شناسهٔ خبر: 25149409 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سالارآملی تأکید کرد

ضرورت تأسیس اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل بر ضرورت تأسیس اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل امروز (یکشنبه) در همایش توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر تحصیلات عالیه جمهوری اسلامی افغانستان در دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان برگزار شد، بر ضرورت تأسیس اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان تأکید کرد.

وی در این همایش با بیان اینکه در مجموع 22 هزار دانشجوی افغانستانی در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند اظهار داشت: از این تعداد 4900 دانشجو در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، 592 نفر در دانشگاه‌های علوم پزشکی، 7838 نفر در دانشگاه آزاد اسلامی و 3508 نفر در دانشگاه پیام نور مشغول تحصیل هستند.
وی درباره همکاری‌های دانشگاهی بین دو کشور ایران و افغانستان تصریح کرد: دانشگاه‌های علامه طباطبایی، الزهرا (س)، فردوسی مشهد، علم و صنعت ایران، صنعتی امیرکبیر سبزوار و پیام نور در سال گذشته در زمینه‌های تربیت دانشجویان، نشست رؤسای دانشگاه‌های دو کشور، حضور در نمایشگاه کتاب، اعطای بورس به زنان هیئت علمی افغانستان و ارائه فرصت‌های مطالعاتی با دانشگاه‌های افغانستان همکاری‌های مطلوبی داشته‌اند.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم از وجود سه شعبه دانشگاهی ایران در افغانستان خبر داد و بیان کرد: دانشگاه پیام نور در سه شهر افغانستان شعبه دارد، ضمن آنکه دانشگاه آزاد و دانشگاه جامعه المصطفی در کابل شعبه دارند.
قائم مقام وزیر علوم به همکاری‌های چندجانبه این وزارتخانه با مؤسسه GIZ آلمان در رشته معدن و مذاکره با سازمان یوتاما (با حمایت ایتالیا) اشاره کرد و بر ضرورت داشتن نقشه راه همکاری‌های علمی دانشگاهی بین دو کشور، گذار از مرحله آموزش صرف به برنامه های آموزشی و پژوهشی و همچنین گذر از رشته‌های علوم انسانی به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاربردی تأکید کرد.
به گفته وی اعطای بورس به مربیان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های افغانستان، انتقال تجربیات در پژوهش، برنامه‌ریزی آموزشی، سنجش دانشجو ارتقای اساتید، راه‌اندازی دانشگاه مشترک فنی و حرفه‌ای و کاربردی، تأسیس اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های دو کشور و همکاری‌های علمی دانشگاهی در حوزه سنجش و آموزش، محورهای عملیاتی همکاری‌های آینده ایران و افغانستان را تشکیل می‌دهند.
انتهای پیام/

نظر شما