شناسهٔ خبر: 25149408 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیت‌الله جوادی آملی:عشق آیینه بلند نور است

شیراز- ایرنا- آیت ‌الله شیخ عبدالله جوادی آملی مرجع تقلید شیعه اعلام کرد:عشق آیینه بلند نور است و از واژه‌های برجسته روایات ما بشمار می‌رود که متأسفانه حرمتش پاس داشته نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وی دوشنبه با ارسال پیامی ویدیویی به دومین همایش ملی عرفان شیعی در شیرازافزود: گاهی از محبت و وداد به عشق یاد می‌شود درحالی‌ که واژه عشق از لطیف‌ ترین تعبیرات دینی است که از فراز به فرود‌ آمده و به صورت شهوت درآمده است و زشت شده است.
وی ادامه داد:همان‌ گونه که علم بدون معلوم وجود ندارد، محبت بدون محبوب نیز وجود ندارد و چنانچه چیزی به نام محبوب وجود نداشته باشد، محبت ممکن نیست.
این مرجع تقلید اعلام کرد: ارزش محبت و خیر و صلاح آن به عظمت محبوب وابسته است همانگونه که آسیب و گزند محبت به خطر آن محبوب است و اگر کسی جزو اولیای الهی باشد و خدا را به ‌منزله محبوب بیابد و برای عشق او را عبادت کرد نه از خوف جهنم و به امید بهشت، این محبت بر اثر داشتن محبوبی که بهترین موجودات است، بهترین محبت خواهد بود و اگر این محبت به امری عاطل و باطل تعلق گیرد، منبع خطر و شر خواهد بود.
آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه چیزی که انسان را از خدا باز می‌دارد، دنیای اوست، ابراز داشت: انسان دنیا زده یا به انسان دل می بندد یا به حیوان یا به گیاه یا به جماد و یا مقام‌ و جاه که خطری بزرگ است و از آن بوی استکبار می‌آید.
ابن مرجع تقلید شیعه عنوان کرد: آنچه محصول این نشست‌ها و عبادت‌های علمی و عملی است، رسیدن به محبت در پایان همه کارهاست. بازده نماز و روزه و جنگ و انقلاب و نظام باید این باشد که دوست علی (ع) و اولاد علی (ع) باشیم؛ همانطور که دوست قرآن خواهیم بود.
آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر اینکه کسی نیست که اهل بیت را بشناسد و به آنان دل نبندد، به سخنی از امام رضا (ع) استناد کرد و بیان داشت: امام رضا (ع) طی پیامی اجتماعی می‌فرماید باهم باشید و محبت عمومی و ملی را که سرمایه ممکلت است از دست ندهید.
وی ادامه داد: مادامی ‌که از یکدیگر فاصله نگیرید، جناح‌ بندی و حزب‌بندی نمی‌ کنید و همه یک هدف خواهید داشت که حفظ نظام اسلامی و منابع ملی است و به زیارت یکدیگر بروید زیرا وقتی باهم باشید چون پیروان مایید، مکتب ما را مطرح می‌کنید و سخنان ما عاطفه ایجاد می‌کند.
مرجع تقلید شیعه اضافه کرد:چاره بند کردن سنگ بر روی سنگ ملاطی نرم است و این ملاط نرم دو سنگ سخت را به هم نزدیک می کند، دستورات و ادب دینی اولیا (ع) نیز ادب دینی و ملاط محبت است که دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند و عناصر سخت جامعه را به هم پیوند می‌دهد.
دومین همایش ملی عرفان شیعی با عنوان محبت و جایگاه آن در آموزه‌های اهل بیت (ع) با تأکید بر سیره رضوی صبح دوشنبه سوم اردیبهشت‌ در دانشگاه شیراز آغاز شد و تا سه ‌شنبه چهارم اردیبهشت‌ ادامه خواهد داشت.
حدود یکصد مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که از این میان 70 خلاصه مقاله چاپ می شود و ده مقاله برتر نیز طی این دو روز به‌صورت سخنرانی ارائه می‌شود.
7375 /1876

نظر شما