شناسهٔ خبر: 25155151 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

محسن هاشمی در دیدار با نمایندگان فراکسیون شوراها و مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی

اجرای درست قانون شوراها حلال مشکلات شهرها است

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: کلیه اختیارات و مسئولیت هایی که در قانون برای شورا ها آمده اجرا نمی شود و اجرای درست قانون حلال مشکلات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن هاشمی در اولین دیدار خود با نمایندگان فراکسیون شورا ها و مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی که پیرامون مسائل مدیریت شهری برگزار شد گفت: در ابتدا لازم می دانم در خصوص ارتباط خود با مجلس شورای اسلامی توضیحاتی ارائه دهم.

وی افزود: با توجه به اینکه ریاست شورای عالی استان ها بر عهده آقای الویری است لذا احساسم این بود که اگر بخواهم فرا تهرانی عمل کنم تداخل با ریاست آقای الویری در قامت رییس شورای عالی استانها خواهد داشت ولی ما اعضای شورای اسلامی شهر تهران از همان روزهای آغاز به کار شورا در دوره پنجم با اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی جلسه داشتیم و روابط خوب و مناسبی بین ما و مجلس برقرار است و امیدواریم این روابط با شما عزیزان نیز بیش از گذشته باشد.

هاشمی ادامه داد: ظرفیت مجلس یک ظرفیت عظیم و امیدوار کننده است. حضور نمایندگان به عنوان ناظر در دستگاه های اجرایی می تواند کمک رسان باشد.

 وی اضافه کرد: با این حال ما امیدواریم با ثباتی که در شهرداری تهران ایجاد شده بتوانیم با رویکردی جدید استفاده بهینه از این ظرفیت را داشته باشیم.

 رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود گفت: اولویت ها در شورا تبیین شده و کمیسیون های تخصصی در این زمینه اقدامات کافی انجام داده اند اما نکته اصلی  که هر شهرداری باید به آن بپردازد خدمات است.

وی افزود: مردم باید این احساس را داشته باشند که به صورت مساوی خدمات می گیرند و این رویکرد شورای پنجم است.

 هاشمی افزود: بر اساس نظر سنجی هایی که انجام شده کاملا مشخص است که مشکل اصلی تهران که ۹۳ درصد مردم به آن اشاره داشته اند  آلودگی هوا و ترافیک بوده و ما امیدواریم با محوریت حمل و نقل ریلی و اتوبوس این مشکل را در کوتاه مدت حل کنیم.

 وی اظهار داشت: این امکان وجود دارد با زیر ساخت های ایجاد شده تعداد سفر با مترو به ۷ میلیون و با  اتوبوس را به ۵ میلیون سفربرسانیم یعنی   در حدود ۱۲ میلیون سفر را در تهران با حمل و نقل عمومی انجام دهیم. این امر قطعا رضایت مندی مردم را در پی خواهد داشت.

 هاشمی عنوان داشت: البته در محدوده مرکزی تهران در حال حاضر  ۴۱ ایستگاه مترو و ۷۶ ایستگاه بی ار تی داریم. در چنین حالتی  در ۳۱ کلیومتر مربع مساحت وجود  این تعداد ایستگاه یعنی با پیمایش هر ۳۰۰ متر یک دسترسی به سیستم حمل و نقل عمومی وجود خواهد داشت. این در حالی است که در حال حاضر خط ۶ و ۷ و ۳ با ظرفیت پایینی کار می کنند  و حتی در خط ۱ و ۲ مترو به جای سر فاصله ۲ دقیقه ای در حال حاضر با سرفاصله  ۴ الی ۵ دقیقه  قطار ها کار می کنند.

هاشمی افزود: گرچه هم در مجلس و هم در دولت امکانی فراهم شده که بتوانیم  از فاینانس استفاده کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به موضوع آسیب های اجتماعی شهر تهران اشاره کرد و گفت:  نکته ی بعدی آسیب های اجتماعی تهران است که  ۸۳ درصد مردم  اعلام کردند نسبت به آسیب های اجتماعی حساس هستند.

وی افزود: از معتادان و مصرف کنندگان مواد مخدر که متجاهر هستند  تا کودکان کار و متکدیان؛ مردم دوست دارند این مسائل را در تهران نبینند. ما هم  قصد داریم روی این موضوع با محوریت و کمک از سمن ها کارهای اساسی انجام دهیم. کار تهران کار سختی نیست چرا که فعالیت های زیر ساختی عمیقی شده ولی از ظرفیت های موجود به دلیل عدم تجهیزشان استفاده نمی شود.

 هاشمی همچنین افزود: در بعد شهر سازی و معماری نیز مشکلاتی وجود دارد. شورای پنجم از همان ابتدا قانون تراکم فروشی و شهر فروشی را ممنوع کرد و محوریت را گذاشتیم بر بافت فرسوده، در حال حاضر هم کاملا می دانیم در بافت فرسوده چه باید  بکنیم ولی چون قانون شوراها درست اجرا نمی شود  مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: کلیه اختیارات و مسئولیت هایی که در قانون برای شورا ها آمده اجرا نمی شود و این در حالی است که وزارت کشور از اینکه شوراها قدرت بگیرند ممانعت می کنند واین امر را مخل امنیت حکومت می دانند. در حالی که شوراها می توانند و نشان داده اند که هم مسئولیت پذیر باشند و هم موفق عمل کنند. یکی از مشکلات ما در بافت فرسوده همین عدم اجرای قانون است که دولت وسایر دستگاه ها دخالت می کنند.

وی ادامه داد: با این حال ما در شورای پنجم محوریت را  بر ساخت در بافت فرسوده به جای ساخت در باغات  قرار دادیم  و امیدواریم با تدابیر دولت روش های مناسبی برای سرمایه گزاری در بافت فرسوده به جای باغات اندیشیده شود.

 هاشمی همچنین بیان داشت: در خصوص بحث ساختار مدیریت شهری نیز باید بگویم یکی از موانع و مشکلات ازدیاد پرسنل است که این مشکل همه شهرداری ها می باشد و هیچ شهری نیست که از زیادی پرسنل نالان نباشند. در تهران هم همین است، در حال حاضر ما  ۶ هزار میلیارد تومان داریم حقوق می دهیم در حالی که باید نصف این مبلغ را می پرداختیم  لذا باید چابک سازی و کوچک سازی را مد نظر قرار دهیم.  

هاشمی افزود: در امد پادار عنصری است اگر اتفاق نیافتد شهر ها دچار مشکل می شود، با این رویه  شهر فروشی و خام فروشی به قدری اتفاق می افتد که شهر ها از بین می روند. قانون های خوبی هم در این زمینه داریم ولی درست اجرا نمی شود. چرا که قوانین اجرا نمی شود. شما ببینید در قانون برای حمایت از سامانه های ریلی سوبسید اندیشیده شده که در قانون یارانه ها نیز بدان اشاره شده است  ولی تنها بخشی از این قانون که اجرا نمی شود همین امر است. این در حالی است که در همه جای دنیا سوخت را گران می فروشند و از مالیات حاصل از آن برای توسعه حمل و نقل عمومی هزینه می کنند در حالی که در کشور ما عکس این امر صادق است و آن وقت می گوییم چرا خودرو محوری باب شده!

وی خاطر نشان ساخت: قطعا در این زمینه مجلس نیز وظیفه دارد چرا که وقتی قانون بد اجرا می شود مجلس باید نظارت کند. اینکه قانون بد اجرا می شود قطعا باید مجلس نظارت کند.

وی در ادامه افزود: در خصوص مالیات ارزش افزوده شما توجه کنید اگر قانون درست اجرا شود بیش از ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان عایدی نصیب شهرداری خواهد شد.

وی یاد آور شد: در زمینه درآمد های اتفاقی نیز چنین است عوایدی که نصیب بساز و بفروش ها می شود هیچ مالیاتی برای آن وضع نمی کنند و ما می توانیم این مهم را در شورای عالی استان ها پیگیری کنیم.  

هاشمی در خاتمه نیز در خصوص بحث انتخاب شهردار تهران گفت: شهردار تهران باید سه ویژگی داشته باشد؛ نخست آنکه ساختار حکومت نباید نگاه منفی به وی داشته باشد چرا که این جایگاه  هماهنگی با  دولت رامی طلبد. کارایی شهردار باید بالا باشد و در نهایت همکاری باشورا مهم است. در هر دوره ای هم که شهرداری ها مناسب عمل کرده اند این سه ویژگی وجود داشته است.

وی در پایان گفت: انتخاب شهردار بر عهده شورا است و شورا نظر نهایی در این مهم را خواهد داد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما