شناسهٔ خبر: 25152231 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بیرجند|موزه‌ بین‌المللی "شکست استکبار در صحرای طبس" در انتظار اعتبار

R41348/P1486/S6,56/CT11

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: پروژه موزه بین‌المللی شکست استکبار در صحرای طبس و پروژه مرکز فرهنگی در بیرجند دو پروژه ملی در حوزه دفاع مقدس است که سال‌های بدون اعتباری را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند،  پروژه موزه بین‌المللی شکست استکبار در صحرای طبس حدود  5 سال قبل و بعد از الحاق طبس به خراسان جنوبی دوباره از سرگرفته شده هر چند این پروژه کاری سنگین است اما چهار سال است که در رکود و توقف به سر می‌برد و اعتباری ندارد.

محمدرضا فخر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در خراسان جنوبی دو پروژه ملی در حوزه دفاع مقدس داریم که یکی پروژه مرکز فرهنگی در بیرجند و دیگری پروژه شکست آمریکا در طبس است که متاسفانه به دلیل کمبود منابع مالی چندین سال است که به پایان نرسیده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: برای دو پروژه حدود 6 سال قبل 12 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده و علاوه بر اینکه اعتبار محقق نشده در این مدت مبلغ اعتبار مورد نیاز خیلی بیشتر شده است که امیدواریم امسال بتوانیم با پیگیری‌ها که با معاون عمرانی استانداری داشتیم موضوع را به جایی برسانیم.

فخر با بیان اینکه متاسفانه علیرغم رایزنی‌های انجام شده از سال 92 تاکنون اعتباری برای آن تخصیص نیافته است افزود: موقعیت جغرافیایی طبس و قابلیت‌های کویر، نجوم و طبیعت زیبا و تاثیر راه‌اندازی این موزه در جذب گردشگر بیسار مهم است و  واقعه طبس یک بار اتفاق افتاده و خاص است بنابراین توجه و نگاهی ویژه و فرا استانی و ملی می‌طلبد.

وی گفت: ظرفیت‌های مختلف شهرستان طبس می‌طلبد که سایر دستگاه‌ها هم در حد توان برای اتمام این پروژه مشارکت کنند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی بیان کرد: قابلیت‌های گردشگری منطقه، گردشگری متعالی با توجه به نزدیکی به امامزاده و همچنین امکان استفاده از موقعیت موزه به عنوان یک میقات در مسیر راهیان نور بر ضرورت‌های توجه به این پروژه می‌افزاید.

فخر عنوان کرد: طبس در محل تلاقی استان‌های گردشگرپذیری چون یزد و اصفهان و برخوردار از پتانسیل‌های گردشگری، کویر، طبیعت زیبا و امتیاز راه آهن و هواپیماست و با توجه به قرار داشتن در مسیر گردشگران اروپایی و وجود جاذبه‌های مورد نظر آن ظرفیت بین المللی در جذب گردشگر دارد و مسافرانی که در مسیر مسجد شکر و واقعه صحرای طبس بوده‌اند و از آن استقبال می‌کنند و این قابلیت‌ها توجه ویژه به موزه بین المللی صحرای استکبار را ضروری می‌کند.

وی افزود: در مجموع برای این دو پروژه 12 میلیارد تومان پیش‌بینی و مقرر شد هفت میلیارد تومان برای احداث مرکز شکست استکبار شهرستان طبس و پنج میلیارد تومان برای احداث مرکز دفاع فرهنگی شهرستان بیرجند هزینه شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح جدیدی را تحت عنوان اردوهای تعالی بخش با مرکزیت مسجد شکر صحرای طبس به منظور یکی از یادمان‌های مسیر حرکت کاروان راهیان نور در دستور کار داریم اظهار داشت: مستندات حوزه ایثار و شهادت از سه کانال کنگره شهدا در کمیته جمع آوری، دانش نامه در حوزه اداره کل و موسسات مردم نهاد آیه‌های استقامت دنبال می‌شود.

فخر افزود: باید بتوانیم همواره در راستای حفظ و گسترش ارزش‌های جمهوری اسلامی به خوبی و در حد توان تلاش کنیم.

انتهای پیام/م

نظر شما