شناسهٔ خبر: 25156123 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

روایتی از یک مهمانی دیرینه:

مهمانی شعبانیه ۸۳ ساله شد/حیات علمی حوزه قم ۹۷ ساله شد

حوزه/ بسیاری از علمایی که در این ۸۳ سال در مهمانی شرکت می‌کردند، اکنون از دنیا رفته‌اند، ولی حوزه علمیه قم بهار امسال نود و هفتمین سال از دوره جدید حیات علمی خود را آغاز کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، جمعه شب منزل آیت‌الله‌العظمی سید موسی شبیری زنجانی شاهد برگزاری هشتاد و سومین مهمانی شعبانیه بودیم. ایشان در کتاب «جرعه‌ای از دریا» شکل‌گیری این مهمانی را این‌چنین روایت کرده‌اند: رضاشاه برای از بین بردن حوزه و روحانیت تمام توان خود را به کار برد، به‌گونه‌ای که مرحوم حاج شیخ اواخر عمرش از بقای حوزه علمیه به کلّی مأیوس شده بود. شرایط هم به حسب ظاهر به گونه‌ای بود که حوزه باقی نمی‌ماند و مرحوم حاج شیخ تلاش می‌کرد لااقل تا زنده است، حوزه از هم نپاشد. وی به آقایان قم می‌فرمود: «اگر سه روز بعد از وفات من حوزه را نگه دارید، روح من در آن عالم از شما ممنون می‌شود». مرحوم حاج آقای والد هم مأیوس بود و درباره ماندن در قم استخاره نمی‌کرد بلکه برای رفتن به جاهای دیگر استخاره می‌کرد. مرحوم آقای حاج سید محمد زنجانی [پدر حاج سید ابوالفضل و حاج‌آقا رضا زنجانی] به ایشان گفته بود: راجع به قم استخاره نکردید. مرحوم والد گفته بود: من مأیوسم. آقای حاج سید محمد گفته بود: نه، مأیوس نباشید. مرحوم والد استخاره کردند، جواب آمد: «أقیموا الدین و لا تتفرّقوا فیه» (آیه ۱۳ شوری). وقتی این آیه آمد، ایشان تصمیم گرفتند در قم بمانند.

حاج شیخ در ۱۷ ذی‌قعده ۱۳۵۵ [برابر با ۱۰ بهمن ۱۳۱۵] مرحوم شد. مرحوم حاج‌آقای والد می‌فرمود: «چون دو وقت تبلیغی مهم حوزه (یعنی محرم و ماه رمضان) نشانه بقای حوزه است، به نظرم آمد اگر تا ماه رمضان آثار انحلال حوزه ظاهر نشود، معلوم می‌شود قرار نیست حوزه متلاشی شود و اگر قرار باشد حوزه از بین برود، در همین ایام مشهود می‌شود. لذا با خود تعهّد کردم (البته نذر نبود) که اگر تا ماه رمضان ۱۳۵۶ حوزه باقی بماند، هر سال در ماه شعبان به رفقا سور بدهم، چون اگر بنا بر جلوگیری و انحلال حوزه باشد، در ماه شعبان آثارش ظاهر می‌شود».

ایام سپری شد و تا ماه شعبان حوزه پابرجا ماند، لذا مرحوم حا‌ج‌آقا به عهدش عمل کرد و هر سال در ماه شعبان (البته روزش نامشخّص بود) به رفقایش سور می‌داد. این مجلس سور تا آخرین سال حیات ایشان ادامه داشت. در آخر ماه رمضان ۱۳۹۳ [برابر با ۵ آبان ۱۳۵۲] ایشان به رحمت خدا رفت. در آخر ماه شعبان حال ایشان بد شد. وقتی افاقه پیدا کرد، پرسید: آن مجلس سور برگزار شد یا نه؟ ما گفتیم: بله. بعد از وفات ایشان هم مجلس سور ادامه پیدا کرد».

این گزارش آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی از این مهمانی قدیمی است که جمعه شب برای هشتاد و سومین سال متوالی در منزل ایشان برگزار شد. در این مهمانی گروهی از علما و شاگردان ایشان و نیز برخی اعضای خانواده شرکت می‌کنند. در این مهمانی، حضرات آیات استادی (مدیر اسبق حوزه قم و رییس کنونی شورای عالی حوزه‌های علمیه)، خرازی (امام جماعت مدرسه فیضیه) و سید علی محقق داماد (نوه شیخ عبدالکریم حائری و رییس هیأت امنای دانشگاه مفید) و حجج الاسلام والمسلمین آقایان رضا مختاری (رییس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه) حسن طارمی‌راد (مدیر علمی دانشنامه جهان اسلام) و مسیح بروجردی (نوه امام خمینی و استاد حوزه) حضور داشتند و در سال‌های اخیر نیز مرحوم آیت‌الله‌العظمی موسوی اردبیلی و مرحوم آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی از جمله شرکت‌کنندگان این مهمانی بودند. بسیاری از علمایی که در این ۸۳ سال در این مهمانی شرکت می‌کردند، اکنون از دنیا رفته‌اند ولی حوزه علمیه قم بهار امسال نود و هفتمین سال از دوره جدید حیات علمی خود را آغاز کرد.

40/313

 

نظر شما