شناسهٔ خبر: 25154608 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دستاوردهای مجلس دانش‌آموزی تشریح شد

وزارت آموزش و پرورش

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیاز سنجی، تربیت اجتماعی و تربیت سیاسی و مشارکت در تصمیم سازیها را از دستاوردهای مجلس دانش آموزی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی با اشاره به تشکیل آخرین نشست دوره هشتم مجلس شورای دانش آموزی در تهران اظهار کرد : دانش آموزان در این نهاد فرهنگ تعامل و مهارت های ارتباطی را فرا گرفته و با مقوله های فرهنگی آشنا می شوند.

وی ایجاد روحیه انتقادی و انتقادپذیری و کمک به مسئولان برای تصمیم گیری در حوزه های مختلف آموزشی و پرورشی را از دیگر دستاوردهای مجلس دانش آموزی برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین موانع در حوزه تعلیم و تربیت را آموزش زدگی، دانش محوری و کنکور زدگی دانش آموزان اعلام و از آن به عنوان بلای جان نظام آموزشی یاد کرد و گفت: تمامی تمرکز دانش آموزان بر دانش اندوزی است به همین خاطر زمانی باقی نمی ماند که دانش به رفتار تبدیل شود.

کاظمی برگزاری آزمون ها و کنکور را سدی بزرگ درمسیر تحقق مسائل تربیتی و پرورشی دانست و اظهار کرد: همین مساله مانع تحقق کامل سند تحول نظام آموزشی شده است.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مجلس دانش آموزی از سال ۸۰ ۱۳و بنا بر مصوبه ۶۷۲ شورای عالی آموزش و پرورش راه اندازی شد و انتخابات آن هر دو سال یک بار برگزار می شود، گفت: حدود ۹۲ هزار مدرسه و ۱۱ میلیون دانش آموز در انتخاب نمایندگان این مجلس مشارکت دارند.

کاظمی تصریح کرد: در ابتدا دانش آموزان در سطح مدرسه اقدام به برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی کرده و ۶۲ هزار نفر به عنوان نماینده دانش آموزان در شورا انتخاب می شوند.

وی اضافه کرد: روسای این شوراهای دانش آموزی سپس وارد مرحله شهرستانی شده و با شرکت در انتخابات به مرحله استانی راه می یابند و در نهایت به ازا هر صد هزار دانش آموز در استان یک نفر به عنوان نماینده وارد مجلس دانش آموزی می شود.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مجامع مشورتی مجلس دانش آموزی سال تحصیلی آینده در استان ها فعال می شود، گفت: بنای این مجلس بر کارهای اجرایی نیست بلکه هدف ایجاد بستری برای تربیت دانش آموزان است.

رئیس مجلس دانش آموزی نیز در این نشست گفت: امروز به واسطه شکل گیری مجلس دانش آموزی فضایی ایجاد شده تا دانش آموزان به راحتی پشت تریبون این مجلس قرار گرفته و با آزادی بیان انتقادها و پیشنهادهای آموزشی و پرورشی خود را به نمایندگی از دانش آموزان سراسر کشور ابراز می کنند.

محمد عرفان زاهدی با اشاره به اینکه هدف این مجلس تربیت بعد اجتماعی دانش آموزان است، افزود: تمامی دغدغه مجلس دانش آموزی این است که مشکلات دانش آموزان را در پنج کمیسیون ورزش و سلامت، ارتباطات، تربیتی، علمی آموزشی، فرهنگی و هنری و کمیسیون محیط زیست که به تازگی اضافه شده، مورد بررسی قرار دهد.

وی ادامه داد: نمایندگان این مجلس همچنین در کمیسیون های یاد شده طرح های مختلفی را ارائه کرده و پس از تصویب در اختیار شورای عالی آموزش و پرورش قرار می دهند تا مسئولان در تصمیم گیری ها و برنامه های خود لحاظ کرده و به مرحله اجرا درآورند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش وپرورش،رئیس مجلس دانش آموزی مدارس محیط یار، مدارس سبز، تاسیس سازمان سلامت دانش آموزی، فضای مجازی، نظام نامه بوفه مدارس را از جمله طرح هایی ذکر کرد که در مجلس هشتم طراحی شده و به زودی به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه می شود.

زاهدی خاطرنشان کرد: باید به جوانان در قالب نهادهایی همچون مجلس دانش آموزی فرصت حضور و اظهار نظر داده شود چرا که هر زمان به نوجوانان و جوانان بها داده شده نتایج مثبتی به دست آمده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما