شناسهٔ خبر: 25155543 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

آغاز یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

فارس : یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۵ دقایقی قبل در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.

صاحب‌خبر -

 یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام فردا (جمعه) ۲۵ اسفند (۱۶ مارس) با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، فرانسه، روسیه، انگلستان، چین و آلمان) و به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی قبل در هتل پله کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش آغاز به کار کرد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران دیروز (پنجشنبه) در اظهاراتی ضرب‌الاجل ترامپ درباره برجام را خلاف تعهدات آمریکا خواند و بار دیگر تصریح کرد که توافق وین به هیچ وجه امکان مذاکره و بحث مجدد ندارد.

هیأت مذاکره کننده ایرانی به ریاست عراقچی روز گذشته در وین با هیات‌های اتحادیه اروپا، روسیه، فرانسه و آلمان دیدار کرد و به گفته عراقچی با هیات‌های دیگر نیز متعاقبا دیدارهایی خواهد داشت. 

عراقچی خاطرنشان کرد: در دیدارهای دوجانبه مباحث مربوط به میزان پایبندی دولت آمریکا به تعهداتش در برجام و مواردی که مورد نقض واقع شده است را مطرح کردیم. مواضع برخی از کشورها کاملا با مواضع ایران نزدیک است و مواضع برخی دیگر نیز موید نقض برجام توسط آمریکا است ولی تا حدی از گفتن آن ابا دارند. 

 

 

معاون وزیر خارجه کشورمان افزود: در این دیدارها مشورت های نزدیکی داشتیم و شرایط را تشریح کردیم؛ تحولاتی که در پیش است تحولات چندان آسانی نخواهد بود ؛ ضرب الاجلی که آقای ترامپ تعیین کرده است مسلما برخلاف تعهدات آمریکا است چون ایجاد فضای نگرانی و تردید درباره اینکه پس از این ضرب الاجل چه شرایطی پیش خواهد آمد، طبعا باعث عدم اجرای موفقیت آمیز برجام در زمان کنونی می شود و این از نظر ما نقض روشن برجام است. 

وی خاطرنشان کرد: این ها مواردی بوده که در دیدارهای دوجانبه مطرح کردیم و در دیدارهای بعدی نیز مطرح خواهیم کرد و امیدواریم که در مجموعه کمیسیون مشترک بتوانیم به یک تفاهم و درک مشترک نسبت به شرایط جاری برسیم. 

عراقچی همچنین گفت: این بار بحث ما در کمیسیون مشترک بطور مشخص بر موضوع رفع تحریم ها و بدعهدی‌ها و تعلل‌ها و حتی مشخصا نقض تعهدات انجام شده توسط دولت آمریکا، متمرکز خواهد بود و هیات ایرانی موارد مشخص نقض برجام توسط آمریکا را در کمیسیون مشترک ارائه خواهد کرد. 

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون مشترک دارای گروه ‌ای کاری مختلف است و روز چهارشنبه گروه کاری رفع تحریم ها تشکیل جلسه داد و بصورت ریز و مفصل همه مواردی که توسط آمریکا یا دیگران در چارچوب برجام مورد نقض یا تاخیر واقع شده است را برشمردیم و این ها در گروه کاری بررسی شده و گزارش گروه کاری در کمیسیون مشترک ارائه خواهد شد. 

وی افزود: این گزارش را هم طرف مقابل و هم طرف ایرانی ارائه خواهد داد. ما برداشت های خودمان را ارائه خواهیم داد و انتظار داریم که کمیسیون مشترک درخصوص این موارد نقض موضع خودش را بیان کند. 

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف روز دوشنبه ۲۱ اسفند ماه در سفر به اسلام‌آباد و در جمع رسانه‌های پاکستانی در خصوص اقدامات ضد ایرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت: توافقنامه هسته‌ای ایران و غرب یک توافقنامه بین‌المللی است و اگر ترامپ بخواهد این توافقنامه را نقض کند یقینا خود این کشور در جهان منزوی خواهد شد‌.

وی گفت:آمریکا به مفاد این توافقنامه بین‌المللی عمل نمی‌کند، زیرا که نمی‌خواهد جمهوری اسلامی ایران از فوائد آن بهره مند شود، بنابراین دولت آمریکا عملا در حال نقض برجام است.

معتقدیم که اتحادیه اروپا باید پیامی واضح به آمریکایی‌ها بدهد و آن اینکه اگر آنها به نقض برجام ادامه دهند یا درصدد تغییر آن باشند، یقینا با انزوای بین‌المللی مواجه خواهند شد.

نشست کمیسیون مشترک این بار در حالی در وین برگزار می‌شود که حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودو با اشاره به «نقض‌های مکرر برجام» توسط آمریکا، عنوان کرد: « آمریکا مرتب در حال نقض برجام است و این مایه نگرانی ایران است. در نتیجه ما این موضوع را در وین مطرح خواهیم کرد».

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دیروز سه‌شنبه ۱۵ اسفند ماه در نشست شورای حکام آژانس با اشاره به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام و با تأکید بر اینکه آمریکا باید به همه تعهدات برجامی‌ به طور کامل و بی قید و شرط عمل کند، گفت: اجرای تعهدات از سوی ایران فقط در صورتی ادامه می‌یابد که همه طرف‌ها به اجرای کامل و بی قید و شرط تعهداتشان ادامه دهند.

دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور معاونان و مدیران سیاسی شش کشور (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلستان، چین و آلمان) چهارشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۶ در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شده بود.

به گزارش فارس، کمیسیون مشترک که مرکب از دولت‌های طرف برجام یعنی ایران و ۱+۵ است، در سطح معاونان وزرای امور خارجه تشکیل جلسه می‌دهد و در عین حال، جلسات کارشناسی متعددی نیز در حوزه‌های مربوط به هم هسته‌ای و هم تحریم‌ها برگزار می‌کند. در این جلسات موضوعات مختلف مربوط به برجام رصد شده و در صورت لزوم تصمیمات مقتضی اتخاذ می‌شود.

در متن برجام و پیوست‌های آن وظایف متنوع و متعددی بر عهده کمیسیون مشترک گذاشته شده است که جزییات آن در بخش‌های مربوطه در متن برجام و پیوست‌ها و به طور خاص در پیوست شماره چهار برجام آمده است. در یک جمله، کمیسیون مشترک مسئولیت مراقبت از روند اجرای برجام از سوی همه طرف ها و رفع گره های احتمالی در این مسیر را دارد.

براساس پیوست چهار برجام، کمیسیون مشترک تاسیس می‌شود تا کارکردهایی که در برجام، از جمله پیوست‌‌هایش، به آن واگذار شده را اجرا کند. این کمیسیون مرکب از نمایندگان گروه ۱+۵ (دولت‌های چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلستان و ایالات متحده، به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجه و سیاست امنیتی)، و ایران، همه با هم، اعضای برجام است و می‌تواند در صورت اقتضا، کارگروه هایی در حوزه‌های خاص ایجاد کند.

در برجام آمده است که نماینده عالی اتحادیه اروپا یا نماینده او به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک انجام وظیفه خواهد کرد.

کمیسیون مشترک بر مبنای ثابت سه ماهیانه و یا در هر زمان به درخواست یک عضو برجام از هماهنگ ‌کننده تشکیل جلسه خواهد داد. هماهنگ‌ کننده جلسه‌ ی کمیسیون مشترک را به گونه‌‌ای منعقد خواهد کرد که برگزاری آن بیش از یک هفته بعد از دریافت چنان درخواستی نباشد، مگر برای رایزنی‌ها بر اساس بخش Q پیوست یک و هر موضوع دیگر که هماهنگ ‌کننده و یا یک عضو برجام آن را فوری تشخیص دهد، که در این صورت جلسه در اولین فرصت ممکن که بیش از سه روز تقویمی از زمان دریافت چنان درخواستی نباشد، برگزار خواهد شد.

جلسات کمیسیون مشترک به نحو مقتضی در نیویورک، وین، یا ژنو برگزار خواهد شد. کشور میزبان بایستی مسائل شکلی ورود برای کسانی که در این جلسات شرکت می‌کنند را تسهیل کند.

کمیسیون مشترک می‌تواند با اجماع تصمیم بگیرد که ناظرانی را برای شرکت در جلسات خود دعوت کند.جز آنچه در بخش ۶ این پیوست درج شده که مشمول رویه‌ طبقه‌‌بندی محرمانه‌ سازمان ملل متحد خواهد بود، کار کمیسیون مشترک محرمانه است و تنها می‌تواند بین اعضای برجام و در صورت اقتضاء ناظران به اشتراک گذارده شود، مگر آنکه کمیسیون مشترک تصمیم دیگری بگیرد.

به گزارش فارس، نهمین نشست کمیسیون مشترک برجام ۲۸ شهریور ماه سال جاری (۱۳۹۶) در مقر سازمان ملل و در نیویورک برگزار شد.

هشتمین نشست عادی و فصلی کمیسیون مشترک برجام نیز روز جمعه ۳۰ تیر ماه سال جاری (۱۳۹۶) در وین و با حضور معاونان و مدیران سیاسی ایران و کشورهای ١+٥ برگزار شد.

به گزارش فارس، بعد از حصول توافق وین در ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۴ چندین نوبت نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شد. هشت دور آن در وین و دو دور نیز در نیویورک برگزار شد. (دو دور نشست این کمیسیون قبل از اجرای برجام برگزار شد و هشت نشست بعدی پس از اجرای توافق وین (۲۶ دی ماه ۱۳۹۴) برگزار شده است.) البته تاکنون دو دور نشست هم در سطح وزرای خارجه و در شهر نیویورک برگزار شده است.

شهر وین پنجم اردیبهشت ماه (۲۵ آوریل) سال جاری (۱۳۹۶) نیز به مدت یک روز میزبان هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام بود.

ششمین نشست این کمیسیون به ریاست سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور مدیران سیاسی گروه ۱+۵ در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۵ در شهر وین برگزار شد.

پنجمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام ۳۱ شهریور ماه سال گذشته (۱۳۹۵) در نیویورک برگزار شد.

چهارمین نشست این کمیسیون نیز ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۵ در وین برگزار شد و بنابر اعلام سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران در این کمیسیون مشکلات و موانعی که در زمینه بانکی وجود دارد به خصوص در زمینه برقراری مجدد اتصالات بانکی و سایر موانع و مشکلاتی که در اجرای برجام پیش آمده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا راه‌حل‌هایی برایش پیدا شود.

سومین دور از نشست‌های کمیسیون مشترک برجام نیز سوم اردیبهشت ۱۳۹۵ با حضور هیأت مذاکره‌کننده ایرانی و ۱+۵ در وین برگزار شد و طرفین در این نشست ضمن بررسی روند اجرای برجام توافق کردند که برای تضمین اجرای لغو تحریم‌ها یک گروه کاری ویژه تشکیل شود.

همچنین در حاشیه این نشست قرارداد فروش ۳۲ تن آب سنگین بین سازمان انرژی اتمی ایران و یک شرکت‌ آمریکایی به امضا رسید.

دومین نشست این کمیسیون نیز ۱۶ آذر ۱۳۹۴ با حضور هیأت‌های مذاکره کننده ایران و ۱+۵ (آلمان، فرانسه، انگلیس، آمریکا، روسیه و چین) و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دو نوبت صبح و عصر در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد و پیش‌نویس قطعنامه ۱+۵ به شورای حکام در خصوص بستن PMD در این نشست مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش فارس، نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام بین ایران و ۱+۵ در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۴ در وین برگزار شد، طرفین توافق کردند تا این کمیسیون هر سه ماه یک بار یا در صورت درخواست زودتر، برای بررسی روند اجرای برجام در وین تشکیل جلسه دهد.

لازم به ذکر است این کمیسیون تاکنون دو دور نشست در سطح وزرای خارجه در نیویورک داشته که یک دور این نشست اول مهر ماه ١٣٩٥ و در دوران ریاست جمهوری اوباما و دومین دور نشست وزرای خارجه ایران و شش کشور به همراه فدریکا موگرینی نیز ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۶ در نیویورک و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برگزار شد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما