شناسهٔ خبر: 25152120 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

داورزنی: به موضوع پیروانی ورود نمی کنیم/مربیان خارجی قوانین ایران را رعایت کنند

معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان گفت: اجازه نمی‌دهیم هر شخصی هر رفتاری که می‌خواهد را در کشور ما با عنوان مربی ملی انجام دهد. حتما باید چارچوب‌های اخلاقی رعایت شود.

صاحب‌خبر -

محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در حاشیه افتتاح ساختمان جدید هیات فوتبال تهران اظهار داشت: افراد مختلفی که در دپارتمان‌های هیات فوتبال فعالیت دارند با افتتاح این ساختمان خیالشان از بابت یکپارچه بودن راحت شد. همچنین همه علاقه‌مندان به فوتبال از جمله پیشکسوتان خیالشان راحت شد که جایی وجود دارد تا بیایند و کارهایشان را پیگیری کنند. به کسانی که تلاش کردند تا هیات فوتبال در خانه خودش مستقر شود خسته نباشید می‌گویم.

معاون وزیر ورزش همچنین درباره پایین بودن عمر قهرمانی ورزشکاران المپیکی در ایران توضیح داد: ما رشته‌هایی را هم داریم که ورزشکارانش تا سنین بالا در ورزش‌های قهرمانی و المپیکی شرکت می‌کنند. مصدومان ما در گذشته در بعضی از رشته‌ها زیاد بود مثل رشته کشتی. همچنین با توجه به نوع بدنسازی که در والیبال بود، مصدومیت‌هایی وجود داشت که باعث می‌شد ورزشکار از استاندارد قهرمانی جدا شود اما الان تمرین‌ها علمی‌تر شده و از متخصصانی هم استفاده شده است تا عمر قهرمانی ورزشکار کم نشود.

داورزنی همچنین با بیان این که حضور ورزشکاران جدید نیز در پایین بودن عمر قهرمانی ورزشکاران تاثیرگذار است افزود: حدود ۱۳ میلیون دانش‌آموز در رشته‌های مختلف داریم. این‌ها خون جدیدی هستند که در ورزش کشور تزریق می‌شوند. موفقیت‌هایی که امروز در رشته‌هایی مثل ووشو و تکواندو اتفاق می‌افتد به دلیل تربیت تعداد زیادی ورزشکار است.

وی ادامه داد: از طرفی هم روز به روز جامعه استعدادیابی ما گسترش پیدا می‌کند و تعداد ورزشکاران در هر استان زیاد می‌شود. به این ترتیب قهرمانان جهان و المپیکی جای خود را به نفرات جدید می‌دهند. اگر در یک رشته‌ای جایگزین خوبی برای قهرمان‌مان نداشته باشیم یک ضعف است اما اگر سال به سال تیم‌ها قدرتمند شوند و نسل جدید جایگزین شوند، نشان دهنده وجود برنامه است.

داورزنی در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود حاشیه‌های فراوان در فدراسیون تیروکمان و این که گفته می‌شود سرمربی تیم ملی اغلب اوقات در حالت عادی نیست، تصریح کرد: هر فدراسیون ورزشی که نزدیک به مجمع انتخابات می‌شود با جوسازی‌هایی روبه‌رو می‌شود و در فضای مجازی به آن دامن می‌زنند. وزارت ورزش به تفکیک با موضوعات برخورد می‌کند. یک ماه پیش مطرح شد که در اعزام بازیکنان تیم ملی به مسابقه‌های خارجی پول دریافت می‌شود. زمانی که بررسی کردیم دیدیم سه نفری که عضو تیم ملی بودند پولی پرداخت نکردند و افرادی می‌خواستند به صورت مازاد در مسابقه‌ها شرکت کنند. بنابراین اعلام شده بود خودشان باید هزینه شرکت در مسابقه‌ها را پرداخت کنند.

او افزود: درباره مربی خارجی تیم ملی هم به دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها گفتیم که موضوع را پیگیری کند تا مربی خارجی قوانین کشور ما را رعایت کند. حتی موردی بوده که در یک رشته دیگر عذر مربی را خواستیم. این طور نیست که اجازه بدهیم هر شخصی هر رفتاری که بخواهد را در کشور ما با عنوان مربی ملی انجام دهد. حتما باید چارچوب‌های اخلاقی رعایت شود. این که شخص در زندگی خصوصی خودش چه کار می‌کند به خودش مربوط است اما وقتی به عنوان مربی ملی در اردو، مسابقه و تمرین حضور پیدا می‌کند باید ضوابط را رعایت کند. ما در آینده انتخابات تیروکمان را هم برگزار می‌کنیم و این حاشیه‌ها کم می‌شود.

معاون وزیر ورزش و جوانان درباره معضل فدراسیون کشتی نیز عنوان کرد: ما درخصوص کشتی حمایت صددرصدی از فدراسیون و رشته کشتی داشتیم. ما هر چه  فدراسیون کشتی برای مسابقه‌ها، میزبانی‌ها و اعزام‌ها برنامه‌ریزی کردیم در چارچوب تعامل‌ به صورت صددرصدی عمل کردیم. بین وزارت ورزش و فدراسیون کشتی هیچ گونه بحثی وجود ندارد. برخی موضوعات فرادستی و به سایر نهادها بازمی‌گردد. این طور نیست که وزارت ورزش، وزارت امور خارجه یا کمیته ملی المپیک بتوانند به تنهایی درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنند. جلسات متعددی در دو سه ماه گذشته برگزار شده است. البته موضوعاتی است که از ۷-۸ سال پیش در زمان آقای سعیدلو و عباسی جمع‌بندی شده و به شورای عالی امنیت ملی ارسال شده است. کسی نمی‌تواند روی آرمان‌های نظام بحثی داشته باشد اما این که ما چطور تصمیم‌گیری کنیم تا شیطنت‌های طرف مقابل کمتر شود، نیاز به تدبیر دارد. این طور نیست که کسی به فکر این موضوع نباشد. همه به فکرش هستند. ما در یکی دو ماه گذشته هم با شورای عالی امنیت ملی و هم با کمیسیون‌های فرعی‌اش جلسه داشته باشیم. ما در این سال‌ها بالای ۲۵۰ بار با این مشکل (رویارویی با نمایندگان رژیم  صهیونیستی) مواجه بودیم. باید برای این موضوع راهکار پیدا کرد. این اتفاق نیز باید با تدبیر و همفکری بیفتد. جلسات متعددی با مسئولان تصمیم‌گیر در کشور انجام شده است. وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در تلاش است تا با ارتباطات برقرار شده با IOC و اتحادیه جهانی کشتی این موضوع را حل کنیم.

او اضافه کرد: این مساله تنها برای ما نیست. اکثر کشورها نیز مشکلات مشابهی دارند. در حال حاضر اوکراین با روسیه، کوزوو و صربستان و آذربایجان و ارمنستان با هم مشکل جدی دارند. یا موضوعی که اخیرا به وجود آمده بود و دادگاهی در تونس اجازه ورود دو ورزشکار اسرائیلی را به مسابقه‌های جهانی جوانان تکواندو نداد و آن‌ها(ورزشکاران اسرائیلی) رفتند وایلدکارت گرفتند تا بتوانند در این مسابقه‌ها شرکت کنند. به نظرم با حاشیه و جنجال اتفاقی نمی‌افتد. خودم به عنوان مسئول در این حوزه چندین جلسه با دوستان در کمیته ملی المپیک و شخص آقای سلطانی‌فر داشتم. مکاتباتی با ریاست محترم جمهور انجام شده است و به دنبال راهکاری می‌گردیم تا سایر کشورهای اسلامی به این بخش ورود کنند و همچنین IOC از آن به عنوان ابزار برای حل مشکل کشوری استفاده نکند. باید شرایطی فراهم کند تا کشورهایی که دارای مورد خاص خودشان هستند، به مشکل نخورند. همین سوال از آقای لالوویچ پرسیده شده بود که مگر شما مشکل کوزوو را حل کردید؟ آیا IOC توانسته مشکل اوکراین و روسیه را حل کند؟

داورزنی در پایان و در پاسخ به این پرسش که ماجرای محرومیت مدیر تیم ملی فوتبال و تخلفاتی که در این حوزه انجام شده است گفت: ما به مسائل ریز فدراسیون‌ها ورود نمی‌کنیم و این موضوعات را باید از خود فدراسیون فوتبال پیگیری کنید.

 

نظر شما