‌كيفيت است.
مجري طرح دانه‌هاي روغني در پاسخ به اينكه آيا نمايندگان مجلس در پيگيري حقوق كشاورزان و اجراي صحيح قانون خريد تضميني ضعيف عمل كرده‌اند، مي‌افزايد: در كشوري كه ذائقه واردات بر اراده توليد در داخل، غالب باشد معمولاً امثال اين طرح‌ها از همه نواحي مورد كم‌توجهي واقع خواهند شد و مجلس به عنوان نمايندگان مردم و يك ارگان نظارتي كه بايد از حساسيت‌هاي بالاتري برخوردار باشد؛ جاي تعجب است در كشور حساسيتي كه روي خوراك ماشين (بنزين) به عنوان مركب وجود دارد و در بودجه‌ها راجع به آن بحث مي‌شود، نسبت به خوراك مردم وجود ندارد و همه اين موارد به معضلي بنام واردات برمي‌گردد.
وي مي‌گويد: اگر صريحاً نگوييم كه مافيا در پشت پرده بر واردات اصرار دارند، اما به جرئت اعلام مي‌كنم كه «ذائقه واردات» در اقتصاد ايران بر «اراده توليد داخلي» غالب است و ريل‌هاي اقتصاد كشور در طول دوران طوري تنظيم شده كه تنها قطار واردات است كه با هيچ مانعي روبه‌رو نمي‌شود، بلكه امور آن تسهيل هم مي‌گردد.
مهاجر با اشاره به اينكه موفقيت يا عدم موفقيت طرح خودكفايي دانه‌هاي روغني روي توليد گندم هم اثر دارد، تأكيد مي‌كند: اين طرح يكبار در دهه 80 با ناكامي مواجه شد و خسارات زيادي به كشور وارد كرد و اكنون با تجارب گذشته به دنبال آن هستيم كه آن را به سرمنزل مقصود برسانيم. اگر اين طرح شكست بخورد طرح خودكفايي گندم هم به دليل تناوب كشت با مشكل مواجه خواهد شد و ما به واردات محصولات استراتژيك غذايي روي خواهيم آورد؛ خوراك دام و طيور، گوشت و مرغ، تخم مرغ، صنعت و اشتغال ما در اين زمينه دچار ضعف و چالش خواهد شد و كشور در موضع بسيار بدي نسبت به كشورهاي رقيب و بدخواهان قرار خواهد گرفت كه توضيح آن در حوزه‌هاي تخصصي خود ممكن است.

440 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی

وي به ميزان توليد كلزا و دانه‌هاي روغني در سال جاري اشاره كرده و مي‌گويد: خوشبختانه با حمايت‌هاي دولت توانستيم ميزان توليد را طي سال‌هاي اخير به حد قابل قبولي برسانيم، در سال ۹۴ ميزان توليد كلزا در كشور ۴۶ هزار تن بود؛ امسال پيش‌بيني مي‌شود اين عدد از مرز ۳۰۰ هزار تن بگذرد و احتمالاً به ۳۵۰ هزارتن برسد. اين تفاوت ۵۰ هزار تني، به دليل بحث چند روز آينده اقليم و مسائلي كه در اين زمينه اتفاق مي‌افتد، وجود دارد.
وي توليد كل دانه‌هاي روغني در سال‌جاري را ۵۵۰ هزار تن اعلام كرد و گفت: حدود ۲۰۰ هزار تن پيش‌بيني توليد ساير دانه‌ها براي سال ۹۷ است. همچنين براساس آمار گمرك سال گذشته بيش از ۲‌ميليون و ۳۵۵ هزارتومان دانه روغني، يك ميليون و ۲۷۵ هزارتن روغن‌خام و يك ميليون و ۳۵۶ هزارتن كنجاله وارد كشور شده است.
مهاجر در پاسخ به اينكه امسال ضريب خوداتكايي دانه‌هاي روغني در كشور به چه ميزان خواهد رسيد؟ مي‌گويد: پيش‌بيني مي‌شود ۱۶ تا ۱۸ درصد نياز كشور در داخل تأمين شود كه حدود ۴۴۰ ميليون دلار صرفه‌جويي ارزي براي كشور به دنبال خواهد داشت و اگر دولت نرخ خريد را افزايش ندهد، در خريد تعلل كند و پول كشاورزان پرداخت نشود، احتمالا طرح دانه‌هاي روغني با شكست مواجه مي‌شود. به هر حال دستاوردهايي كه در حوزه خودكفايي دانه‌هاي روغني به دست آمده، دستاوردهاي ارزشمندي است و بايد دولت تلاش كند اين دستاوردها از دست نرود.

نظر شما