شناسهٔ خبر: 25150761 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: بانک ورزش | لینک خبر

کاراته می تواند 4 ضلع مدال آور المپیک را 5 ضلعی کند

فرجی: بانوان ما 35 سال از بقیه کشورها عقب‌تر هستند

صاحب‌خبر -

بانک ورزش - رئیس فدراسیون کاراته گفت: سال پرترافیکی داریم و مسابقات قهرمانی آسیا، بازی های آسیایی و مسابقات جهانی در پیش است.

 

به گزارش بانک ورزش، نشست خبری فدراسیون کاراته با حضور محمدصادق فرجی رییس فدراسیون و محسن آشوری دبیر فدراسیون امروز برگزار شد. صادق فرجی در ابتدای این نشست خبری، اظهار داشت: امسال، سال پرترافیکی داریم. مسابقات قهرمانی آسیا، بازی های آسیایی و مسابقات جهانی. در تلاش هستیم که در همه ابعاد و زمینه ها موفقیت کسب کنیم. مردم بحث قهرمانی را بیشتر را دنبال می کنند اما در کنار این موفقیت ها، دستاوردهای دیگری هم برای کاراته در حوزه های مختلف نظیر آموزش و داوری رقم خورد.

 

فرجی در ادامه گفت: در این مقطعی که افتخار حضور در فدراسیون را داشتم؛ چشم انداز و برنامه ریزی ۲۰ ساله در نظر گرفتیم. در حوزه قهرمانی، آموزش، بین الملل و... برنامه ریزی داریم. یک برنامه پنج ساله در نظر گرفته ایم که برشی از این چشم انداز 20 ساله مان است.


وی افزود: با توجه به اینکه در سال پرترافیکی هستیم؛ پیش بینی کرده ایم تمام مسابقات کسب سهمیه المپیک را و حضور در 7 مرحله کاراته وان را در سال جاری پیش رو داریم که اعزام خواهیم داشت. حضور در این رقابت ها یک امتیاز دارد، بازی های آسیایی را پیش رو داریم.

 

رئیس فدراسیون کاراته در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: ما خوشبختانه توانستیم سال ۹۶ با حمایت خانواده بزرگ کاراته به موفقیت‌های خوبی برسیم. وزارت ورزش و جوانان اساسنامه‌ای را برای فدراسیون‌ها در نظر گرفته که با تلفیقی از اساسنامه فدراسیون جهانی، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک اساسنامه ایران را به دلیل داشتن سبک‌های مختلف بومی‌سازی کردیم.

 

صادق فرجی در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: بخش ورزش قهرمانی در واقع ویترین یک فدراسیون است، ما سال گذشته توانستیم در ۴ رده سنی در مسابقات قهرمانی آسیا در قزاقستان عنوان قهرمانی را کسب کنیم و در واقع فدراسیون جهانی کاراته کشورمان را امپراتور کاراته آسیا معرفی کرد که امیدواریم بتوانیم این عنوان را محفوظ نگه داریم.

 

وی در ادامه در مورد حضور تیم ملی جوانان در المپیک آرژانتین گفت: المپیک برای کاراته ایران رویداد بسیار بزرگی است و همچنین ما برای اولین بار در بخش جوانان قرار است در المپیک بوینس آیرس شرکت کنیم. برای حضور در المپیک آرژانتین ما ۳ رویداد قهرمانی آسیا در ژاپن و ۲ رویداد بلغارستان و کرواسی را پیش رو داریم که جوانان ما می‌توانند در این رقابت‌ها کسب سهمیه کنند. در واقع ما ۶ سهمیه در رده پسران و دختران می‌توانیم کسب کنیم.

 

وی در مورد سبک‌های غیرکنترلی گفت: اینطور باید بگویم سبک‌های غیرکنترلی خانواده کاراته نیمی از جامعه این رشته را در بر گرفته است. سال گذشته ترکیب تیم‌های ملی جوانان و بزرگسالان سبک‌های آزاد را تشکیل دادیم و امسال نیز تیم‌های ملی سبک‌های آزاد بانوان را تشکیل می‌دهیم. ما سال گذشته تیم‌های نونهالان را تشکیل دادیم که فضای خوبی برای ترکیب تیم‌های نوجوانان است. به دلیل المپیکی شدن این رشته باید ساختار تشکیلات ما المپیکی شود. بر همین اساس محسن آشوری در همین ساختار جدید به عنوان رئیس تیم‌های ملی معرفی شد البته مشاوران فنی و مدیران تیم‌های ملی هم انتخاب خواهد شد. به زودی این افراد مشخص خواهند شد.

 

رئیس فدراسیون کاراته در مورد برگزاری مسابقات جام وحدت و دوستی ارومیه گفت: استان ارومیه میزبان رقابت‌های بین‌المللی بود و در این رقابت‌ها تیم‌های خارجی حضور داشتند و مسئولان فدراسیون جهانی نیز در این رقابت‌ها شرکت داشتند. در لیگ‌های کاراته کشورمان ۱۹۷ تیم در رده‌های مختلف سنی حضور پیدا می‌کنند همین امر کمک زیادی به موفقیت و آمادگی قهرمانان و شناخت آنها می‌شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که گویا شنیده شده فدراسیون کاراته تصمیم گرفته تیم امید را به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام نکند، این عدم اعزام چه دلیلی دارد؟ گفت: نگاه فدراسیون کاراته پشتوانه سازی است اما به خاطر مشکلات مالی این اعزام صورت نمی‌گیرد. ما قرار نیست در شهر توکیو حضور داشته باشیم. قرار است نوجوانان و جوانان ما برای حضور در قهرمانی آسیا از توکیو به اوکیناوای ژاپن بروند تا بتوانند در این رقابت‌ها حضور پیدا کنند به خاطر همین هزینه‌ جابجایی برای ما بسیار زیاد است به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا در بخش نوجوانان و جوانان که موضوع کسب سهمیه المپیک آرژانتین مطرح است و به خاطر پشتوانه‌سازی این رده‌ها را به مسابقات اعزام کنیم البته ما می‌دانیم که حضور کاراته‌کاهای امید در قهرمانی آسیا می‌تواند نتیجه‌بخش باشد اما ما با توجه به اولویت‌هایی که در فدراسیون داریم، تیم را به مسابقات اعزام می‌کنیم. سال ۹۷ برای فدراسیون کاراته سال پرترافیکی است و ما رویدادهای بزرگی مثل کاراته‌وان ترکیه، قهرمانی بزرگسالان آسیا، بازی‌های آسیایی، قهرمانی جهان و لیگ‌های کاراته‌وان را پیش رو داریم.

 

رئیس فدراسیون کاراته در پاسخ به این سوال که شما در بدو ورود اعلام کردید در تلاش هستید تا این رشته صاحب خانه کاراته شود و رایزنی‌هایی نیز صورت گرفت، نتایج این رایزنی‌ها به کجا رسید و چه زمانی کاراته در آستانه المپیک صاحب خانه کاراته می‌شود، گفت: پس از اینکه مشخص شد رشته کاراته نیز المپیکی شده نگاه مسئولان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک به این رشته المپیکی شد. به هر حال ما باید زیرساخت‌های خودمان را برای موفقیت در این رشته ارتقاء دهیم. محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش نیز در مورد خانه کاراته صحبت‌هایی را مطرح کرد و اعلام کرد در مجموعه ورزشی آزادی به ما خانه کاراته خواهند داد البته طی روزهای گذشته در جلسه‌ای که رؤسای فدراسیون‌ها با مسئولان وزارت ورزش داشتند بنده در مورد این موضوع با داورزنی صحبت کردم. به هر حال نداشتن خانه کاراته برای ما مشکل‌ساز است و باید برای نتیجه گرفتن در المپیک توکیو این زیرساخت را داشته باشیم.

 

رئیس فدراسیون کاراته در خصوص اعتبارات این فدراسیون گفت: باید اعتبارات ما هم در حد یک رشته المپیکی باشد. به هر حال ما بیکار ننشسته‌ایم و در جذب اسپانسر بسیار خوب عمل کردیم. این رشته با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که دارد می‌تواند ۴ ضلع مدال‌آور المپیک را ۵ ضلعی کند. کاراته در کسب مدال پتانسیل زیادی دارد. ما از معدود فدراسیون‌هایی هستیم که در حوزه قهرمانی و جذب منابع برنامه ۲۰ ساله داریم. خوشبختانه سال گذشته توانستیم با برنامه‌هایی که داشتیم تمام برنامه‌های خود را اجرا کنیم. پیش‌بینی ما برای سال ۹۷، ۲۰ میلیارد تومان بودجه است حالا اگر ۱۰ میلیارد آن را وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک پرداخت کند، ما تلاش می‌کنیم ۱۰ میلیارد دیگر را خودمان تهیه کنیم.

 

رئیس فدراسیون کاراته در مورد حضور بانوان در رویدادهای جهانی و المپیک گفت: باید به این نکته اشاره کنیم کسب سهمیه المپیک توکیو برای ما خیلی حائز اهمیت است و به این نکته باید دقت کنیم بانوان ما ۳۵ سال از دیگر قدرت‌های جهان عقب هستند. در حال حاضر چند سال است که شرایط بانوان تغییر کرده، ما در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و به امید خدا موفقیت آنان در بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک برایمان خیلی اهمیت دارد.

 

رئیس فدراسیون کاراته در پاسخ به این سوال که احساس می‌شود کاتا در رشته کاراته مظلوم واقع شده است و چقدر برای این رشته برنامه دارید؟ گفت: زیبایی و ادبیات کاراته در کاتا ختم می‌شود و سال گذشته ما در تمامی مسابقات کاتاروها را به رویدادهای مختلف اعزام کردیم. به هر حال باید قبول کنیم که بحث کاتا و کمیته با هم متفاوت است. ۵ کشور قدرتمند کاراته دنیا در این بخش خیلی جلوتر از ما هستند.

 

نظر شما