شناسهٔ خبر: 25153590 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کرمانشاه| شهرهایی که شناور می‌شود؛ آبگرفتگی تقدیر هر بارندگی در کرمانشاه+فیلم

R41380/P1377/S6,68/CT7

تقدیر و سرنوشت شهرهای استان کرمانشاه اینگونه است که پس از هر بارندگی با شناور شدن سبب آبگرفتگی معابر و انسداد عبور و مرور شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، بارش باران، ایجاد ترافیک و آبگرفتگی معابر همیشه سه واژه همراه در استان کرمانشاه هستند که در واقع نه‌تنها حکایت امروز و دیروز بلکه حکایتی قدیمی محسوب می‌شود که روی دیگری از بی‌تدبیری مسئولان و مدیریت شهری را نشان می‌دهد.

هرچند همیشه انجام اقداماتی برای رفع مشکل آبگرفتگی معابر عمومی در سطح شهرها مخابره می‌شود اما گویا این موضوع مهم به سرعت در هیاهوی موضوعات دیگر به فراموشی سپرده می‌شود و باز هم با بارش باران معابر عمومی و خیابان‌های سطح شهر به دلیل نداشتن کانال‌های هدایت‌کننده آب‌های سطحی با آبگرفتگی مواجه می‌شوند.

این موضوع در مرکز استان که از گستردگی بسیاری برخوردار است به بحران نزدیک می‌شود و کرمانشاه اکنون از وجود زیرساخت‌های لازم برای مهار بارندگی‌ها محروم است و در روزهای بارندگ رفت‌وآمد نه‌تنها برای پیاده‌ها بلکه برای خودروها نیز دشوار می‌شود.

ضرورت اتمام طرح مطالعاتی دفع آب‌های سطحی

فرماندار کرمانشاه با اشاره به اینکه در زمینه رفع اشکال آبگرفتگی معابر بین آب فاضلاب شهری و شهرداری اختلاف نظرهایی وجود دارد، اظهار داشت: در برخی از معابر و کوچه‌های شهری به دلیل وضعیت توپوگرافی خاص برای عبور آبهای سطحی از منهول فاضلاب استفاده شده که در زمان بارندگی شدید فاضلاب به داخل منازل بر می‌گردد.

فضل‌الله رنجبر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه مکاتباتی با شهرداری و آب و فاضلاب شهری در این زمینه انجام شده است، عنوان کرد: محل عبور آب و فاضلاب باید اصلاح شود چنانچه این اقدام در برخی از کوچه‌ها انجام شده است.

وی درباره راهکار این معضل همیشگی گفت: بهترین راهکار این است که شهرداری باید طرح مطالعاتی دفع آب‌های سطحی را به اتمام برساند و اقدامات لازم برای دفع آب‌های سطحی در کوچه‌های باقیمانده نیز انجام شود.

رنجبر با اشاره به اینکه باید امسال دفع آب‌های سطحی به صورت کامل در شهر کرمانشاه اجرا شود، افزود: در راستای طرح مطالعاتی دفع آب‌های سطحی در کرمانشاه کانال‌های دفع آب ایجاد شده و در برخی از مناطق نتیجه داده اما در برخی از مناطق نیز مشکلاتی وجود دارد که شهرداری باید طرح مطالعاتی دفع آب‌های سطحی برای رفع مشکلات موجود را به پایان برساند.

هشدارهای هواشناسی برای آبگرفتگی معابر

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: با نفوذ موج اصلی از سامانه بارشی به جو منطقه، امروز و احتمالاً فردا، علاوه بر کاهش دمای روزانه، به تناوب شاهد بارندگی همراه با وزش باد و رعد و برق در سطح استان خواهیم بود.

محمد خسروی عنوان کرد: بارش که در ساعاتی از اواخر وقت امروز تا صبح فردا و در نیمه شمالی به‌ویژه شمال غرب و اورامانات و مناطق غربی استان از شدت بیشتری برخوردار است با آبگرفتگی معابر عمومی و رگبار تگرگ و در برخی نقاط به طور عمده در مناطق یاد شده با احتمال سیلاب های محلی نیز همراه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تخمین دامنه بیشترین بارش 30 تا 50 میلیمتر به‌ویژه در مناطق یاد شده است، گفت: بنابراین به مسئولان دستگاه‌های اجرایی و مردم استان توصیه می‌شود جهت جلوگیری از مخاطرات احتمالی تمهیدات لازم را به کار گیرند.

آماده‌باش دستگاه‌های امدادی برای کمک‌رسانی

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه با اشاره به اینکه 500 نفر از نیروهای هلال‌احمر در سطح استان در حالت آماده‌باش قرار دارند، بیان کرد: این نیروها در پایگاه‌های بین جاده‌ای و شعب استان کرمانشاه مستقر شده‌اند.

محمدرضا امیریان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه 15 پایگاه هلال‌احمر در سطح استان کرمانشاه در حالت آماده‌باش قرار دارد، عنوان کرد: به همشهریان توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

مدیرعامل آتش‌نشانی کرمانشاه نیز با اشاره به گستردگی بسیار بیشتر شهر کرمانشاه در مقایسه با سایر شهرهای استان، گفت: تمام نیروها در حالت آماده‌باش قرار دارند و امکانات مورد نیاز نیز تأمین و تجهیز شده است.

غلامرضا رضایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه 190 نیروی آتش‌نشانی در آماده‌باش هستند، افزود: با توجه به حساسیت موضوع در صورت نیاز تعداد نیروها برای امدادرسانی در سطح شهر افزایش می‌یابد.

آماده‌باش 600 نیروی شهرداری کرمانشاه

مدیر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه از آماده‌باش کامل نیروهای خدمات شهرداری کرمانشاه خبرداد و اظهار داشت: براساس اطلاعیه‌های هواشناسی از ابتدای بارندگی‌‌ها در مناطق هشت‌گانه شهر کرمانشاه 500 نفر از نیروهای خدمات شهرداری به صورت مستقیم و 100 نفر به صورت غیرمستقیم آماده‌باش بوده و خدمات ارائه می‌دهند.

احمدرضا رحیمی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه نیروهای خدماتی شهرداری به صورت شبانه‌روز در سطح شهر حضور دارند، عنوان کرد: در هر کدام از مناطق شهری 60 نفر نیروی خدمات شهرداری، پنج دستگاه خودرو و ماشین‌آلات شهرداری و تجهیزات در اختیار نیروها قرار دارد و ‌ایستگاه‌های آتش‌نشانی آمادگی کامل را دارند.

رحیمی با اشاره به اینکه سامانه 137 شهرداری گزارش شهروندان در زمینه آبگرفتگی معابر عمومی را دریافت می‌کند، گفت: بیشترین مشکل در زمان بارش باران برگشت فاضلاب به داخل منازل مسکونی است و از ابتدای فصل بارندگی نسبت به رفع آبگرفتگی کانال‌ها تذکر داده شده است.

وی با بیان اینکه آبگرفتگی در مناطق مختلف سطح شهر کرمانشاه متفاوت است، بیان کرد: یکی از معضلات شهرداری‌ لوله‌گذاری داخل جوی آب و ساخت پل‌های فلزی بدون هماهنگی با شهرداری توسط مردم است که این امر سبب انسداد مسیر آب شده و آب باران موجود در جوی‌ها به داخل خیابان‌ها سرازیر می‌شود.

مدیر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه با اشاره به اینکه شهروندان در صورت بروز مشکل با تلفن گویای 137 تماس بگیرند، گفت: پس از تماس شهروندان نیروهای خدمات شهری به سرعت در محل حوادث حاضر و به ایفای نقش می‌پردازند.

رحیمی با بیان اینکه مردم در راستای جلوگیری از آبگرفتگی با شهرداری همکاری کنند، افزود: شهروندان جهت جلوگیری از آبگرفتگی از ریختن زباله‌های شهری و نخاله ساختمانی به ویژه یونولیت در مقابل جوی‌های آب و کانال‌های خودداری کنند.

نبود کانال‌های هدایت‌کننده آب در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر کرمانشاه سبب تجمع آب در نقاط مختلف شده و این موضوع شهروندان را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند و عدم وجود یک سیستم کارآمد در هدایت آب‌های سطحی و مسیر اصلی شهر و نبود طرح جامع و استراتژی در زمینه جمع‌آوری آب‌های سطحی از عمده دلایل آب‌گرفتگی معابر شهر است که باید با تعامل آب و فاضلاب شهری و شهرداری رفع شود.

انتهای پیام/ش

نظر شما