شناسهٔ خبر: 25150149 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تعمیق روابط موجب افزایش دوستی بین کشورها می شود

به گزارش ایرنا، علیرضا رزم حسینی روز دوشنبه در همایش توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر علوم و تحصیلات عالی

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، علیرضا رزم حسینی روز دوشنبه در همایش توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر علوم و تحصیلات عالی افغانستان و جمعی از مسئولان افزود: استان کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی در 50 سال اخیر به دلیل مشکلاتی که برای افغانستان به وجود آمد میزبان برادر دینی خود شد.
وی اظهار داشت اینک 300 هزار تبعه افغان و 30 هزار دانش آموز این کشور در کرمان و مدارس استان حضور دارند و فرصت های شغلی زیادی در اختیار این قشر است و در حوزه های دیگر نیز مانند بهداشت و درمان نیز کرمان میزبان اتباع افغانستان است.
استاندار همچنین گفت : استان کرمان مناطق ویژه اقتصادی دارد و رفسنجان یک از بهترین مناطق ویژه اقتصادی را دارد.
وی افزود: امیدواریم دستاوردهای این همایش موجب قراردادهای سودمندانه بین 2 کشور شود.
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یکی از مشکلات امروز وجود داعش و مکاتب مختلف است که بویی از اسلام نبرده اند لذا ما مسلمانان باید دست به دست هم بدهیم و اسلام واقعی را به دنیا معرفی کنیم.
احمد محمدی انارکی اشتراکات ایران و افغانستان را زیاد دانست و گفت: در این راستا به خوبی کار نشده است.
وی استان کرمان را بهشت معادن کشور معرفی کرد و افزود: رشته های فنی و معدنی در ایران وجود دارد که یکی از نیازهای کشور افغانستان است.
وی افزود: ایران سابقه زیادی در تربیت معلم دارد و می توان از معلمان ایران در افغانستان به عنوان بورسیه استفاده کرد.
وی اظهار داشت: کمیسیون آموزش مجلس این آمادگی را دارد راه را برای جذب دانشجویان افغان در کشور فراهم کند.
محمدی انارکی ادامه داد: رفسنجان در مسیر خیزش بزرگی قرار گرفته است و دلیل این مدعا حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس همراه وزیر اقتصاد و دارایی و برخی از مسئولان اقتصادی کشور در رفسنجان است.
وی تاکید کرد: امروز عملیات اجرایی بیمارستان 150 تختخوابی رفسنجان آغاز شد و 75 درصد از مردم در رفسنجان و انار بیمه تامین اجتماعی هستند.
محمدی انارکی افزود: بزودی عملیات اجرایی پلی کیلنیک تامین اجتماعی شهرستان های رفسنجان و انار آغاز خواهد شد.
وی اضافه کرد: هفته گذشته عملیات اجرایی 450 میلیارد تومان پروژه های فروکروم بعد از 70 سال خام فروشی در رفسنجان آغاز شد.
رئیس دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان نیز گفت: قابلیت های زیادی در کشور ایران و افغانستان وجود دارد که مسکوت مانده و لازم است مسئولان 2 کشور با هم ارتباط برقرار کنند.
محمد دهقان پیشنهاد داد: سوم اردیبهشت را به عنوان روز علم ایران و افغانستان نامگذاری کنیم و شبیه همین همایش را سال بعد در کشور افغانستان داشته باشیم .
وی بر ایجاد روابط تجاری بین 2 کشور ایران و افغانستان تاکید و اظهار کرد: مسائل فرهنگی و اشتراکات زیادی نیز بین این 2 کشور وجود دارد که قابل بررسی است.
وی گفت: ما از 300 میلیارد دلار تبادلات بین همسایگان ایران تنها در چهار درصد مشارکت دارد.
عملیات اجرایی 10 هکتار گلخانه هیدروپونیک دانشگاه رفسنجان امروز آغاز می شود.
3029/ 5054
انتهای پیام

نظر شما