شناسهٔ خبر: 25152532 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

افزایش نرخ دلار، ۱۳۰هزار میلیارد تومان پول نصیب دولت می‌کند/ باید ۴۶میلیارد دلار ارز اضافه داشته باشیم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که قیمت رسمی دلار روی ۵ هزار تومان تثبیت می‌شود و به این ترتیب تا پایان امسال ۱۳۰ هزار میلیارد تومان پول نصیب دولت خواهد شد.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ مهرداد لاهوتی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین با تاکید بر اینکه وظیفه بانک مرکزی تعیین نرخ ارز نیست و باید قیمت ارز را بازار و تعادل عرضه و تقاضا مشخص کند، گفت: وظیفه بانک مرکزی این است که امنیت ایجاد کند؛ به این ترتیب که اگر زمانی نرخ ارز پایین آمد ارز را خریداری کند و از متضرر شدن مردم جلوگیری کند و چنانچه زمانی قیمت ارز بالا رفت، در یک بازه زمانی ارز توزیع کند و نرخ بازار را متعادل کند.

لاهوتی با بیان اینکه از محل فروش نفت سالانه 50 میلیارد دلار ارز وارد کشور می‌شود و بیش از 50 میلیارد دلار هم ارزش صادرات غیرنفتی است، اظهار داشت: بنابراین سالانه حدود 100 میلیارد دلار ارز وارد کشور می‌شود و این در حالی است که میزان خروجی ارز از کشورمان حدود 54 میلیارد دلار است و بنابراین باید حدود 46 میلیارد دلار ارز اضافه داشته باشیم ولی به دلیل آنکه برخی موضوعات مدیریت نمی‌شود، شاهد کمبود ارز هستیم.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال در سال 10 میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر می‌کنند و اگر به طور متوسط هر فرد 2 هزار دلار خرج کند، 20 میلیارد دلار می‌شود که عدد بسیار بزرگی است و این را باید مدیریت کرد. در همین حال 25 میلیارد دلار کالای قاچاق هم وارد کشور می‌شود که نظارت و مدیریتی روی آن وجود ندارد.  

نماینده لنگرود در مجلس خاطرنشان کرد: در این میان برخی مسایل هم موجب شده که بخش قابل توجهی از 50 میلیارد دلار کالای غیر نفتی صادر شده به کشور برنگردد؛ از جمله اینکه مثلا دولت به هند نفت فروخته و از آنجا که به دلیل تحریم ها امکان بازگشت پول وجود نداشته، ریال از یک واردکننده برنج گرفته و از آن طرف به واردکننده گفته معادل میزانی که دولت از هند طلب دارد، برنج هندی بردارد و وارد کشور کند.

لاهوتی در بخش دیگری از سخنانش با طرح این موضوع که دولت خواهان افزایش قیمت دلار تا 5 هزار تومان است، گفت: زیرا ما 2 میلیون و 600 هزار بشکه نفت صادر می‌کنیم و قیمت ارز هم در بودجه امسال 3 هزار و 500 تومان پیش بینی شده که تفاوت آن تا 5 هزار تومان 1500 تومان می‌شود که اگر آن را ضربدر 365 روز کنیم، تا پایان سال 97 بالغ بر 130 هزار میلیارد تومان پول در جیب دولت می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه تا پایان سال 97 قیمت رسمی دلار تا 5 هزار تومان می‌رسد و روی این قیمت تثبیت می‌شود، عنوان کرد: حرف مسئولان هم این است که قیمت دلار 4200 تومان است، اما 5 تا 6 درصد افزایش قیمت طبیعی است و بنابراین با توجه به این سخنان می‌توان پیش بینی کرد که نرخ رسمی دلار تا 5 هزار تومان برسد.

لاهوتی در ادامه افزود: اگر دولت بتواند همین قیمت  4200 تا 5 هزار تومان دلار را حفظ کند و کالاهای واسطه ای را هم مدیریت کند، این بالا رفتن نرخ دلار میزان واردات را کاهش می‌دهد و تولیدکننده داخلی قدرت رقابت پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان بالا رفتن نرخ ارز به ضرر کشور نیست، بلکه این نوسانات شدید است که به زیان کشور است و دولت هم نتوانسته کنترل و مدیریتی روی آن داشته باشد.

نظر شما