شناسهٔ خبر: 25151682 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم از حاشیه‌های گشایش نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی در دانشگاه کابل + عکس و ویدئو

R36461/P36446/S8,87,91,94,1413/CT7

نمایشگاه بزرگ کتاب ایران، برگزاری گفتمان‌های مختلف دانشگاهیان و سنگ بنای دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کابل با همکاری مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در دانشگاه کابل برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، با تلاش مسئولان سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و با همکاری مقامات افغانستانی ازجمله وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور، نمایشگاه بزرگ کتاب ایران در دانشگاه کابل گشایش یافته است.

علاوه بر گشایش این نمایشگاه کتاب، مسئولان رایزنی فرهنگی سفارت ایران در کابل نیز خبر از برگزاری گفتمان‌های فرهنگی، پژوهشی فرهیختگان و  دانشگاهیان دو کشور و گذاشتن سنگ بنای ساختمانی برای دانشکده زبان و ادبایت فارسی دانشگاه کابل داده‌اند.

بسیاری از شخصیت‌ها و مقامات ایرانی و افغانستانی در مراسم گشایش نمایشگاه کتاب حضور داشتند.



در این مراسم از کارکرد دانشگاه فردوسی مشهد که پذیرای بسیاری از دانشجویان افغانستانی است با اهداء لوح سپاس قدردانی شد و همزمان رئیس دانشگاه کابل پیام قدردانی دانشجویان افغانستانی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران را خواندند.



«سرور دانش» معاون دوم رئیس‌جمهوری افغانستان با تشریح تاریخ فرهنگی بسیار عظیم شخصیت‌های علمی ایرانی و افغانستانی که در جغرافیا و تمدن خراسان زمین را بررسی کرد.

وی تلاش‌هایی که در نظر دارند تا دانشمندان خراسان را متعلق و محدود به یک جغرافیای خاص بدانند را بیهوده دانست.

دانش از مولانا به‌عنوان سفیر عشق و دوستی یاد کرد و سید جمال‌الدین را متعلق به دو ملت ایران و افغانستان دانست.

به بیان دانش جای تعجب است که در این سرزمین که سرشار از تمدن و فرهنگ‌های همه‌پسند اسلامی است پدیده‌هایی هرچند کوچک ظهور کرده‌اند که به‌جز خود دیگری را نمی‌خوانند و تکفیر می‌کنند.

معاون دوم اشرف غنی اظهارداشت که گروه تروریستی داعش جایی در میان مردم افغانستان ندارد و علاوه نمود که متأسف از این است که لحظاتی قبل از سخنانش جنایت‌کاران داعش باز جنایت خونین دیگری را رقم زدند.

اما مردم افغانستان خائنان و جنایتکاران را شناخته‌اند و این حملات نمی‌تواند تروریست‌ها را به اهداف‌شان نزدیک کند.


علاوه بر سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان شخصیت‌های فرهیخته ایرانی و افغانستانی دیگری ازجمله محمد رسول باوری سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، حمید الله فاروقی رئیس دانشگاه کابل، رضا ملکی رایزن فرهنگی سفارت ایران در کابل، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران نیز سخنانی را در وصف مشترکات غنی فرهنگی، ادبی و پژوهشی دو کشور ایراد کردند.

تمامی این سخنرانان خواستار گسترش روابط ایران و افغانستان شدند.

مدیریت دانشگاه کابل نیز در این مراسم از تمامی شخصیت هایی که برای برگزاری نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند با اهداء جوایزی قدردانی کرد.


 

لازم به یادآوری است که در ابتدای مراسم گشایش این نمایشگاه سرود ملی دو کشور توسط گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل به زیبایی نواخته شد.

نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی ایران به مدت یک هفته از ساعت 7:30 صبح تا 5:30 عصر به روی علاقه‌مندان باز است.

 در این نمایشگاه 70 ناشر ایرانی و 40 ناشر افغانستانی شرکت کرده‌اند و بیش از 25 هزار عنوان کتاب در قالب 150 هزار جلد را به نمایش گذاشته‌اند.

این نمایشگاه در حالی گشایش یافته که در این اواخر روابط تجاری، اقتصادی، ترانزیتی و فرهنگی ایران و افغانستان با اجرای پروژه‌های عظیم نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است.

انتهای پیام/.

نظر شما