شناسهٔ خبر: 25152210 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

سرلشکر باقری: ایران مقابل آمریکا و متحدانش سر تسلیم فرود نمی آورد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت : جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه سر تسلیم در مقابل آمریکا و متحدانش فرود نیاورده و نخواهد آورد و با اتکا به توان خود، دست برادری به سوی همسایگان دراز کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران،  سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری روز دوشنبه در آیین افتتاحیه ششمین اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند که به میزبانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تهران آغاز شد، این مطلب را عنوان کرد.
وی گفت : بدون تردید نظام سنتی دو قطبی در جهان فرو پاشیده و قدرت های جدیدی در غرب و شرق سر بر آورده اند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: برخی قدرتها و بازیگران منطقه ای واقعیات نوین جهان را بر نمی تابند و متاسفانه هیچ نقطه ای از جهان از آسیب آنها در امان نیست.

**آمریکا در پی گسترش بی نظمی است
وی گفت: آمریکا و برخی قدرت ها با اعزام واحدهای نظامی به مناطق مختلف و بکارگیری ادبیات زور، بی نظمی را گسترش می دهند.
سرلشکر باقری اضافه کرد: امریکا با حمایت از داعش، بخش بزرگی از غرب آسیا را دچار بحران کرده و زمینه آواره و کشته شدن را فراهم آورده است.
وی توضیح داد: حمله اخیر هوایی امریکا و متحدانش به سوریه، مصداق بارز رفتار غیرقانونی است، آنان با صدور گسترده تسلیحات به کشورهای مختلف منطقه از جمله عربستان، زمینه ایجاد جنگ را فراهم می‌کنند.

** شرایط امنیتی منطقه اقیانوس هند، بر مناطق دیگر جهان تاثیرگذار است 
سرلشکر باقری تصریح کرد : ویژگی های اقیانوس هند، باعث شده که این منطقه از جهان، اثرگذار بوده و این اثرگذاری فراتر از همین منطقه است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد : هرگونه تغییر در شرایط امنیتی در اقیانوس هند رابطه مستقیم امنیتی با امنیت مناطق دیگر جهان دارد.
سرلشکر باقری ادامه داد : نیروهای مسلح کشور ما به عنوان کشوری پیشرو در مقابله با تروریسم، آماده است تجربیات خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهد.
وی گفت : نیروی دریایی ارتش تاکنون 51 ناو گروه به اقیانوس هند برای مقابله با دزدان دریایی و ناامنی دریایی اعزام کرده است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان یادآور شد : حضور گسترده واحدهای نظامی برخی قدرت های بزرگ و مداخلات آنها در منطقه اقیانوس هند، باعث ایجاد ناامنی بوده است که نمونه بارز این ناامنی ها، بمباران گسترده مردم یمن در سواحل اقیانوس هند بوده است.
سرلشکر باقری افزود: آمریکا و برخی دیگر از قدرت ها با اعزام و استقرار واحدهای نظامی به مناطقی مانند خلیج فارس، اقیانوس هند، دریای جنوب چین، دریای مدیترانه و دیگر مناطق و با بهانه های مختلف و به کارگیری ادبیات زور، تحریم و اتهام زنی، بی نظمی و آنارشی را گسترش می دهند.
وی تصریح کرد: آمریکا با ایجاد حمایت از گروه های تروریستی و افراطی مانند داعش بخش بزرگی از منطقه غرب آسیا را دچار بحران کرده و کشتار انسان های بی دفاع، آوارگی میلیون ها نفر و تخریب هزاران شهر و روستا را زمینه سازی کرده و باعث شده است.
سرلشکر باقری در این باره اضافه کرد: علاوه بر آن آمریکا بدعهدی و پیمان شکنی در توافقات بین المللی را ترویج می کند که زیر پاگذاشتن توافقات 1+5 با جمهوری اسلامی ایران نمونه بارز آن است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی نیز در حالی که برای تهدید کشورهای همسایه با آزادی عمل مطلق، زرادخانه هسته ای خود را روز به روزگسترش می دهد و بدون هیچ گونه مجوز بین المللی به کشورهای همسایه خود تجاوز می کند، آمریکا در یک برخورد گزینشی و دوگانه حتی خرید یا تولید تجهیزات دفاعی مشروع و متعارف توسط دیگر کشورها را جرم محسوب می کند.
سرلشکر باقری یادآور شد : حمله اخیر آمریکا و متحدان آن به سوریه به بهانه واهی سلاح شیمیایی مصداق بارز این رفتار غیرقانونی است.

** آمریکا عامل مسابقه تسلیحاتی درغرب آسیا است
وی گفت: آنان با صدور گسترده تسلیحات مخرب به برخی از کشورهای منطقه غرب آسیا، مانند عربستان، زمینه تشدید مسابقه تسلیحاتی، جنگ و بحران را به وجود آورده اند و بالاخره با تعقیب طرح های تجزیه و فروپاشی، تضعیف حاکمیت قانونی و مستقل برخی کشورها را زمینه سازی می کنند که نمونه بارز آن در عراق و سوریه قابل مشاهده است.
وی افزود: همچنین حمله به فرهنگ، سنت ها و آداب و رسوم کشورها و ملت ها، وحدت، ثبات و امنیت جوامع را مورد آسیب قرار می دهند.
سرلشکر باقری گفت: حضور پیشتازانه جمهوری اسلامی ایران در میادین مبارزه با تروریسم و افراطی گری در سوریه و عراق و کمک به دولت قانونی و نیروهای مسلح این کشورها، در کنار دیگر متحدان خود مانند روسیه، کمک بزرگی به صلح و امنیت جهانی و ثبات در آسیای غربی کرده است.
وی گفت: ویژگی های ژئو استراتژیک، ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک اقیانوس هند موجب شده است که این منطقه از جهان نیز نقش برجسته ای در معادلات بین المللی ایفاء نماید و دامنه اثرگذاری تحولات و وقایع این منطقه فراتر از محدوده های جغرافیایی اش باشد. 
سرلشکر باقری درباره منطقه اقیانوس هند افزود: منطقه ای که بیش از 2.6 میلیارد نفر را در خود جای داده است. تامین و جابجایی بخش عمده ای از منابع و ذخایر هیدروکربنی جهان از طریق مسیرهای واقع در این منطقه صورت می پذیرد. بخش قابل توجهی از مواد اولیه و همچنین محصولات و فرآورده های مورد نیاز مردم جهان در این منطقه تولید و صادر می شود. فرودگاه های این منطقه روزانه شاهد ورود و خروج ده ها هزار سورتی هواپیما بوده و آب های این منطقه محل تردد هزاران شناور است. این ویژگی ها تنها بخشی از اهمیت و ظرفیت های بالفعل و بالقوه منطقه اقیانوس هند را نشان می دهد.
سرلشکر باقری افزود : هرگونه تغییر در شرایط امنیتی در اقیانوس هند رابطه ای مستقیم با امنیت سایر مناطق جهان دارد. ارتقای مولفه های مختلف امنیت در منطقه اقیانوس هند و تثبیت و تعمیق آن به معنای افزایش ضریب امنیت عمومی مناطق مختلف جهان بوده و متقابلاً وجود هرگونه تهدید و یا تنش در این اقیانوس موجب به چالش کشیده شدن امنیت سایر جوامع و مناطق جهان خواهد شد. 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان افزود: امنیت اقیانوس هند قبل از هر چیز برآیند و نتیجه تلاش ها و اقدامات کشورها و جوامع واقع در حاشیه این اقیانوس است و گرانیگاه (مرکز ثقل) آن به طور اجتناب ناپذیری بر اقدامات کشورهای این منطقه متمرکز خواهد بود.
سرلشکر باقری گفت: امنیت منطقه اقیانوس هند نیازمند حداکثرسازی تعاملات و همکاری ها در حوزه های مختلف در نزد نهادها، ساختارها و کنشگران دولتی و غیردولتی است تا امنیت مطلوب و بهینه حاصل گردد. 
وی گفت:اگر رویکردهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و نظامی کشورها و جوامع منطقه دارای همسویی و همنواختی با یکدیگر باشند، در برآیند نهایی، کشورها و جوامع حاشیه این اقیانوس را قادر به بهره گیری از فرصتها و مزیت های گسترده ای خواهد ساخت که لاجرم ارتقای دیپلماسی دفاعی و گسترش همکاری های بشر دوستانه بر محور منافع مشترک را به همراه خواهد داشت.
سرلشکر باقری افزود: چنانچه این رویکردها دارای تناقض و تعارف باشند، عوامل مختل کننده امنیت و ثبات، فرصت ظهور و بروز یافته و همه کشورهای حاشیه اقیانوس هند را با چالش ها و تهدیدات و آسیب ها مواجه خواهد کرد. 

** تهدیدات منطقه اقیانوس هند را نمی توان ساده انگاشت
وی تصریح کرد: زمینه های همکاری و تعامل نظامی و امنیتی اعضای حاشیه اقیانوس هند، طیف گسترده و متنوعی را شامل می شود از جمله مقابله با تروریسم و سایر تهدیدات امنیتی به عزم فراگیر و صادقانه ای نیاز دارد که نمی توان با این تهدیدات ساده انگارانه برخورد کرد و یا با آن برخوردی گزینشی داشت. 
وی افزود: مقابله با تهدیدات امنیتی به ویژه تروریسم، جرائم سازمان یافته، قاچاق و نظایر آن علاوه بر آنکه نیازمند برخورد بنیادین با ریشه های مالی، سیاسی، اجتماعی و نظایر آن است، نیاز به همکاری نیروهای نظامی و امنیتی کشورها در عرصه میدانی را برای اعمال کنترل بر این چالش خطرناک دارد.

** ایران حاضر به انتقال تجربیاتش در مقابله با تروریسم است
سرلشکر باقری گفت: نیروهای مسلح کشور ما به عنوان یکی از پیشتازان مقابله با پدیده تروریسم در سطح جهان آماده است تا تجربیاتش را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد.
وی افزود: پدیده دزدی دریایی سالها است که منافع اقتصادی کشورهای حاشیه اقیانوس هند و بلکه همه کشورهای جهان در این منطقه را مورد تهدید قرار داده است. برای مقابله با این پدیده عزم مشترک لازم است و خوشبختانه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران تجربیات ارزشنمدی در این رابطه به دست آورده است که می تواند در اختیار دیگر اعضا قرار دهد.
رئیس ستاد نیروهای مسلح اضافه کرد: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در این راستا از 8 سال پیش 51 ناوگروه عملیاتی برای برقراری امنیت خطوط مواصلاتی دریایی به اقیانوس هند اعزام کرده است. 2006 مورد اسکورت کشتی های تجاری و نفت کش، 2267 مورد حفاظت از شناورها توسط گروه های محافظ، 250 مورد درگیری با دزدان دریایی و 2 مورد نجات کشتی های ربوده شده عملکرد این نیرو در مقابله با پدیده دزدی دریایی بوده است.

** توصیه های سرلشکر باقری به ششمین اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی منطقه اقیانوس هند 
سرلشکر باقری در بخشی دیگر از سخنانش گفت: اجلاس «IONS» بایستی عوامل ناامنی در اقیانوس هند را فارغ از ملاحظات سیاسی و به صورت عمیق احصاء نموده و راهکارهای برون رفت از چالش های امنیتی را مورد بحث و بررسی قرار دهد. این اجلاس می تواند علاوه بر همکاری های دریایی، زمینه های تعمیق و گسترش همکاری نیروهای مسلح کشورهای عضو را به صورت دوجانبه و یا چندجانبه فراهم نماید. 
وی افزود:اعضای اجلاس بایستی با یک رویکرد بشر دوستانه راه های برون رفت حوزه اقیانوس هند از بحران های نظامی و امنیتی به ویژه بحران ظالمانه و ضدبشری کنونی در یمن را مورد توجه قرار دهند. 
سرلشکر باقری در پایان اظهار امیداوری کرد که نشست تهران و همچنین اجلاس های بعدی فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند نقش موثر و مفیدی در روند تثبیت و ارتقای امنیت منطقه و همچنین مقابله با تهدیدات امنیتی به همراه داشته و زمینه شکوفایی دیپلماسی دفاعی در نزد نیروهای مسلح کشورهای عضو (به طور ویژه نیروهای دریایی) را فراهم کند. 

 

انتهای پیام

نظر شما