شناسهٔ خبر: 25153475 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

محمد رضا رحیمی آزاد شد

"عفو مشروط" دولتمرد احمدی‌نژادی

صاحب‌خبر -
فرارو- در روز‌هایی که رسانه‌های مملو از اخباری درباره سعید مرتضوی و بازداشت اوست، وکیل محمد رضا رحیمی اعلام کرد که او با عفو مشروط از زندان آزاد شده است. محمدرضا رحیمی نیز همچون سعید مرتضوی یکی از چهره‌های سیاسی نزدیک به محمود احمدی نژاد بود و به نوعی از یاران قدیمی او به حساب می‌آید. اما حالا روابطش با رییس جمهور پیشین شکرآب است.
قصه دو رفیق قدیمی؛ از

به گزارش فرارو، روز گذشته کورش روشن وکیل محمدرضا رحیمی در باره آخرین وضعیت موکلش گفت: «محمدرضا رحیمی هفته گذشته در حالی که وارد چهارمین سال حبس شده بود برابر با مقررات قانونی در قالب آزادی مشروط از حبس خارج شده‌است.»

محمدرضا رحیمی از چهره‌های سیاسی کشور است که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد توانست در دولت نقش کلیدی بر عهده گیرد. او ۴ سال تمام معاون اول احمدی نژاد بود. رحیمی در واقع زمانی که احمدی نژاد نتوانست اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان معاون اول خود منصوب کند، معاون اول شد. پیش از آن رحیمی معاون پارلمانی احمدی نژاد بود. او از چهره‌های با ثبات همراه با دولت نهم و دهم به حساب می‌آید.
 
رفیق قدیمی
رحیمی سیاستمداری بود که بسیار به احمدی نژاد علاقه‌مند بود، او بار‌ها ارادت خود را به رییسش نشان داده بود. در سال‌های اولیه روی کار آمدن احمدی نژاد که هنوز رحیمی وارد دولت نشده بود جمله‌ای از او نقل شده است که نشان دهنده میزان این ارادت است. او در سال ۸۵ زمانی که رییس دیوان محاسبات بود گفته بود: «در سوریه یکی از مسلمانان به من گفت که من معتقدم اگر بنا بود بعد از پیامبر، پیامبری دیگر بیاید، آن احمدی‌نژاد بود. این ابراز احساسات برای ما افتخار بزرگی است و به برکت وجود شما، ما را مورد نوازش و احترام قرار می‌دادند.» البته برخی این نقل قول را "چاپلوسانه" تفسیر کرده اند.

مشخص نیست که دقیقا رابطه و رفاقت بین احمدی نژاد از چه زمانی آغاز شده است، اما این دو در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در دو استان غربی کشور به عنوان استاندار فعالیت می‌کردند. احمدی نژاد استاندار کردستان بود و رحیمی استاندار اردبیل.

حداقل می‌توان گفت رابطه آن‌ها در این دوران بیش از هر زمانی دیگر بوده است. رحیمی و احمدی نژاد بعد‌ها علیه رییس پیشین خود یعنی هاشمی رفسنجانی شورش کردند و خانواده او را متهم به فساد کردند. رحیمی به عنوان رییس دیوان محاسبات پیشتاز افشای ماجرای استات اویل و کرسنت بود و مهدی هاشمی را متهم کرد و احمدی نژاد هم با بلند کردن پرچم ضدیت با هاشمی به ریاست جمهوری رسید.

پس از رسیدن احمدی نژاد به ریاست جمهوری، او رحیمی را وارد دولت کرد و به عنوان معاون پارلمانی خود برگزید. رحیمی در ماجرای رسوایی علی کردان وزیر کشور در دولت نقش کلیدی بازی کرد. گفته می‌شود زمانی که نمایندگان به دنبال استیضاح کردان به خاطر تقلبی بودن مدرکش بودند، رحیمی سعی کرد با روش‌های مختلف نمایندگان را راضی کند که از این استیضاح دست بکشند و یا اینکه رای اعتماد مجدد به کردان دهند. در این زمان برخی نمایندگان ادعا کردند که رحیمی به دنبال تطمیع آن‌ها بوده است.
 
رحیمی بعدها متهم شد مانند کردان مدرک دکترایش جعلی است.
قصه دو رفیق قدیمی؛ از
 
در جمع یاران کلیدی

تلاش رحیمی در ماجرای رسوایی کردان او را به احمدی نژاد نزدیک‌تر کرد. با این حال یکی از خصوصیات مهم رحیمی این بود که او هیچ گاه برچسب "انحرافی" را از سوی جریان اصولگرا دریافت نکرد. عنوانی که ابتدا از سوی جریان اصولگرا در دولت دهم برای اسفندیار رحیم مشایی و پس از آن حمید بقایی به کار برده می‌شد. در واقع محمد رضا رحیمی با وجود اینکه در حلقه اصلی یاران احمدی نژاد قرار گرفته بود، اما در حلقه مشهور به "انحرافی" جایی نداشت. می توان گفت غیر از رحیمی مجتبی ثمره هاشمی نیز وضعیتی اینچنینی داشت.

رحیمی در دوران چهار سال حضورش به عنوان معاون اول احمدی نژاد هیچگاه از او فاصله نگرفت و سعی کرد به عنوان رفیقی قدیمی پشتش بیاستد. حتی زمانیکه ماجرای ۱۱ روز خانه نشینی احمدی نژاد پیش آمد و اصولگرایان به شدت به او تاختند و حتی برخی از اعضای کابینه فاصله خود را با رییس جمهور افزایش دادند، اما رحیمی همچنان در حلقه اصلی دولت باقی ماند.
 
قصه دو رفیق قدیمی؛ از
 
اتهام فساد
با این وجود پس از ماجرای خانه نشینی رفته رفته فاصله احمدی نژاد با حاکمیت افزایش یافت. این افزایش فاصله موجب شد پرونده قضایی مقامات دولت نیز یکی یکی رو شود و مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا نام محمد رضا رحیمی به عنوان متهم در پرونده فساد بیمه مطرح شد.

در آن زمان محمدرضا رحیمی به عنوان موثرترین چهره "حلقه فاطمی" معرفی شد. اعضای این حلقه متهم بودند که با روش‌های گوناگون دست به اختلاس در بیمه ایران زده‌اند.

در همین راستا احمدی نژاد تیرماه ۱۳۹۰ ظاهرا در واکنش به اتهامات مطرح شده علیه رحیمی و برخی دیگر از اطرافیان خود گفت: "کابینه خط قرمزی است که اگر بخواهند به آن دست اندازی کنند، دیگر من باید وظیفه قانونی خود را انجام دهم و این حتما به کشور آسیب می‌زند. "

اما پس طرح اتهامات رحیمی در دادگاه و برخی اتفاقات دیگر ظاهرا در پشت پرده فاصله میان رییس جمهور و معاون اولش افزایش یافت.

اخلال ارزی سال ۹۱ و ماجرا‌های پیش آمده در آن زمان باز هم محمد رضا رحیمی را در میان متهمان قرار داد. گفته می‌شد یکی از صرافی‌های مهم کشور یعنی صرافی زریوار که متعلق خانواده روز چنگ از سرمایه داران استان کردستان بود در این اخلال نقش مهمی ایفا کرده است. براساس اعا‌هایی که آن زمان منتشر شد، خانواده روز چنگ تحت حمایت سیاسی رحیمی بودند. نقش رحمی در آن اخلال ارزی تاکنون روشن نشده است. 

سال‌های ۹۱ تا ۹۳ سال‌های بسیار بدی برای رحیمی بودند. او در این سال‌ها به دادگاه رفت، محاکمه شد و از طرف دیگر در دولتی فعالیت کرد که رییسش متهم به "انحراف " شده بود.

شاید یکی از بدترین روز‌های رحیمی "یکشنبه سیاه" در بهمن ماه سال ۹۱ بود. روزی که عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر وقت کار و رفاه، به خاطر انتصاب سیعدی مرتضوی به عنوان رییس سازمان تامین اجتماعی از سوی مجلس استیضاح شد. در آن روز محمود احمدی نژاد که برای دفاع از وزیر به مجلس رفته بود ویدئویی منتشر کرد و براساس آن فاضل لاریجانی برادر روسای قوای مقننه و مجریه را متهم به فساد کرد.

آن روز جدال لفظی شدیدی میان علی لاریجانی و احمدی نژاد در مجلس رخ داد. تصاویر آن روز ناراحتی شدید محمد رضا رحیمی را نشان می‌دهد که نشان دهنده اختلافش با رییس جمهور برای نمایش آن ویدئو در مجلس وقت بود. او بعد‌ها از "یکشنبه سیاه" به تلخی یاد کرد.

سال‌های سخت ۹۱ تا ۹۲ به پایان رسید. دوران احمدی نژاد و معاونت اولی رحیمی نیز تمام شد. اما پرونده فساد رحیمی در بیمه همچنان باز بود. نهایتا دادگاه محمدرضا رحیمی را به به ۵ سال و ۹۱ روز حبس و پرداخت ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رد مال و ۱ میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شد. این محکومیت باعث شد روابط تیروه و تار دو رفیق قدیمی افشا شود.
 
قصه دو رفیق قدیمی؛ از
نامه افشاگرانه
پس از محکومیت رحیمی، احمدی نژاد به دفاع از او نپرداخت، حتی دفترش با صدور اطلاعیه‌ای از اتهامات رحیمی اعلام برائت کرد.

دفتر احمدی نژاد در بهمن ماه سال ۹۳ در اطلاعیه خود تاکید کرد "اصولا این موضوع هیچ ارتباطی با دولت و حتی دوره خدمت ایشان در دولت‌های نهم و دهم ندارد و دلیل اصرار بر ارتباط دادن آن به دولت قبل بر همگان آشکار است. "

در بخشی از بیانیه دفتر احمدی نژاد آمده بود: «تمام ماجرای آقای رحیمی حتی با فرض صحت اتهامات و قبول رسیدگی قانونی و صحیح، مربوط به سال ۸۶ و قبل از آن و دوره ریاست ایشان بر دیوان محاسبات کشور وابسته به مجلس شورای اسلامی و پیش از همکاری و حضور ایشان در دولت نهم بوده و در آن زمان چنین مسائلی مطرح نبوده است.»

در واکنش به بی تفاوتی احمدی نژاد نسبت به حکم زندان رحیمی، معاون اول پیشین او نامه‌ای بسیار تند منتشر کرد.

این بیانیه ۱۴ بهمن سال ۹۲ منتشر شد و در آن رحیمی برای اولین بار ادعا‌هایی را علیه احمدی نژاد طرح کرد. او با اشاره به پرونده مالی خود نوشت: "آقای احمدی نژاد، به‌راستی نمی‌دانید یا فراموش کرده‌اید که ماجرای این پرونده چیست؟ " رحیمی افزود: "شاید فراموش کرده‌اید که رحیمی محکوم امروز، چوب لجبازی‌ها و آبروبری‌های گاه و بیگاه شما را می‌خورد. "

محمدرضا رحیمی در آن نامه به برنامه ریزی برای رقابت‌های انتخاباتی دوره هشتم مجلس اشاره کرده و گفت: "در این راستا برای انتخابات مجلس هشتم نیز کمیته‌ای متشکل از برخی چهره‌های اصولگرا برگزار و بنا شد از کاندیدا‌های اصولگرا در سطح کشور از طریق کمک‌های غیردولتی پشتیبانی مالی شود. "

او از فردی به نام "جابر ابدالی" نام برد که مبلع ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را برای پرداخت به حدود ۱۷۰ نفر از کاندیدا‌های مجلس هشتم پرداخته است.

او در این نامه بدون نام آوردن از اسفندیار رحیم مشایی، مدعی شده که با حمایت محمود احمدی نژاد از رحیم مشایی مخالف بوده و خطاب به رئیس سابق خود گفت: "در اواخر دولت هربار که به مشورت می‌نشستیم به سروش آسمانی کذایی بیشتر توجه می‌کردید تا مشورت‌های ناشی از تجربه‌های مختلف من. " رحیمی افزود: "در سال آخر دولت اصرارتان بر کاندیداتوری فرد مورد نظر چنان بود که گویی از جایی به شما الهام می‌شده است. "

او اختلاف نظرش با احمدی نژاد در ماجرای برکناری مرضیه وحید دستجردی وزیر وقت بهداشت و قهر ۱۱ روزه اش اشاره کرده واز او گلایه کرده که چرا درباره "صحت و سلامت زندگی" او که "از نزدیک با آن آشنا" است گواهی نداده است. او نوشته بود: "آیا نباید می‌گفتید که رحیمی پس از عمری خدمت، چون حقوق و مزایای بازنشستگی‌اش برقرار نشده، برای گذران زندگی به سختی افتاده است؟ "

این نامه در واقع نشان داد که رابطه معاون اول احمدی نژاد با او خیلی هم نزدیک نبوده و اختلاف نظر‌های زیادی بین آن‌ها وجود داشته است.

تلاش‌های رحیمی برای زندان نرفتن به جایی نرسید او به زندان رفت، البته زندان سختی را از سر نگذراند. گاه و بیگاه به دلایل مختلف و برای زمان‌های طولانی مرخصی می‌گرفت. حالا رحیمی با استفاده از ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی که می‌گوید افرادی که حبس کمتر از ده سال دارند پس از سپری کردن یک سوم از مدت حبس می‌توانند از آزادی مشروط استفاده کنند، آزاد شده است.

رحیمی در شرایطی از زندان آزاد شده که اوضاع احمدی نژاد و نزدیکانش در بدترین شرایط خودش قرار دارد.
 
دیروز سعید مرتضوی که به خاطرش غائله "یکشنبه سیاه" به راه افتاد به اوین رفت. در هفته‌های پایانی سال ۹۶ حمید بقایی دیگر معاون احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری برای گذراندن ۱۵ سال حبس به زندان رفت و اسفندیار رحیم مشایی کلیدیترین مشاور او بازداشت شد. بازداشتی که هنوز ادامه دارد. احمدی نژاد با وجود اینکه برای نجات رحیمی هیچ تلاشی نکرد، اما برای نجات این دو تلاش فراوانی کرده است که تاکنون ناکام مانده است، حتی ممکن است خود نیز به جمع یاران دربندش بپیوندد.

نظر شما