شناسهٔ خبر: 25155637 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سلطانی: سرمایه شرکت های دانش بنیان 25000میلیارد ریال است

تبریز - ایرنا - رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه تا ابتدای فعالیت دولت یازدهم ریالی به هیچ شرکت دانش بنیان پرداخت نشده بود، گفت: این در حالی است که امروزه سرمایه تجمیعی این شرکت ها نزد صندوق نوآوری به 25 هزار میلیارد ریال می رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهزاد سلطانی عصر دوشنبه در نشست اقتصاد دانش بنیان در اتاق بازرگانی تبریز افزود: در زمان حاضر میزان سهم استان ها در صندوق نوآوری کمتر از تهران است که برای تغییر این وضعیت 40 فعالیت را در استان ها شروع کرده ایم.
وی تاکید کرد: ماموریت صندوق نوآوری و شکوفایی توزیع پول نیست، بلکه ارتقای اقتصاد دانش بنیان و تجاری سازی شرکت های دانش بنیان اولویت اصلی ماست.
وی اضافه کرد: خدمات صندوق به شرکت های دانش بنیان شامل وام اشتغال زایی با بهره چهار درصد به شرط ایجاد اشتغال برای حداقل پنج نفر در هر شرکت است.
رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: اکنون 2 هزار و 259 طرح مصوب از شرکت های دانش بنیان که اعضای آنها از فارغ التحصیلان دانشگاه هستند، داریم.
وی تاکید کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی، خدمات توانمندسازی به شرکت ها ارایه می کند و برای این منظور هر شرکتی می تواند در سال تا 100 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض بگیرد.
وی گفت: خدمات توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان شامل حضور در نمایشگاه های خارجی، گرفتن استانداردهای بین المللی، حضور در جایزه های نوآوری و آموزش های مختلف است.
سلطانی افزود: تاکنون 72 هزار فرصت شغلی توسط شرکت های دانش بنیان در کشور ایجاد و چهار هزار و 300 طرح پیشنهادی آنها در صندوق بررسی شده که از این تعداد نیز 2300 طرح در مرحله تصویب و 1700 طرح نهایی شده است.
وی تشریح کرد: 75 درصد شرکت های دانش بنیان تاکنون از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات گرفته اند، ضمن اینکه علاوه بر تسهیلات دولتی 1200 میلیارد تومان از منابع بانکی نیز به سمت این شرکت هدایت شده که 266 میلیارد تومان از آن تاکنون جذب شده است.
رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: 276 شرکت دانش بنیان فعال در حوزه 'آی سی تی' نیز تاکنون 123 میلیارد تومان از صندوق تسهیلات گرفته اند.
وی اظهار کرد: باید شرکت های دانش بنیان را برند کنیم تا آنها با برخورداری از توان بالای صادرات بتوانند در نمایشگاه های بین المللی حضور موفق داشته باشند.
سلطانی توضیح داد: با استانداری آذربایجان شرقی نیز توافق کردیم که برای نخستین بار در کشور صندوق خطرپذیر در حوزه شرکت های دانش بنیان با 10 میلیارد تومان در استان ایجاد شود.
وی گفت: این صندوق می تواند به شرکت های فناور هم تسهیلات دهد.
وی اضافه کرد: اگر کارخانه ای در استان با شرکت های دانش بنیان همکاری داشته باشد، هزینه های آن را متقبل می شویم.
رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: 89 شرکت دانش بنیان در آذربایجان شرقی وجود دارد که به نسبت جمعیت استان کم است؛ این شرکت ها تاکنون 42 میلیارد تومان تسهیلات گرفته اند که این رقم باید حداقل 80 میلیارد تومان می بود.
وی یادآور شد: اکنون رتبه استان از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان در کشور پنجم است که بر اساس هدف گذاری انجام شده در سه سال آینده باید به رتبه سوم ارتقا یابد.
وی اظهار کرد: امروز ساختمان شرکت های دانش بنیان در تبریز با حضور 24 شرکت افتتاح می شود که اگر شرکت های دانش بنیان در تبریز تعدادشان بیشتر شود، ساختمان های دیگری نیز افتتاح می شود.
سلطانی ادامه داد: برای اینکه استان از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان به رتبه دوم کشوری ارتقا یابد، باید تعداد شرکت های دانش بنیان به 600 مورد افزایش یابد تا از بین آنها 316 مورد نهایی شود.
وی اضافه کرد: این شرکت ها باید 594 طرح ارایه دهند که از این تعداد 277 طرح در صندوق نوآوری مصوب می شود و از این تعداد نیز 178 طرح هم باید خاتمه یابد.
رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: طبق توافق با منطقه آزاد ارس یک صندوق خطرپذیری با 5 میلیارد تومان سرمایه هم در آنجا ایجاد می شود.
وی افزود: شرکت های دانش بنیان آذربایجان شرقی باید بین مراکز دانشگاهی توزیع شود و تعداد کارگاه های آموزشی کارآفرینی هم در بین این شرکت ها زیاد شود.
سلطانی، رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای سفر رییس جمهوری به آذربایجان شرقی در تبریز به سر می برد.
6132/518/6183

نظر شما