شناسهٔ خبر: 25152834 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

100 درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی زیرپوشش پزشک خانواده است

به گزارش ایرنا کامبیز مهدی زاده روز دوشنبه در مجمع ملی سلامت استان خراسان جنوبی افزود: با توجه به پالایش جمعیتی قرار است 94 هزار نفر در استان از برنامه پزشک

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا کامبیز مهدی زاده روز دوشنبه در مجمع ملی سلامت استان خراسان جنوبی افزود: با توجه به پالایش جمعیتی قرار است 94 هزار نفر در استان از برنامه پزشک خانواده حذف شوند که رقم بالایی است و تهدید بزرگی برای ما محسوب می شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر 386 هزار و 295 نفر در استان مشمول سرانه طرح پزشک خانواده روستایی هستند، همچنین 55 هزار و 157 نفر جمعیت حاشیه نشین و 269 هزار و 489 نفر در شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت مشمول این برنامه می شوند.
وی گفت: 81 درصد دارای دفترچه بیمه روستایی، 19 درصد از کل جمعیت مشمول پزشک خانواده زیر پوشش سایر بیمه ها و کمتر از یک درصد فاقد بیمه هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: متوسط جمعیت زیر پوشش هر ماما در برنامه پزشک خانواده روستایی در استان چهار هزار و 210 نفر، جمعیت زیر پوشش هر پزشک سه هزار و 487 نفر و متوسط ماندگاری پزشک (ماه) 31 نفر است.
وی از فعالیت 504 واحد ارایه دهنده خدمات بهداشتی در استان خبر داد و افزود: 318 خانه بهداشت، 62 مرکز جامع خدمات سلامت روستایی، 11 مرکز بهداشت شهرستان، 39 مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پنج پایگاه روستایی، 2 پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی، پنج مرکز تسهیلات زایمانی و ... از جمله این فعالیت هاست.
مهدی زاده با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: این طرح از سال 92 در کشور آغاز شد و اکنون ادامه دارد که طی این مدت دستاوردهای خوبی در استان حاصل شد و امید است با اصلاحاتی که در این طرح اتفاق می افتد شاهد ارتقای سلامت مردم باشیم.
وی اضافه کرد: احداث 45 واحد بهداشتی و درمانی شامل 2 مرکز خدمات جامع سلامت، 31 خانه بهداشت، سه پایگاه سلامت، هفت پانسیون و 2 آزمایشگاه در استان از جمله این دستاوردهاست.
وی تصویب و راه اندازی 16 پایگاه و 11 خانه بهداشت، افزایش بیتوته در 6 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی مجری برنامه پزشک خانواده از 61 به 67 مورد، فعال کردن چهار واحد آزمایشگاهی در مراکز جاکع خدمات سلامت روستایی و افزایش مراکز نمونه گیری آزمایشات سطح یک در مراکز فاقد آزمایشگاه از 27 به 47 مورد را از دیگر دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت برشمرد.
یکم تا هفتم اردیبهشت هفته سلامت نام دارد. براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شعار امسال هفته سلامت «سلامت برای همه» تعیین شده و موضوع مورد تاکید در این هفته «پوشش همگانی سلامت برای همه و در همه جا» است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در بخش دیگری از سخنانش به هفته سلامت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بر پوشش همگانی سلامت تمرکز شده، به این معنا که همه افراد و جوامع خدمات بهداشتی لازم را بدون تحمل رنج مالی دریافت کنند.
مهدی زاده بیان کرد: پوشش همگانی سلامت همه را قادر می سازد تا خدماتی را که به مهمترین علل بیماری و مرگ مربوط می شود دریافت کنند و از کیفیت خدماتی که دریافت می کنند اطمینان داشته باشند.
وی با بیان اینکه حداقل نیمی از جمعیت جهان از دسترسی کامل به خدمات اولیه سلامت محروم هستند افزود: حدود 100 میلیون نفر در دنیا به دلیل پرداخت هزینه های سلامتی خود به فقر مطلق دچار می شوند.
وی گفت: بیش از 800 میلیون نفر (تقریبا 12 درصد) جمعیت جهان، حداقل 10 درصد از بودجه خانوار خود را صرف هزینه های بهداشتی برای خود و دیگر اعضای خانواده می کنند.
7557*3028
انتهای پیام

نظر شما