شناسهٔ خبر: 25152413 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شادا | لینک خبر

رئیس سازمان بورس:

معاملات بورس با نگاه به احکام فقهی طراحی می شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ابزارهای بازار سرمایه(بورس) با نگاه به احکام فقهی و پرهیز از هرگونه صوری سازی معاملات، طراحی و اجرا می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا) به نقل از ایرنا، شاپور محمدی در دیدار با آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، در قم افزود: سازمان بورس به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در حوزه های علمیه برای طراحی ابزارهای جدید مالی در بازار سرمایه است و در این راه خود را مقید به رعایت اصول شرعی می داند.

وی با اشاره به جایگاه مهم حوزه علمیه قم در مباحث اقتصاد اسلامی و لزوم برگزاری همایش های تخصصی در این خصوص، بیان کرد: همکاری مشترک بورس با حوزه های علمیه در موضوع پرورش کارشناسان آشنا به قوانین مالی اسلامی، ارائه الگوهای جدید و تهیه محتوای مورد نیاز در این زمینه می تواند زمینه تقویت بازار سرمایه را فراهم کند.

وی ادامه داد: سازمان بورس می تواند از تحقیقات حوزه های علمیه در زمینه های اقتصادی اسلامی و بازار سرمایه حمایت و شرایط تشکیل نشست های تخصصی در این موضوع را فراهم کند.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی نیز در این دیدار گفت: هر آنچه در بازار سرمایه ایران رخ می دهد بر اساس فقه اسلامی طراحی شده است و این بازار نزدیکی بسیاری به عقود شرعی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان بیان کرد: کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار بر نحوه اجرای همه ابزارهای مالی در بازار سرمایه نظارت دارد و تاکنون 15 نوع ابزار مالی بر پایه فقه شرعی در این کمیته طراحی و 10 مورد از آن عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: بازار سرمایه از انجام هرگونه معامله شبهه ناک پرهیز دارد و به دنبال طراحی معاملات واقعی و در چارچوب شریعت اسلام است.

وی با اشاره به انجام بیش از 200 عنوان تحقیق با موضوع فقه اسلامی در معاملات بازار سرمایه، بیان کرد: بورس، بهترین شرایط را برای کارآمدی بیشتر بازارهای مالی کشور دارد و می تواند به تقویت اقتصاد نظام اسلامی کمک کند.

در این دیدار تفاهم نامه همکاری های مشترک در موضوع های فقهی مرتبط با بازار سرمایه میان مرکز مدیریت حوزه های علمیه با سازمان بورس و اوراق بهادار امضا شد.

حوزه علمیه می تواند الگوی اقتصاد اسلامی را ارائه کند

مدیر حوزه های علمیه کشور نیز در این دیدار گفت: حوزه علمیه می تواند الگوی اقتصاد اسلامی را بر اساس واقعیت های موجود و احکام شرعی ارائه کند.

آیت الله علیرضا اعرافی افزود: حوزه علمیه برای تدوین الگوهای مورد نیاز نظام جمهوری اسلامی در بخش های مختلف و از جمله مباحث اقتصادی، همواره پیشگام بوده است و آمادگی دارد تا دستاوردهای خود در این زمینه ها را به نهادهای متولی ارائه کند.

وی با اشاره به انتظار بالای جهان اسلام از ایران برای ارائه الگوهای قابل اجرا در مدیریت جامعه، بیان کرد: هر اقدامی که نظام جمهوری اسلامی در این مسیر انجام می دهد، مورد استقبال کشورهای مسلمان قرار می گیرد و به همین دلیل باید تلاش های خود در ارائه الگوهای اسلامی کارآمد را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: فقه می تواند مولد نظریه ها و اندیشه های جدید در حوزه اقتصاد اسلامی باشد و بسیاری از مشکل های موجود در این بخش را حل کند.

اعرافی گفت: برای پیاده سازی اقتصاد اسلامی در جامعه تنها ارائه نظریه و الگو کافی نیست، بلکه مسئولان و مردم باید نسبت به اجرای این مولفه ها نیز اهتمام لازم را داشته باشند.

امام جمعه موقت قم بیان کرد: دست حوزه علمیه در ارائه اقتصاد اسلامی و مسائل وابسته به آن خالی نیست و با ایجاد تحول آموزشی در این نهاد، در آینده نزدیک طرح مسائل اقتصاد اسلامی از حاشیه وارد متن دروس حوزه های علمیه می شود.

وی ادامه داد: توجه به فقه تخصصی بورس و مسائل وابسته به آن در سطوح مختلف حوزه و همچنین در دوره خارج فقه و اصول، می تواند قلمروهای جدیدی را در حوزه های علمیه ایجاد کند و باعث ارائه نظرات جدید از سوی نخبگان حوزوی شود.

برچسب‌ها:

نظر شما