شناسهٔ خبر: 25147646 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت الله سعیدی:

قرآن در استکبارستیزی فرقی میان زن و مرد قائل نیست

گروه مسابقات ــ آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه قرآن نازل شده تا انسان و انسانیت را از خطرات و آسیب‌ها حفظ کند، گفت: نمی‌شود انسان خدا را عبادت کند، اما با استکبار دشمنی نداشته باشد، البته پیش از آن انسان باید دشمن‌شناس باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ نخستین روز از دور مقدماتی دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن بانوان در حالی به پایان رسید که حسن‌ختام آن سخنرانی آیت الله سیدمحمد سعیدی، تولیت حرم مقدس حضرت معصومه سلام الله علیهم بود.
آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه 155 سوره مبارکه انعام «وَهذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَ اتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»، گفت: خداوند به مسلمانان می‌فرماید: این کتابی که نازل شده است را عمل کرده و با آن مخالفت نکنید تا مشمول عنایت الهی شوید.
وی با اشاره به فرازهایی از وصیتانامه حضرت امیرالمومنین(ع) خطاب به امام حس(ع) و امام حسین(ع) و همه کسانی که این نامه به آنها می‌رسد، اظهار کرد: ایشان در این فراز می‌فرماید: خدا را درباره قرآن مدنظر داشته باشید، مبادا دیگران در عمل به قرآن از شما سبقت بگیرند. این فراز این پیام را دارد که قرآن ما را به عمل به خویش فرا می‌خواند. قرآن کتابی نیست که فقط برای خواندن باشد بلکه آمده تا ما را با عقایدی صحیح و حق و اخلاق و رفتاری منطبق با نورانیت خویش فرا بخواند.
آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه تلاوت و حفظ و مسابقات قرآن مقدمه عمل به قرآن است، تصریح کرد: قرآن نازل شده تا انسان و انسانیت را از خطرات و آسیب‌ها حفظ کند.

قرآن در استکبارستیزی فرقی میان زن و مرد قائل نیست/ عبادت خدا و دوستی با استکبار یک جا جمع نمی‌شوند
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه بعد از این مقدمه باید مطالبی اساسی را بیان کرد، ادامه داد: یکی از دستورات اساسی قرآن که این اقدامات و مسابقات برای آن تدارک دیده شده، آن است که با کسانی که مقابل خدا و دین الهی ایستاده اند، مبارزه کنیم؛ چنان که در آیه 36 سوره مبارکه نحل می فرماید: « وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ ۚ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ». یعنی خدا از هر پیامبر الهی دو رسالت را انتظار داشته نخست آنکه او را اطاعت کنند و با دشمن خدا و مردم و طاغوت بستیزند و از اطاعت طاغوت اجتناب کنند.
وی تاکید کرد: وقتی چنین پیامی برای همه رسولان و پیام آوران وحی الهی به طور یکسان و بدون استثناء وجود داشته پس استکبارستیزی جزء ماهیت ادیان الهی است. چرا خداوند پیروان ادیان الهی را به استکبارستیزی تکلیف و بر آن تاکید کرده است.
آیت‌الله سعیدی در ادامه بیان کرد: عبادت خداوند بدون مزاحم در دنیا ممکن نیست و اگر فرض می‌شود که فرصت و ظرف عبادت فقط دنیا است و بس، یعنی وقتی انسانی از دنیا رفت و به برزخ و قیامت رسید دیگر فرصتی برای عبادت ندارد و هر چه هست در این دنیا است آنگاه عبادت خداوند که هدف اصلی خلقت بشر است، دشمنانی می‌یابد. یعنی کسانی هستند که مخالف‌اند و می‌ایستند و از آنها به کفار و مستکبر، طاغوت و امثالهم یاد شده و اگر کسی بخواهد واقعا خدا را عبادت کند باید این موانع را برطرف کند مثل ریشه‌ای که برای بیرون زدن از دل خاک و حیات باید موانع را کنار بزند.
وی با اشاره به تاکید قرآن بر استکبارستیزی، ابراز کرد: نمی‌شود انسان خدا را عبادت کند اما با استکبار دشمنی نداشته باشد، البته پیش از آن انسان باید دشمن شناس باشد وگرنه ممکن است جای دوست و دشمن را اشتباه کند، چنان که در طول تاریخ اسلام نمونه این برداشت‌های غلط را داشته‌ایم. از این رو، مستکبران و طواغیت آنهایی‌اند که در مسیر عبادت بندگان تزاحم ایجاد می‌کنند.
آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه مستکبران و طواغیت انواع و اقسامی دارند، گفت: اگر کسی از مجالست و همنشینی با فقرا و مساکین گریزان باشد، «مستکبر» است چنانکه در «تفسیر عیاشی» از امام حسین(ع) نقل شده که ایشان بر جمعی از فقرا عبور کردند که آنها عبای خویش را در زمین پهن کرده و نان خشکی را می‌خوردند و وقتی حضرت(ع) را دیدند ایشان را به هم غذایی با خود دعوت کردند، امام(ع) پذیرفتند و نشسته و فرمودند: «اِنَّ اللهَ لا یُحِبُّ المُسْتَکْبِرینَ» یعنی اگر کسی از همنشینی با فقرا اجتناب کند، مستکبر است که این سخن حضرت(ع) برگرفته از آیه 23 سوره مبارکه نحل است. حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سپس فرمودند: «همانطور که من دعوت شما را پذیرفتم شما نیز دعوت من را بپذیرید.» و بعد به همسرشان رباب فرمودند اسباب پذیرایی از آنها را تهیه کند.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه واژه استکبار و مشتقات آن 48 مرتبه در قرآن آمده است، تصریح کرد: از این تعداد 4 مرتبه برای شیطان و 44 مرتبه برای انسان به کار رفته که بدترین نوع آن عدم تواضع و تمکین در مقابل فرامین و اوامر الهی است چنان که خدای متعال در آیه 31 سوره مبارکه جاثیه می‌فرماید: « وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا أَفَلَمْ تَكُنْ آيَاتِي تُتْلَى عَلَيْكُمْ فَاسْتَكْبَرْتُمْ وَكُنتُمْ قَوْمًا مُّجْرِمِينَ».
وی با اشاره به نقش بانوان با مبارزه با استکبار، تاکید کرد: است یکی از فرازهای مهم قرآن کریم در آیات پایانی سوره مبارکه تحریم این است که خدای متعال از چهار بانو یاد می‌کند: دو تن در جبهه حق (آسیه و مریم سلام الهه علیهما) و دو تن از جبهه باطل و این نشان می‌دهد انسان آزاد و مختار است و ممکن است انسانی در خانه وحی رشد کند و تربیت عالی و از لقمه حلال برخوردار باشد اما به دلیل انتخاب شخصی‌اش همه اینها را از بین ببرد و دچار کفر و ستم و خیانت به پیامبران شود و ممکن است کسی در خانه ظلم و کفر باشد و با اختیار خویش، راه هدایت را بپیماید.
آیت‌الله سعیدی بیان کرد: خدا در این آیات حضرات مریم و آسیه را الگوی همگان اعم از زن و مرد معرفی می‌کند، یعنی اینطور نیست که اسلام برای تعریف الگو، خط کشی و مرزبندی کرده باشد و در این باره برای زنان الگویی خاص و برای مردان الگویی دیگر معرفی کند، بلکه در ایمان و تقوا فرقی میان زن و مرد قائل نیست.
امام جمعه موقت ادامه داد: از این رو است که بانویی مثل آسیه در کاخ ظلم فرعون که ادعای الوهیت می کرد، راه پیامبر الهی یعنی حضرت موسی(ع) را برگزید و به شهادت رسید و از جبهه حق دفاع کرد؛ بنابراین، استکبارستیزی جزء ماهیت و اساس دین ما است. و این وعده قرآن است که آنان که راه حق و صراط مستقیم را بپیمایند عاقبت شان بخیر می‌شود.
وی تاکید کرد: در دوران معاصر نیز این فضا وجود دارد، چنان که برخی با دین مخالف‌اند و برخی به اسم دین با دین می‌جنگند مثل داعش یا اساساً با دین مخالفت می‌کنند مثل استکبار و صهیونیسم جهانی؛ ما نیز وظیفه داریم آسیه زمان، فاطمه زمان، علی زمان، حسین زمان و زینب زمان را بشناسیم و اطاعت کنیم؛ هر کس در خط حسین(ع) است حسینی است و هر که در این مسیر نیست از اهالی باطل است.
یادآور می‌شود که دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از یکم تا چهارم اردیبهشت با حضور نمایندگانی از 28 کشور در هتل ارم تهران برگزار می شود.
انتهای پیام

نظر شما