شناسهٔ خبر: 25155295 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

درخواست حداد عادل از وزیر علوم درباره رشته های علوم انسانی

رئیس شورای تحول علوم انسانی گفت: با توجه به سیاست وزارت علوم در اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها، تقاضا داریم ۱۶ رشته درسی مورد بازنگری از حیطه برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها مستثنی شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه ۱۵۱ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل و با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه برگزار شد.

حداد عادل گفت: انقلاب اسلامی به عنوان پیش زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی، نمی تواند نسبت به موضوع مهم علوم انسانی بی تفاوت باشد.

وی افزود: تاریخ ۴ سده اخیر غرب نشان می دهد که علوم انسانی غربی در یک زمینه منقطع از وحی و الهیات اصیل رشد و نمو کرده و از این منظر تفاوت اساسی با نگاه اسلام به علوم انسانی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بارها گفته ایم و تکرار می کنیم که تحول و بازنگری در علوم انسانی بدون همکاری و هماهنگی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ممکن نیست.

رئیس شورای تخصصی و تحول ارتقاء علوم انسانی گفت: با توجه به سیاست وزارت علوم در اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه ها، تقاضا داریم ۱۶ رشته درسی موردبازنگری از حیطه برنامه ریزی دانشگاه ها مستثنی شوند.

وی افزود: تقاضای دیگر آن است که در نشست های فصلی روسای دانشگاه ها، وقت مناسبی برای تشریح دستاوردها، برنامه ها و اقدامات شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی تخصیص یابد.

 رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی گفت:  از وزیر  علوم، تحقیقات و فناوری درخواست داریم تا یک بازرس ویژه با حکم وی  به منظور بازرسی دقیق از نحوه اجرای برنامه های تحول در علوم انسانی منصوب شود.

وی افزود: مشارکت بیشتر بدنه کارشناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روند بازنگری در علوم انسانی نیز لازم است.

در ادامه جلسه حداد عادل گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های پیش روی این شورا ارائه کرد.

در این گزارش با تشریح ساختار شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، بازنگری ۱۱۰ برنامه درسی و تدوین ۷۲ برنامه تحول یافته در قالب ۱۹ کارگروه و ۲۴۶ عضو، با برگزاری بیش از ۱۲۰۰ جلسه نیز مورد اشاره قرار گرفت.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به تلاش شورا برای واگذاری موضوع تحول و ارتقاء در علوم انسانی به جامعه علمی کشور، هماهنگی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور نیل به نتیجه مطلوب مورد تأکید قرار گرفت.

در ادامه این گزارش و در بخش مربوط به اصول و راهبردهای تحول و ارتقاء علوم انسانی مواردی مانند استمرار در بازنگری در علوم انسانی، توجه به معنای تحول در هر رشته درسی، استفاده از تجربه و توان همه مؤسسات علمی و پژوهشی، عدم مخالفت با دستاوردهای علوم انسانی، رایج و اجتناب از سطحی نگری و شتاب زدگی در این مسیر نیز مورد اشاره قرار گرفت.

در انتهای این گزارش هم اعلام شد تا کنون ۱۳ کتاب درسی توسط شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی منتشر شده و بیش از ۲۰۰ کتاب دیگر نیز در دست انتشار است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما