شناسهٔ خبر: 25156484 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

بررسی مسائل فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در آستانه سفر رئیس جمهور به تبریز؛

بررسی رکود سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی تا چالش صادرات محصولات داخلی/ بروکراسی اداری گریبانگیر رونق فضای کسب و کار

نصر: نشست فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی عصر امروز با حضور قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت و جمعی از مدیران واحدهای تولیدی، تولید کنندگان و صادر کنندگان در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، در آستانه سفر رئیس جمهور به شهر تبریز، جلسات متعددی توسط اعضای هیات دولت برای بررسی مشکلات فعالان حوزه های مختلف در آذربایجان شرقی برگزرا شد که یکی از این جلسات نشست مشترک فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی با حضور قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت و جمعی از مدیران واحدهای تولیدی، تولید کنندگان و صادر کنندگان در اتاق بازرگانی تبریز بود.

در این جلسه فعالان حوزه اقتصادی و نخبگان حوزه تولید و صادرات استان به بیان دغدغه ها و چالش های صنایع خود در آذربایجان شرقی پرداختند.

گزارش خبرنگار نصر حاکی است، رضا رحمانی قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت در ابتدای جلسه برای رفع ابهام فعالان اقتصادی در خصوص وضعیت کنونی بازار ارز در کشور بیان کرد: طی جلسه ای که بانک مرکزی با وزارت اقتصاد گذاشت قیمت ارز رسما 4 هزار و 200 تومان اعلام شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای تامین دلار محدودیت و مانعی وجود ندارد، گفت: طبق گزارشی که از مشکل ارز  به ریاست جمهوری داده بودیم، دولت توانست بحران ارز را مهار کند و اکنون امکان تامین ارز وجود دارد.

رحمانی با اشاره به اینکه صادر کنندگان محصولات به خارج از کشور می توانند با اشتراک گذاری ارز ناشی از صادرات خود در بانک مرکزی به حل برخی از مشکلات ارزی کمک کنند، اظهار کرد: بانک مرکزی از طریق این سامانه ارز را در اختیار واردکنندگان قرار می دهد تا قسمتی از مشکلات تهیه کنندگان مواد اولیه حل شود.

این گزارش می افزاید، در ادامه جلسه فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی به بیان دغدغه های خود پرداختند و از قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت در خواست کردند تا برای حل مسائل آنها راهکار نشان دهد و یا در جلسات با نماندگان ریاست جمهوری مطرح کند.

یکی از فعالان اقتصادی با ابراز ناراحتی از اینکه متاسفانه آذربایجان شرقی دارای شکاف سرمایه گذاری است، گفت: در این استان فضای کسب و کار چندان مناسب نیست و از این رو جذب سرمایه گذار بسیار دشوار شده است.

وی افزود: اکنون نه تنها واحدهای تولیدی دچار چالش در رفع مشکلات خود برای دریافت وام و ارز هستند بلکه راه اندازی کسب و کار جدید نیز چندین معضل دارد.

این فعال صنعتی ادامه داد: برای راه اندازی کار جدید باید درگیر بروکراسی های اداری بسیاری شویم که با این حال نیز بجای حل شدن مسائل بیشتر گرفتار می شویم این در حالی است که در کشوری مثل ترکیه در سه روز می توانید یک کسب و کار جدید راه بیاندازید.

از دیگر فعالان اقتصادی که در این جلسه حضور داشت به موضوع حمایت از تولیدات ملی اشاره کرد و گفت: حمایت از تولید کنندگان ملی تنها با خرید کالای آنها حل نمی شود زیرا بازار خرید به خصوص در آذربایجان شرقی بسیار کوچک است بلکه باید مشکل صادرات آنها به کشورهای دیگر حل شود تا دولت نیز از علاوه بر صادرات نفتی از طریق این صادرات نیز به رونق اقتصادی برسد.

گزارش نصر حاکی است، یکی دیگر از دغدغه های برخی از مدیران واحد های تولیدی که جای تامل داشت در این خصوص بود که امکان فروش محصولات و قطعات خود به کشور آلمان و ترکیه را داشتند ولی مدعی بودند واحدهای ایران حاضر به خریداری محصول آنها نیستند و ترجیح می دهند از کشور چین با هزینه پایین نیاز خود را فراهم کنند که این نیز نوعی عدم حمایت از تولید داخلی به حساب می آید.

در ادامه جلسه یک فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه این حوزه  در آذربایجان شرقی مغفول مانده است و هیچ کس پاسخگوی  دغدغه های فعالان این حوزه نیست، گفت: بنده در کشور آلمان هتلی تاسیس کردم که مجوز آن را ظرف 45 دقیقه دریافت کردم اما تبریز زمانی که پیشنهاد احداث هتلی مجلل با امکانات بروز را به شهرداری این شهر دادم و درخواست مجوز کردیم ، نزدیک به 2800 صفحه سند املاک از من خواستند.

 وی ادامه داد: علاوه بر این برای حل مشکل آب و برق هتل نیز هزینه میلیاردی از من دریافت کردند ولی هنوز با چالش های بسیاری روبرو هستم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه جبارزاده استاندار سابق آذربایجان شرقی کمک های بسیاری به حل مشکلات احداث کردند، اظهار کرد: به شخصه از شهرداری تبریز گلایه مند هستم و زیرا هیچ گونه حمایت مالی نمی خواهم فقط درخواست دارم در حل مشکلات با ما همکاری کنند.

یکی از فعالان حوزه قطعه سازی آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه به واسطه واردات بی ریه قطعه از خارج از کشور صنعت قطعه سازی آذربایجان شرقی از میان رفته است.

این گزارش می افزاید، رحمانی در انتها جلسه خاطرنشان کرد: مطالباتی که در این جلسه توسط توسط فعالان حوزه اقتصادی آذربایجان شرقی مطرح شد را به جناب محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری گزارش خواهم داد تا اقدامات لازم صورت گیرد، همچنین  در بحث تامین مالی نیز مالیات ارزش افزوده پیشنهاد می شود که این مالیات به مدت دو سال تعلیق شود.

گزارش از گلناز پورنامی

انتهای پیام/

نظر شما