شناسهٔ خبر: 25153867 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی

1.1 میلیون نفر در‌ آذربایجان‌شرقی سرکار می‌روند

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی گفت: بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت استان شاغل بوده و نرخ بیکاری استان 10.7 درصد ثابت است، تلاش می‌کنیم با ایجاد مشاغل جدید نرخ بیکاری استان ثابت بماند.

صاحب‌خبر -

میراحد حسینی  در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود واحدهای صنعتی در استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: 17 ناحیه صنعتی در استان آذربایجان‌شرقی وجود دارد و در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی حدود ۵۰ هزار نفر نیروی انسانی  مشغول به کار هستند.

وی  با اشاره به وجود تعاونی‌های فعال در سطح استان افزود: حدود 5 هزار تعاونی در سطح استان وجود دارد که بیش از 4 هزار تعاونی فعال هستند.

حسینی  افزود: 45 درصد جمعیت شاغل استان در بخش تعاونی‌ها فعال هستند.

وی  حجم سرمایه‌گذاری در بخش تعاونی را 30 هزار و 625 میلیارد ریال سرمایه اولیه اعلام کرد و یادآور شد: در بخش تعاونی‌های تولیدی از وضعیت خوبی برخوردار هستیم  به طوریکه بعضی از تعاونی‌های مرزی و عشایری 89 هزار و 767 هزار دلار صادرات دارند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی تعداد واحدهای کاریابی در سطح استان را 54 واحد اعلام کرد و افزود: این واحدهای کاریابی سالانه 30 هزار نفر را ثبت‌نام کرده و سالانه  به طور متوسط برای 10هزار نفر شغل پیدا کرده و به واحدهای تولیدی معرفی می‌کنند.

وی در ادامه به اعتبارات اختصاص یافته به بخش مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: 40هزار و 800 میلیارد تومان در بخش مشاغل خانگی اعتبار اختصاص یافته بود.

حسینی تصریح کرد: در این زمینه 8 هزار نفر درخواست تسهیلات داده بودند که به بانک‌ها معرفی شدند و بانک‌ها به 2 هزار نفر تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به  اعتبارات اختصاص یافته به اشتغال فراگیر در استان اظهار داشت: از محل اشتغال فراگیر 20 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که سهم استان آذربایجان‌شرقی در این زمینه 873 میلیارد تومان است و حدود  100 میلیارد تومان طرح و درخواست به بانک‌ها معرفی شده‌اند و3 تا 4 میلیارد تومان آن توسط بانک‌ها پرداخت شده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود سهم استان آذربایجان‌شرقی را از سهمیه اشتغال روستایی را 350 میلیارد تومان ذکر کرد و اظهار داشت: از این میزان 150 میلیارد تومان آن ابلاغ شده است و استقبال از تسهیلات مشاغل روستایی خیلی بیشتر است.

حسینی افزود: در بحث اشتغال روستایی 8 هزار و 500 نفر درخواست تسهیلات داده‌اند و جمعاً یک‌هزار و 100طرح به بانک‌ها پیشنهاد شده که مبلغ آن 170 میلیارد تومان است.

وی اظهار امیدواری کرد که در سال‌جاری از محل اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی و در زمینه رونق تولید و بازسازی و نوسازی  40 تا 50 هزار فرصت شغلی در استان آذربایجان‌شرقی ایجاد شود.

حسینی با اشاره به انجام اقدامات در زمینه صیانت از نیروی کار بیان داشت: 562 کمیته ایمنی و حفاظتی برای صیانت از نیروی کار و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از کار ایجاد شده و 23 هزار مورد بازرسی از واحدهای تولیدی انجام شده است.

وی، ادامه داد: 520 تشکل کارگری و کارفرمایی در واحدهای تولیدی ایجاد شده است که از این تعداد 430 مورد تشکل کارگری و 90 مورد نیز تشکل کارفرمایی بوده است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مورد مشاغل سخت و زیان‌آور نیز ابراز کرد: افرادی که در مشاغلی که شامل سختی‌کار و زیان آور بوده و 40 سال سن ه و 20 سال دارای سابقه کار باشند، می‌توانند پیش از موعد بازنشسته شوند و در مجموع 20 هزار نفر از این قانون استفاده کرده و بازنشسته شده‌اند.

وی با اشاره به تعداد مستمری بگیران صندوق بازنشستگی خاطرنشان ساخت: 67 هزار نفر مستمری بگیر صندوق بازنشستگی وجود دارد که این افراد کارمند بوده و مشمول خدمات کشوری هستند و در کنار آنها 161 هزار نفر عضو صندوق بیمه اجتماعی، عشایری و کشاورزی هستند و خدمات این صندوق شامل بیمه اجتماعی بوده و بیمه درمانی را شامل نمی‌شود.

نظر شما